Wormen in mest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Mirra

Wormen in mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 20:53

Eerst en vooral: ik open een nieuw topic omdat ik met de zoekfunctie niet echt antwoord vind op mijn vraag. Sorry als er toch een topic is.

Ik heb hier de paarden ontwormt op paasmaandag, met iverctimine. (Heb een schema van de DA gekregen wanneer ik het best kan ontwormen en met welk middel.)

Nu heb ik sinds maandag toch een aantal dode wormen in hun mestballen zien zitten. Een paar horzellarven en in de veulenweide ook twee witte wormen van een cm of twee(strongyliden??). De wormen zijn dood, ze bewegen niet, ook niet als erin geprikt wordt.
Vandaag bij het mesten heb ik er geen meer ontdekt en heb elke verse hoop helemaal uit elkaar gehaald.

Vorige keren heb ik nooit wormen gezien na ontworming.

Maar nu vraag ik me af, moet ik nog een keer ontwormen omdat er deze keer wel wormen uitkwamen??

Op bloedwormen zijn ze dmv bloedonderzoek de week voor pasen getest, en geen van de paarden heeft er.

Ontworm ik dus nog een keer? Of is het goed nu, heeft het geholpen en is het lichaam de dode wormen aan het uitscheiden??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 06:34

Hoe is er getest op bloedworm?
Nadeel is dat ze zich ook inkapselen en via een mesttest zul je ze dan niet aan tonen.

Wij deden altijd na 2 weken weer ontwormen..maar overleg met je veearts,daar zijn ze voor he :j

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 07:59

ellepel schreef:
Hoe is er getest op bloedworm?
Nadeel is dat ze zich ook inkapselen en via een mesttest zul je ze dan niet aan tonen.

Wij deden altijd na 2 weken weer ontwormen..maar overleg met je veearts,daar zijn ze voor he :j

Bedankt voor je reactie.

Op bloedworm zijn ze getest via bloedonderzoek, dat staat in mijn post.

Maar voor bloedworm ben ik niet bang dus. Wel of ik nog eens moet ontwormen omdat er dode wormen in de mest zaten.

DA wordt ook nog gebeld, maar die is er pas maandag weer en wil mijn eigen vaste arts ;)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:08

Dode wormen in mest duid aan dat de kuur dus werkt. Ze gaan dood en worden uit het lijf verdreven

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:15

Sorry,niet goed gelezen dat het via bloedonderzoek was.
Ja wat bralindy zegt klopt natuurlijk wel.
Maar wacht anders even en vraag je eigen arts dan even weer?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:23

Bralindy schreef:
Dode wormen in mest duid aan dat de kuur dus werkt. Ze gaan dood en worden uit het lijf verdreven

Dit dus :j

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:29

Love_Mirra

Re: Wormen in mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 19:17

Bedankt voor de antwoorden alllemaal!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:25

je hoort in oktober te ontwormen met iets wat horzellarven dood...horzellarven die er nu pas uitkomen is geen goede zaak,die kunnen het maagslijmvlies beschadigen.(niet als het er enkele zijn)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:24

Ze kan maar beter nu ontwormen dan helemaal niet, toch?

TS het is inderdaad voor de hand liggend dat er dode wormen in de mest zitten nadat je je paard hebt ontwormd. De bedoeling van ontwormen is om aanwezige wormen te doden. Vorig jaar heeft mijn pony na de ontworming een week lang wormen uitgepoept. Als je paard verder geen last van de ontworming heeft kun je het beste even met je veearts overleggen wanneer je weer moet ontwormen. De volwassen wormen zijn nu wel weg maar als er straks eitjes uitkomen binnenin je paard is hij toch weer besmet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:26

Koper schreef:
Ze kan maar beter nu ontwormen dan helemaal niet, toch?

TS het is inderdaad voor de hand liggend dat er dode wormen in de mest zitten nadat je je paard hebt ontwormd. De bedoeling van ontwormen is om aanwezige wormen te doden. Vorig jaar heeft mijn pony na de ontworming een week lang wormen uitgepoept. Als je paard verder geen last van de ontworming heeft kun je het beste even met je veearts overleggen wanneer je weer moet ontwormen. De volwassen wormen zijn nu wel weg maar als er straks eitjes uitkomen binnenin je paard is hij toch weer besmet.

heeft je pony een week lang wormen gepoept?Dan zat hij aardig vol.
Bij mijn nieuwe paard heeft het wel een half jaar geduurt voordat ik niets meer vond in de poep.Daarvoor steeds twee of drie wormpjes.Nu is hij schoon.Ik vind dus niets meer als ik ze ontworm...

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 21:38

geerke schreef:
je hoort in oktober te ontwormen met iets wat horzellarven dood...horzellarven die er nu pas uitkomen is geen goede zaak,die kunnen het maagslijmvlies beschadigen.(niet als het er enkele zijn)

Heb er tot nu toe 4 dode gehad bij de groten en drie bij de veulens.

Ze worden op tijd ontwormt met een schema van de veearts, meer dan eens per jaar hoor

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:29

geerke schreef:
heeft je pony een week lang wormen gepoept?Dan zat hij aardig vol.
Bij mijn nieuwe paard heeft het wel een half jaar geduurt voordat ik niets meer vond in de poep.Daarvoor steeds twee of drie wormpjes.Nu is hij schoon.Ik vind dus niets meer als ik ze ontworm...

Ze ;) En klopt, ze had een fikse besmetting. Na de eerste ontworming kreeg ze een hoefzweer. Daarna durfde ik 'r niet meer te ontwormen hoewel er na een maand weer wormen in de mest zaten. In januari is ze met een ander middel ontwormd en heeft ze iets gekregen om de schade in de darmwand weer te herstellen. Is ze erg van opgeknapt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:32

Ben even nieuwsgierig: wat heeft ze gehad om de darmwand te herstellen Koper?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:35

Ik stuur je een PB.