Vast in de rug >> osteopaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elen

Vast in de rug >> osteopaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 11:18

Hallo allemaal,

Even mijn verhaal: mijn paard trok bij het landen na de hindernis haar hoofd heel sterk naar voor. Het leek er heel erg op dat ze haar rug wou ontlasten. We hebben een osteopaat laten komen en inderdaad rechts zat haar rug vast. Als hij er in het begin op duwde reageerde ze heel erg. Na de behandeling had ze duidelijk geen pijn meer op deze plaats. We moesten een week rust geven. Dan een week om de dag 20 min stappen en de week nadien mochten we terug draven/galopperen. Na 6 weken zou ze volledig de oude zijn. 6 weken later ging het achter niet beter. Ze werd zelf chagrijnig als ik met het zadel af kwam. Niet normaal dus. Terug dezelfde osteopaat opgebeld. Komen kijken en ze zat op exact dezelfde plaats terug vast. Nu heeft ze haar week rust weer gehad en hebben we al 2 X 20 minuten met haar gestapt. Wat mij opvalt is dat de zadel vrij scheef op haar ligt en dat ze haar staart scheef houdt. Ook rust ze contant op haar rechter been. Nooit op het andere. Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad en heb er niet echt een goed gevoel bij. Morgen stappen we weer met haar en ga ik er eens een ander zadel op leggen. Eens kijken of dit ook scheef ligt. Ik weet het echt niet meer... Iemand dit ooit meegemaakt? Wat denken jullie?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:23

Heb je al een dierenarts bij gehad? Want het duurt wel lang zo.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:25

En zadel dat niet past en er waarschijnlijk voor zorgt dat je paard steeds vast zit in dat gedeelte van haar rug. Daarbij associeert ze het zadel nu waarschijnlijk met 'pijn'. Mijn advies; Osteo weer laten komen en daarna een zadelmaker erbij halen.

Rindin

Re: Vast in de rug >> osteopaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:28

Haal er eens een fysio bij. Osteopaten doen, zonder vooropleiding, een opleiding van 2 jaar. Fysio's studeren 6 jaar... En als je dan ook nog een fysio erbij haalt die chiropraxie erbij heeft gedaan, dan heb je één van de meest kundige mensen op gebied van het bewegingsapparaat erbij.

Elen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 11:32

Evelijn schreef:
Heb je al een dierenarts bij gehad? Want het duurt wel lang zo.

Ja de dierenarts is hier geweest voor de osteopaat. Hij heeft toen het zadel gepast en de rug nagekeken. Met beide was niks mis volgens hem. Voor de zekerheid er toch de osteopaat bijgehaald. Rug zat dus wel vast...

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:56

Net als Rindinn zou ik er een fysiotherapeut bij halen die ook chiropraktor is. Die kijken toch net weer anders dan de osteopaat en hebben vaak een hoop kennis...
Vaak vullen fysio/chiro en osteo elkaar goed aan +:)+

Elen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 12:02

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:08

Nee, ken ik niet. In welke regio woon je?

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:32

Elen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 13:43

Ik woon in België. Neerpelt. Dat is een kwartier van Valkenswaard.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:53

Icreo osteopathy hebben 3 jaar opleiding en verplichte vooropleiding. Laat ook het gebit even nakijken, zadelmaker erbij (want paard kan zelf inmiddels scheef zij of je zadel is scheef), en dan weer kijken. Dierenarts is mss ook niet verkeerd maar dan moet je vind ik zadel en gebit wel hebben uitgesloten

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:55

Ik zou inderdaad ook een zadelmaker vragen. Dierenarts is immers geen zadelmaker. Wel goed dat je je opties bekijkt voor je paard!

Elen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 17:32

Cemlys schreef:
Icreo osteopathy hebben 3 jaar opleiding en verplichte vooropleiding. Laat ook het gebit even nakijken, zadelmaker erbij (want paard kan zelf inmiddels scheef zij of je zadel is scheef), en dan weer kijken. Dierenarts is mss ook niet verkeerd maar dan moet je vind ik zadel en gebit wel hebben uitgesloten

De osteopaat die langsgekomen is, is aangesloten bij Icreo. Kan het dat ze slechts aan 1 kant van haar rug vast zit door een slecht zadel?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:48

Dat kan inderdaad. Ik zou die dus zeker laten controleren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:57

Ik vermoed dat je zadel idd ook een grote factor kan zijn, voor het opnieuw vast zitten in de rug. Dus die zou ik zeker door een goed, aangeschreven, zadelpasser na laten kijken. Moet er wel bijzeggen... Ik had een erkende mfcs fitter, die vond dat mijn zadel goed, al dan niet perfect lag maar mijn chiropractor/dierenarts zag met 2 blikken, dat mijn zadel toch echt niet geschikt was voor mijn paard.
Nu heb ik een maat zadel (van Sella) met de voordelen, die mijn paard nodig had en die de chiropractor mij heeft geadviseerd. Ze loopt als een zonnetje en gaat als nooit te voren :j
Ik wil niet zeggen, dat jij nu ook een nieuw zadel moet aanschaffen maar een paard kan door een klein detail aan of in het zadel, absoluut herhaaldelijk scheef of eenzijdig vast komen te zitten. :j

Wel heel goed dat je luisterd, naar wat je paard probeerd te vertellen en je oplossingen zoekt. +:)+
Ik ken helaas niemand adviseren in die omgeving. Maar wil je heel veel succes wensen. :j

Elen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 08:53

Ik denk dat ik dan inderdaad de dame hierboven eens ga contacteren. Zij is fysiotherapeut en erkend zadelpasser. Dat zijn dan 2 vliegen in 1 klap. Ik ga deze avond er eens een ander zadel op leggen. Eens kijken wat dat geeft.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:02

Goeie keus! Ben benieuwd wat zij vindt!

Elen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 09:36

Ik zal iets laten weten :j

Elen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 22:34

Bovenstaande dame gecontacteerd en jammer genoeg is zij de eerstkomende tijd niet beschikbaar.

Moest iemand nog iemand aanraden hoor ik het graag.

Elen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 21:39

Gisteren is onze paardentandarts alle paarden komen controleren. We doen dat om de +/- 9 maand. Ik ben erg geschrokken wat ze vond.
Paard is intussen 8 jaar. We laten haar tanden dus controleren sinds ze 3 jaar is. Blijkbaar zaten er dus nog 2 wolfstanden net onder het tandvlees (niet zichtbaar) maar wel pijnlijk in combinatie met het bit. Mij is altijd verteld dat een wolfstand groeit tot wanneer een paard 2 jr is. Ik denk dus dat ze er altijd gezeten hebben.
Misschien ligt haar moeilijk mondje dus daar aan...
Ze moet nu een week stilstaan.

Ben benieuwd :Y)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 22:09

Ik stuur je even een PB mbt een DA in jouw buurt ...

melliedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 07:56

Hai
Wat een vervelend verhaal!
Wellicht dat ik je kan helpen.
Ik ben sportmasseur.
1 dag in de maand zit ik in België bij klanten.
Als je referenties wil is dit uiteraard mogelijk.

Stuur gerust een berichtje.
Groetjes melanie