Discussie: koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat moet je doen als je paard koliek heeft?

Lopen
43 (71%)
Laten liggen
17 (28%)

Totaal aantal stemmen: 60

eclair98

Discussie: koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 12:20

Hallo bokkers,

ik volg de opleiding ''dier en managment'' op het Groenhorst in Barneveld. Ik heb het vak ziekteleer 3 (gehad, moet de toets nog maken, was ziek :P ) en we hebben het onder andere over koliek bij paarden. Ik heb een discussie gehad met de docent nav de lesstof. Hierin wordt aangegeven dat als je geen ruimte hebt om het paard te laten liggen in een ruime box met een dikke laag niet eetbaar strooisel, je met het dier moet laten lopen. Ik ben van mening, dit is mij geleerd, dat het dier sowieso niet mag gaan liggen en je met het dier moet gaan lopen. We zijn er niet uitgekomen, helaas, maar wat denken de bokkers ervan?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:29

Als het dier redelijk rustig ligt(en dus niet zichzelf laat vallen oid), dan laat ik ze hun gang gaan.
Mijn merrie had regelmatig koliek en ik had dan de mazzel dat ze op een zandpaddock stonden. Daar liet ik haar staan en dan kon ze liggen als ze dat wilde.

MissBmx

Re: Discussie: koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:31

Uitputting is ook niet wenselijk dus tja een paard zal misschien wel moeten liggen.
Maar dit is geen vraag voor bokt maar voor een dierenarts

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:31

Het ligt heel erg aan de koliek..als het verstoppings/gaskoliek is dan helpt lopen vaak wel. Maar als het een andere koliekvorm is dan helpt dat vaak niet en wil het paard vaak ook liggen.
Tegenwoordig is de richtlijn daarin dus ook verandert en mag je het paard laten liggen/rollen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:33

Eerder was het altijd lopen, maar steeds vaker zeggen ze toch laat maar liggen.
Als je kijkt naar wat het paard uit instinct doet, liggen en rollen, laat ik mijn paard nu waarschijnlijk liggen, misschien hangt het ook nog van de situatie op het moment af..
Ik heb zelf met mijn paarden in veertig jaar maar 2x koliek gehad dus ik ben geen ervarings expert gelukkig.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:33

Zoals gilbo al aangeeft, je kan niet oneindig blijven stappen met een paard.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:34

"Vroeger" leerde ik dat je een paard met koliek liet lopen, omdat je met het rollen meer kans had op een "slag" in de darm.
Tegenwoordig lees ik steeds vaker dat men daar van terug komt. In principe mag een dier blijven liggen en zou zelfs een beetje rollen geen extra problemen opleveren. Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar kan me er ook wel in vinden dat een dier relatief rustig mag blijven liggen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:49

Als ze rustig liggen laten wij ze liggen. Zijn ze onrustig dan word er mee gelopen. Ligt ook aan wat voor een koliek.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 13:44

Grappig om te weten dat er een verschuiving in optreedt, dat wist ik niet :)

Gilbo, dat is zo, die docent is dan ook een dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:46

Vroeger werd geadviseerd om met ze te lopen, volgens mij om de darmen op gang te helpen.
Tegenwoordig mogen ze ook gewoon liggen en wordt juist geadviseerd om niet te veel te lopen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:51

De knoop kan er volgens mijn dierenarts net zo makkelijk weer uit als in.
Wij zetten ze met koliek los in de bak. Als de dierenarts is geweest met pijnstillers gaan we ze pas laten bewegen om de spuiten te laten werken.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:55

We halen ze uit stal en gaan wandelen. Willen ze dan liggen en rollen, laten we dat gebeuren. Daarna wandelen we weer verder. We jagen ze dus niet overeind zoals vroeger werd gezegd.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:00

Het ligt eraan- rollen zie ik graag, en even laten liggen is ook prima, maar alles moet wel op gang gehouden worden, dus er wordt tussendoor gelopen

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:03

Laatst een lezing van de dierenarts gehad en die vertelde dat het niet mogen liggen/rollen voortkwam uit de gedachte dat met rollen de darmen zouden kunnen verdraaien. Dit is echter niet afhankelijk van wel of niet rollen, dus zolang een paard zich niet kan verwonden met liggen, mag het van haar wel gaan liggen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:04

In een stal zou ik ze liever niet laten liggen i.v.m. de kans dat ze zich vastrollen.
Liever heb ik ze onder toezicht in een bak of paddock zodat ze de ruimte hebben.

