beroerte, hoefbevangen ,steentje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marlau

beroerte, hoefbevangen ,steentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 22:55

Hallo,
ik heb internet al afgezocht, maar kan geen antwoord vinden op mijn vraag. Misschien herkent iemand het wel?

Toen ik, nu een week geleden, op de weide kwam, lag mijn ijslander plat neer op haar zij. Ze stond er samen met 2 andere paarden Ze liepen pas 3 dagen in deze weide,het was een kleine weide met geen of weinig vers gras. Ik vond het al dadelijk verdacht dat ze lag, want ze ligt zelden overdag. Toen ik dichterbij kwam zag ik dat ze niet wilde opstaan. Ze had haar mond open, de ondertanden zichtbaar,en glazige ogen. Haar achterbeen stak stijf naar achter.Ze had duidelijk veel pijn. Ik heb toen in allerijl de DA van wacht gebeld, ben naast haar blijven zitten maar er was geen beweging in te krijgen, enkel een zachte hinnik. Daarna samen met enkele mensen haar met veel moeite doen opstaan, ze kon geen pas zetten en stond vierkant mank. Toen de DA aankwam moest ik haar tot bij de stallen brengen,een 100 tal meter verder waar de DA bleef wachten. Na enkele moeizame bewegingen begon ze toch te stappen, en voordat we aan de stallen waren mankte ze enkel nog vooral op een voorbeen. De DA maakte dadelijk de diagnose ; waarschijnlijk een steentje in de hoef blijven steken. Ik heb beschreven hoe ze eraan toe was in de weide, hij heeft dan onder 1 hoef gekeken en verklaarde dat het ook geen hoefbevangenheid was ,dus waarschijnlijk wel een steentje. Hij heeft haar verder ook niet meer onderzocht. Heeft een langwerkende injectie gegeven en ontsmetting voor de hoef. Toen ik haar terugbracht naar de weide ging het al beter. En enkele uren later liep ze weer normaal. Vandaag een eindje gaan wandelen aan de hand en totaal niets meer te zien.
Ik vraag me nu af wat het geweest is. Ze is gevoelig voor hoefbevangenheid, maar dat was het blijkbaar niet, de hoeven voelden ook niet warm aan,enkel één achterhoef was iets warmer . koliek vlg mij ook niet, geen rollen of kijken naar buik,ze zweette ook niet. En voor een steentje denk ik niet dat ze er zo aan toe kon zijn ?
Dacht ook aan beroerte ,maar ken hier weinig van, iemand een idee?

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:58

Jeetje.. Geen idee wat het kan zijn.. Maar ik zou wel weten dat ik deze dierenarts nooit meer zou laten komen, niet eens even het land inlopen om een paard te checken? Achterlijk gewoon! Is het een dierenarts van een praktijk (niet zijn eigen)? Want dan zou ik nog een klacht indienen ook denk ik...

Hoop dat je er achter kunt komen wat dit was om het in de toekomst te voorkomen, ik hoop ook dat het eenmalig was!

kwii

Re: beroerte, hoefbevangen ,steentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:09

Steentje zou best kunnen! Al zou je daar op zijn minst een afdruk van moeten zien?
Die van ons heeft ook eens liggen kreunen door een splinter namelijk, maar die zat wel door de zool heen.

Misschien een gewricht op slot geschoten, en door het lange liggen stijf geworden? Been strak naar achter klinkt als een knie die op slot zit. En dan komen ze vaak ook niet goed overeind.

marlau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 23:26

Ja, het kan natuurlijk wel, haar straal en de achter/onderkant van hoef zijn ook erg zacht. Alleen kan ik maar niet geloven dat ze daar bijna als dood lag voor een steentje en dan ook op geen enkel been kan steunen dadelijk na het opstaan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:35

Had het gevroren die nacht? Het klinkt een beetje als het beeld wat je soms ziet als je een paard in een wei gezet wordt waarbij het gras zeer gestrest is door nachtvorst en snel opwarmen overdag.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:35

Hoe oud is je paard?

marlau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 23:36

Is 22 nu

marlau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 23:40

Anne_GTI schreef:
Had het gevroren die nacht? Het klinkt een beetje als het beeld wat je soms ziet als je een paard in een wei gezet wordt waarbij het gras zeer gestrest is door nachtvorst en snel opwarmen overdag.

temperaturen waren net boven nul s'nachts en overdag redelijk koud en licht zonneke

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:41

:+ Wel raar om een injectie te geven als de diagnose een steentje is

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:41

Dan denk ik dat Cushing heel aannemelijk is... Gezien gevoelig voor HB. De beroertes of "aanvallen" die de aandoening ook kan geven komt bij ca 1 op de 10 Cushingpaarden voor. Mijn pony had het ook. Na opstarten medicatie nooit meer gehad (daarvoor 4x in 5 maanden tijd, zichzelf ook een paar keer lelijk verwond omdat ze ineens viel tijdens zo'n aanval, tegen de omheining bv. Zij was ook echt "weg", ogen kijken in het niets).

marlau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 23:45

tarek schreef:
:+ Wel raar om een injectie te geven als de diagnose een steentje is

Was pijnstiller en tegen ontsteking

marlau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 23:57

Focussed schreef:
Dan denk ik dat Cushing heel aannemelijk is... Gezien gevoelig voor HB. De beroertes of "aanvallen" die de aandoening ook kan geven komt bij ca 1 op de 10 Cushingpaarden voor. Mijn pony had het ook. Na opstarten medicatie nooit meer gehad (daarvoor 4x in 5 maanden tijd, zichzelf ook een paar keer lelijk verwond omdat ze ineens viel tijdens zo'n aanval, tegen de omheining bv. Zij was ook echt "weg", ogen kijken in het niets).

