Geen eetlust

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Geen eetlust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 17:53

Hoi,

3 weken geleden merkte de staleigenaar op dat mijn paard zijn eten niet op at (bietenpulp, luzerne, spelt, zemelen en zijn brok). Ook zijn hooi liet hij liggen, of hij trok het uit zijn hooinet om dan op de grond te gooien (hooinet was vrij leeg, maar ze konden de stal opstrooien met hooi...).
Hij krijgt onbeperkt hooi, hij eet het alleen niet op...

De dierenarts is na een week langsgeweest, maar hij vond dat mijn paard er nog wel energiek uitzag. Toch maar even tanden nagekeken (die zijn in orde) en bloed getrokken. Ook in zijn bloed was niks te zien (routine onderzoek).
Hij heeft toen wel een 'zuiveringskuur' voorgeschreven. Dit moest 2 weken gegeven worden en hij at in die weken weer beter. Nu is de fles op en hij laat weer alles liggen.

Helaas valt mijn paard snel af, zeker als hij zijn hooi niet op eet. Dus ik wil wel weten wat er is want als hij zo blijft, is hij binnen 2 weken alweer erg vermagerd.

De dierenarts zei dat het aan van alles kan liggen. Begin van een keelontsteking, (begin van) een maagzweer, het ruien, ...
Alleen, ik kan hem toch niet helemaal binnenste buiten laten keren om te kijken waar dat juist het probleem zit? :=
Medicatie voor een maagzweer wil ik eventueel wel proberen en zien wat dat geeft, maar ik wil er niet zomaar elke keer wat medicijnen gaan ingooien :=

Weten jullie mss nog iets waaraan het kan liggen? Ik vind het vooral raar dat hij beter begon te eten toen die fles gegeven wordt, en hij nu opeens niet meer eet nu de fles uitgewerkt is. Het was een zuiveringskuur, het zou in principe geen invloed mogen hebben op een mogelijke maagzweer en/of keelontsteking of weet ik wat...

Odysseus

Re: Geen eetlust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:59

Weet je wat die 'zuiveringskuur' precies was? Wellicht door de ingrediënten te achterhalen kun je al aanwijzingen vinden voor wat de oorzaak was.

Sowieso zou ik omeprazole geven, dat kan echt geen kwaad en dan kun je maagzweren uitsluiten. Na drie dagen moet hij alweer gaan eten en na een week heb je een ander paard. Ik weet niet hoe snel Abler levert, maar anders zou ik het via Abler bestellen, dan is het een stuk goedkoper dan de Gastroguard die je via de dierenarts krijgt.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 18:05

Nee ik weet het niet echt... Ik was er ook niet bij en heb mijn paard vrij weinig gezien omdat ik druk was met stage. Ik zal dit zeker eens navragen bij de dierenarts :j

Ik ga die site eens bekijken... Gastrogard had ik idd al naar gekeken maar dat is enorm duur...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:20

Hoe oud is je paard?
Drinkt en plast hij veel? Zweet hij zonder aanleiding? Bulten boven de ogen ipv kuiltjes? Hoe is zijn vacht?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 18:48

Hij is 9 jaar.
Plast normaal en drinken ook.

Hij zweet de laatste tijd wel enorm hard tijdens het rijden of longeren, iets wat vroeger minder was.
Hij heeft gewoon kuiltjes boven de ogen.

De vacht ziet er nu weer beter uit, want hij is bijna uitgeruifd maar daarvoor vond ik zijn vacht enorm dof.

EDIT: ik denk dat jij aan Cushing denkt? Hij is daarvoor getest in september toen het gratis was. Hij heeft dit niet :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:37

Ik dacht inderdaad aan Cushing. Maar gelukkig niet dus.

Al eens gedacht aan bloedwormen?

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:25

Met een vermoeden van maagzweren zou ik idd er voor kiezen om een paar dagen een goed medicijn te geven. Knapt hij op is dit in een paar dagen zichtbaar. Gastrogard is super goed spul en baat het niet schaad het zeker niet. Behalve in je portemonnee. Een maagzweer is erg link als je dat te lang verwaarloost. Misschien kun je drie spuiten op marktplaats vinden voor een klein bedrag. Als het maagzweren zijn zal hij daar zienderoog van opknappen. Zweten tijdens de arbeid kan zeker een signaal zijn. Succes

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 11:20

Bloedwormen is op getest tijdens het bloedonderzoek, ook daar was niks te zien.

Ik ga dan toch eens die maag behandelen.
Abler is helaas 2 tot 3 weken verzendtijd, dat vind ik te lang... :( Dus dan toch maar het dure spul, maar mss dat mijn instructrice dit wel iets goedkoper kan krijgen aangezien ze in een dierenkliniek werkt :')