Mijn oude merrie had vaak, heel vaak, gaskoliek die liet ik wel stappen, in afwachting van de DA, omdat het lopen resulteerde in scheten laten en zo het afvloeien van een teveel aan gas.
Het stappen moet geen uitputtingsslag worden en als de koliek langer duurt of de eerste spuit niet aanslaat dan zou ik op het advies van mijn dierenarts afgaan, hoe te handelen in de specifieke situatie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:06

De zogenaamde draai in de darmen is eerder de oorzaak van de koliek dan een gevolg van een beweging. Anders zouden paarden nooit kunnen rollen vanwege dit gevaar....

Los daarvan, als persoon dat veel buikklachten heeft gehad, kan lopen wel verlichting geven, maar als dat paard liever ligt, laat dan maar liggen.
Het ligt nl helemaal aan het soort koliek wat prettig is.
Gas raakt je kwijt met lopen, maar zand in je darmen niet...

Er gaat trouwens een duidleijk artikel van dierenartsen rond op Facebook, maar dat kan ik nu niet vinden.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:07

hier ook geleerd dat liggen bij koliek geen probleem is. Rollen met gevaar op verwondingen of vastliggen wel. Dus in dat geval stukje lopen naar een ruimte waar ze wel kunnen liggen.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:20

Bij lichte (gas)koliek kun je het paard helpen door te lopen. Bij hevige koliek vind ik het paardje pesten om maar te blijven lopen.
Zou mijn koliekgevoelige paardje ook niet doen, die laat zich dan pardoes op de stenen zakken. Gelukkig is de DA het daarmee eens.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:25

Mijn bijrijdpaardje had regelmatig koliek. Is daar ook aan overleden uiteindelijk. Maar de dierenartsen zeiden tegen ons dat we het paard niet hoefden te verplichten te laten lopen. En als hij wilde liggen of rollen dat dat ok was.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:27

Onze dierenartsen vonden het ook prima als het paard wilde gaan liggen en rollen. Wel op het (schrale) weiland, dus zonder kans op vastliggen/rollen. S nachts op stal ging ze ook liggen, maar niet meer rollen gelukkig.
Liggen en rollen was prima, en ieder uur even stappen. Niet te lang, een minuut of tien.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:37

Wij hadden een paard wat regelmatig koliek had. We liepen eerst een kwartier met hem, daarna mocht hij liggen als hij dat wou. Liggen en rollen was oké, maar 'dood' liggen mocht hij niet. Dit is ons door de DA toen aangeraden omdat paarden met dood liggen het soms opgeven. Ging hij dood liggen, dan was het hup in de benen en lopen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:47

Mijn paard is doodgegaan aan een darmverdaaiing als gevolg van zandkoliek. Die wilde alleen maar rollen. Als ik nog eens een paard met zandkoliek dan mag die regelrecht naar de kliniek. Mijn paard ging kapot van de pijn en kon niet meer lopen. Rollen laat ik ze niet, rustig liggen mag wel. Ik bel bij koliek altijd meteen de veearts en die geven meestal wel iets wat pijn verlicht of de koliek oplost. Ik kijk het nooit aan zoals sommige mensen doen, door in de bak te gooien oid.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:53

_Zsazsa_ schreef:
Mijn paard is doodgegaan aan een darmverdaaiing als gevolg van zandkoliek. Die wilde alleen maar rollen. Als ik nog eens een paard met zandkoliek dan mag die regelrecht naar de kliniek. Mijn paard ging kapot van de pijn en kon niet meer lopen. Rollen laat ik ze niet, rustig liggen mag wel. Ik bel bij koliek altijd meteen de veearts en die geven meestal wel iets wat pijn verlicht of de koliek oplost. Ik kijk het nooit aan zoals sommige mensen doen, door in de bak te gooien oid.

Bij Koliek wacht ik inderdaad ook nooit af. Ik bel meteen de dierenarts. Stel je bent met koliek te laat en je kan niet meer naar de kliniek rijden. Dan zou ik me altijd schuldig voelen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:01

Vroeger is mij ook altijd geleerd, een paard met koliek mocht niet liggen en moest je laten lopen.

Tegenwoordig is het toch meer:
Wanneer ze rustig liggen is het geen probleem, en even rollen ook niet.
Veel stappen is ook niet goed ivm uitputting.
Het is beter om ieder half uur/uur een minuut of 10 te gaan lopen dan blijven lopen.

Er zijn ook paarden die gaskoliek hebben die je beter even goed kan laten lopen aan de longeerlijn. Maar hiermee is ook, niet te veel en te lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:28

Van de week een verhaal gehoord van een paard die een verstopping had, daar moesten ze mee gaan rijden. Paard kreeg een goede pijnstiller en hup, een uur aan de bak. En dan niet keihard rond jagen, maar gewoon laten lopen. Volgens de da gaf dit een mogelijkheid om de verstopping ongedaan te maken.
Helaas is dat in dit geval niet gelukt. Paard was overigens tijdens het rijden best ok, ze wilde graag lopen en oogde niet ziek.