Navelbreuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Navelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 15:26

Mij veulen die deze maand 1 jaar word lijkt een navelbreuk te hebben. Zijn er hier mensen met ervaring hiermee. En zijn er ook mensen die het hebben laten zitten?

Ze heeft een zachte bult en ervaart er geheel geen ongemak van. We kunnen een opening voelen. Het is smal 1 cm ongeveer en 4 cm lang.

Ik hoor graag jullie ervaring.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:28

kvulden schreef:
Mij veulen die deze maand 1 jaar word lijkt een navelbreuk te hebben. Zijn er hier mensen met ervaring hiermee. En zijn er ook mensen die het hebben laten zitten?

Ze heeft een zachte bult en ervaart er geheel geen ongemak van. We kunnen een opening voelen. Het is smal 1 cm ongeveer en 4 cm lang.

Ik hoor graag jullie ervaring.

4 CM is wel te groot. Je kunt beter de dierenarts laten komen. Nu hij nog zo jong is kan hij er makkelijker wat aan doen. Als je er niets aan doet zakt er steeds meer darm doorheen.

Mopjemop

Re: Navelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:31

Heb je een foto?
mijn kleine man heeft ook een uitstulpinkje? En wil mss ook even de va laten komen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 15:36

Ik heb ook al contact opgenomen met de dierenarts.

Ik hoopte omdat het 1 cm breed is dat het dan wel mee zou vallen. Maar ja wel 4 cm lang ja.

Afbeelding
Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 16:13

De dierenarts komt kijken. Hij geeft aan dat, hoe groter het paard word en dus de buik zwaarder de breuk groter wordt en dan dus de darmen er wel in zakken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:46

Ik heb ook een jaarling gehad met zo'n breuk. Die is operatief hersteld.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 17:39

En hoe is dat gegaan? Ik lees dat ze een maand op stal moeten. En wat heeft jou ongeveer gekost? Kan ik me een beetje voorbereiden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:08

Het was rond de 300 euro dacht ik. Ze doen er een matje onder en naaien het dan dicht.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 18:09

En moest ze dan ook inderdaad een maand op stal?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:57

Volgens mij 3 weken.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:40

Hier ook ervaring met een veulen met een navelbreuk. De DA is geweest en heeft gekeken hoe groot de navelbreuk was. Zo uit mijn hoofd zei zij dat het bij 3 cm of meer aangeraden was om het te opereren. Bij het veulen hier op stal was het rond de 2 cm en was het prima om het zo te laten. De eerste jaren dat de DA er was heeft ze altijd even gecheckt hoe het ontwikkelde *D.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 20:45

Ja waar ik helaas nog geen antwoord op kan vinden is dat er overal staat dat je een rondje voelt en inderdaad 1 of 2 cm geen probleem, maar bij die van mij is het meer een gleuf. Maar misschien bedoelen ze daar het zelfde mee. Het is inderdaad ongeveer 1 cm breed, maar dus wel ongeveer 4 cm lang. Dusja aan de ene kant klein aan de andere kant groot.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 21:13

Donderdag komt de DA. Ben benieuwd. Ik hoop toch dat we het nog even kunnen aankijken.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 11:27

De dierenarts is geweest.

Rosie heeft inderdaad een navelbreuk van 4 cm. Was wel even een grappig gesprek. DE dierenarts kwam er aan lopen en ik stond toen bij mijn drie paardjes. Waar is ze zei hij toen. Het is deze Tinker. hu! hoe oud is ze dan. Ze word deze maand 1 (ze is 143). Oh haha dat is een flinke. Ik had zo'n kleine dame voor ogen. Dan wordt mijn verhaal wel iets anders. Maar laten we maar even kijken. Inderdaad een cm of 4 maar ja dat is in verhouding dan wel wat kleiner dan bij zo'n klein beessie. Conclusie we kunnen het nog aankijken. Rosie heeft het geluk dat de breuk wat verder naar achteren zit. Hierdoor zit er geen echte druk op die plek. Hij vond dat het reuze mee viel hoeveel het naar buiten kwam. Het maakt voor de operatie geen verschil om het nu direct te verhelpen of om nog te wachten. Doordat de plek ook wat verder naar achteren zit zit de dunne darm ook niet in de buurt. En het zou ook nu kunnen dat in de loop der tijd het buikvlies er wat voor gaat zitten en daar dan extra steun en sterkte geeft. Wat wel even een dingetje blijft is dat als ze tegen die tijd toch nog niet geholpen is, mochten we een veulen van haar willen dat we dan eerst de buik moeten laten bekijken met een echo. En dan kan het zijn dat het alsnog moet of haar geen veulen laten krijgen.