Ik heb het net opgezocht en ik denk dat je juist zit. Ze heeft er duidelijk alle symptomen van. Gelukkig vlg. de gegevens op de site in een vroeg stadium. Welke medicatie gebruik je voor je pony?
Ik ga het zeker verder uitzoeken en contacteer de DA na het weekend .
Dank je wel voor de reactie.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 00:11

waarom heb je haar in de benen gejaagd met zoveel pijn, kies een DA die bij haar in het land komt
voor hetzelfde had zij iets gebroken!
succes verder

marlau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 00:45

Amalarab schreef:
waarom heb je haar in de benen gejaagd met zoveel pijn, kies een DA die bij haar in het land komt
voor hetzelfde had zij iets gebroken!
succes verder

Op zondag heb je niet altijd de keuze van dierenarts , en sorry, maar oordeel nergens over, en zeker niet als je er zelf niet bij bent. Ik zie heus wel dat ik het beste doe voor mijn paardjes.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:31

Ben benieuwd of het cushing is. Wist helemaal niet dat ze daar zulke heftige aanvallen kan konden krijgen!

Je hebt het goede gedaan voor je paard Marlau. Succes met het zoeken van de oorzaak.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:52

Je ziet misschien iets over het hoofd . Hoe lang heeft ze daar gelegen ? Stel dat ze daar al even lag,en ze had pijn, voelde zich dus niet prettig, ze ligt stil en het is koud.

Als ze al even heeft gelegen, kan het zijn dat de temp van haar zelf wat gezakt is. Daarom reageerde ze niet echt en kon ze niet overeind. Eenmaal overeind warmde haar spieren weer wat op door het bewegen en ging het al iets beter.

Ik denk dat ze daarom ook in beweging moest proberen te komen voor die dierenarts.
Beweging zegt namelijk veel over de oorzaak van de klachten. Je kunt dingen uitsluiten. (Wil niet weer gaan liggen : geen koliek, ik noem maar iets)

marlau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 09:54

WendyLotte schreef:
Je ziet misschien iets over het hoofd . Hoe lang heeft ze daar gelegen ? Stel dat ze daar al even lag,en ze had pijn, voelde zich dus niet prettig, ze ligt stil en het is koud.

Als ze al even heeft gelegen, kan het zijn dat de temp van haar zelf wat gezakt is. Daarom reageerde ze niet echt en kon ze niet overeind. Eenmaal overeind warmde haar spieren weer wat op door het bewegen en ging het al iets beter.

Ik denk dat ze daarom ook in beweging moest proberen te komen voor die dierenarts.
Beweging zegt namelijk veel over de oorzaak van de klachten. Je kunt dingen uitsluiten. (Wil niet weer gaan liggen : geen koliek, ik noem maar iets)

ja, zo dacht ik er ook al over. De diagnose kan dan misschien fout zijn, maar als je je paard kent, ga je er gewoon verder mee. Belangrijkste op dat moment was dat ze geholpen werd en pijnstillers kreeg.

marlau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 09:55

kwii schreef:
Ben benieuwd of het cushing is. Wist helemaal niet dat ze daar zulke heftige aanvallen kan konden krijgen!

Je hebt het goede gedaan voor je paard Marlau. Succes met het zoeken van de oorzaak.

Dank je!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:14

marlau schreef:
Focussed schreef:

Ik heb het net opgezocht en ik denk dat je juist zit. Ze heeft er duidelijk alle symptomen van. Gelukkig vlg. de gegevens op de site in een vroeg stadium. Welke medicatie gebruik je voor je pony?
Ik ga het zeker verder uitzoeken en contacteer de DA na het weekend .
Dank je wel voor de reactie.

En doe dit bij da die op hoogte is van cushing en medicatie die je kan geven, prascend, en er is ook medicatie wat een paard met cushing beslsit niet mag hebben. Ivm hoge mate van cortisol gehalte, wat je met sommige medicatie ook inspuit..

Mijn paard heeft dit in begin van cushing wel eens gehad, lag ze in t land, epileptisch achtig, plat op grond, stijf....en ze wou niet omhoog...na 5 min weer in de benen en nooit weer gezien...maar wel typisch...

Ga eerst eens bijhouden hoeveel water per dag drinkt, ik heb dit ook gedaan. Grote ton in box met strepen bij elke 5 liter , en dan kun je t bijhouden. Suikerziekte sympthomen horen er ook bij, dus veel water drinken om hoge cortisol gehalte uit lichaam te spoelen, hoefbevangen omdat het cortisol het verste van hart af gaat zitten, in de hoeven.

en er is een zijn diverse testen om cortisol gehalte te testen.
Oa de dexamethasonsurpressietest, maar dit kan bij paarden in gevorderd stadium wel weer risico geven op hoefbevangenheid en andere dingen die t leven Bedreigen.

Er is iig genoef info te vinden over ppid/cushing op internet en hier op bokt, is een topic over mensen met ppid/cushing paarden. Die kunnen je ook veel vertellen over hun ervaringen.

Succes