Rhino en droes entingen alleen met hele stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willemina_L

Rhino en droes entingen alleen met hele stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 13:10

Beste Bokkers,

Ik heb een vraag over entingen tegen Rhino en droes. Dat ze zinvol zijn is duidelijk maar ik heb onlangs begrepen dat het net als met ontwormen enkel nut heeft als de hele stal meedoet. Weten jullie hier meer over? De dierenartsen geven geen eenduidig antwoord hierop.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:26

Paard dat veel wormeneieren uitscheidt, ontworm je vaker dan een dier die er een goede weerstand tegen heeft. Jonge dieren hebben bv een ander ontwormschema nodig dan een gezond volwassen paard. Inzichten daarin veranderen nogal de laatste tijd.
Qua rhino en droes loopt dat iets anders ivm gelijkere kansen ziek worden, maar daar is het inderdaad dat iedereen vaccineren veel meer zin heeft dan enkele dieren, want als de infectiedruk hoog genoeg wordt, dan is de kans op alles ziek gewoon aanwezig ook met vaccinatie. Op een wedstrijdstal zou ik inderdaad rhino enten, maar mocht ik een drachtige merrie hebben, zou ik er niet willen staan. Tegen de abortusvariant beschermd het niet en dat is het belangrijkste als je een veulen wil. Omstandigheden maken dus nogal uit of, hoe en wat je ent. Als je motivatie enkel is dat je je paard er tegen ent omdat het vaccin werkt, dan is je motivatie onvolledig. Doe eerst risicoanalyse ziek worden, dan risicoanalyse preventie en neem pas met die kennis een beslissing.

Willemina_L

Re: Rhino en droes entingen alleen met hele stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 16:03

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Er is hier in Zeeuws Vlaanderen nu een enorme droes uitbraak vlakbij. Daarnaast hebben we recent in de buurt ook een geval gehad van Rhino, de neurologische variant. Op stal staan zo'n 25 paarden die in groepsverband gehouden worden, veel contact onderling dus. Er zijn geen drachtige merries of echte wedstrijdruiters maar mijn paarden en sommige andere komen wel eens op vreemd terrein.

Ik vind dit moeilijk aangezien er op stal ook momenteel niet eenduidig ontwormd wordt. En nu met die vaccinaties tegen Rhino en droes wil ik graag weten of het zin heeft voor mijn paarden samen ook al zijn ze de enigen op stal. Risico analyse is dan in mijn ogen wel met de uitkomst dat een besmetting op grotere schaal een redelijke kans maakt.

Vraag blijft of het zin heeft om te enten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:10

Willemina_L schreef:
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Er is hier in Zeeuws Vlaanderen nu een enorme droes uitbraak vlakbij. Daarnaast hebben we recent in de buurt ook een geval gehad van Rhino, de neurologische variant. Op stal staan zo'n 25 paarden die in groepsverband gehouden worden, veel contact onderling dus. Er zijn geen drachtige merries of echte wedstrijdruiters maar mijn paarden en sommige andere komen wel eens op vreemd terrein.

Ik vind dit moeilijk aangezien er op stal ook momenteel niet eenduidig ontwormd wordt. En nu met die vaccinaties tegen Rhino en droes wil ik graag weten of het zin heeft voor mijn paarden samen ook al zijn ze de enigen op stal. Risico analyse is dan in mijn ogen wel met de uitkomst dat een besmetting op grotere schaal een redelijke kans maakt.

Vraag blijft of het zin heeft om te enten.

Overleg eens met een dierenarts die hier veel over weet, zoals Tresemiek Picavet.
Even uit nieuwsgierigheid: waar was de neurologische rhino?

Willemina_L

Re: Rhino en droes entingen alleen met hele stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 22:02

Vlak over de grens in België, weet zo even niet waar precies maar hoorde het van de Belgische dierenarts. Was maar beperkt tot één geval gelukkig.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:08

Rhino entingen is voor mij niet zinvol. Droes heeft mijn paard als jaarling al gehad dus enting daarvoor is ook niet zinvol.
Zoals tamary schrijft, het hangt van de risico's af. Op wat voor soort stal sta je, leeftijd van het paard zou voor mij ook meespelen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:24

die met droes geentd zijn worden er wel minder ziek van als het wel op stal uitbreekt, tenminste dat was bij een collega op haar vorige werk het geval. (wel een bult die open ging maar niet groot of meerdere bulten plus hoge koorts benauwd en ziek)