Wond op de schoft van de deken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Wond op de schoft van de deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 15:33

Ik ontdekte vandaag een wond op de schoft van mijn paard. Hij is half open, half dicht. Er komt nog wel wat pus uit. Een stalgenoot zei dat ik de korst er af moet halen, dit heb ik zoveel mogelijk gedaan maar ze vind het echt niet fijn. Ook heb ik wat calendula druppels er op gedaan die ik van de stalgenoot had gekregen. Dit vind ze ook echt niet fijn en het is een gedoe. De deken laat ik nu af omdat het toch prachtig weer is. Ze is wel gaan rollen toen ik haar weer in de paddock zette. Kan dit kwaad? hoe moet ik de wond verder behandelen?

RianneH

Re: Wond op de schoft van de deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:35

Deken aflaten, wond schoonmaken met water en bijvoorbeeld betadine en goed in de gaten houden. Desnoods nog een paar keer wassen en of insmeren met bijvoorbeeld mesitran. Als het pussig blijft, dan de da erbij halen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 20:45

Dat zijn akelige wonden. Geen verwijt maar een leermoment: haal vaker de deken af en check op schuurplekken of gevoelige plekken. Jaren terug kreeg ik een oud pensionpaard op stal. Dat paard liep met zulke rare korte pasjes maar we dachten eerst dat dit ouderdom was (25 jaar). 's Avonds de deken afgehaald omdat de bovenste borstsluiting kapot was en we de deken wilden wisselen voor eentje die heel was. De tranen sprongen ons in de ogen. Haar schoft was helemaal kapot. Pussig, nattig en hartstikke pijnlijk. Daarom liep ze zo raar. Elke pas deed haar gewoon hartstikke zeer.
In jouw geval is de deken wellicht te groot of aan de voorkant te wijd waardoor hij als het ware achterover hangt. Is de bovenste borstsluiting niet strak genoeg? Gevoelsmatig doet iedereen die vaak veel te losjes.

Van de korst moet je afblijven, zeker als die mooi schoon is. Het lichaam vormt niet voor niets een korst, dat is om de onderliggende huidlagen of weefsel te beschermen. Peuteren en eraf krabben is vreselijk pijnlijk en nergens voor nodig. Als die korst vies is, week hem dan steeds, door bijvoorbeeld te wassen met water en Betadine (shampoo of scrub). Dep daarna de wond droog met een schone handdoek of theedoek. Als je er wat op wilt smeren is Betadinezalf of honingzalf nog het meest geschikt. Alle andere smeerseltjes doen meer kwaad dan goed. Niet doen, dus. Nadeel van zalf gebruiken is dat er van alles aan blijft plakken. Ik zou de wond na het schoonmaken insprayen met aluspray. Daarmee sluit je het af voor vuil van buitenaf maar de wond kan blijven ademen. Deze spray wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door da's als ze een merrie hebben dichtgezet (vulva is voor een deel dichtgenaaid). Je kunt het bij de meeste voederhandels kopen en het is niet duur. Het is ook nog vliegenwerend trouwen.

Succes en het komt vast goed. Het oude pensionpaard bij mij wordt over 2 weken 31 en heeft een witte streep op haar schoft. Ze heeft nergens meer last van, ook niet van een deken.
D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 20:52

En voortaan een deken opdoen die over de schoft heen zit (en blijft zitten)
Ik heb mijn paard ook gekregen met een enorme wond maar dat is gewoon dicht gegaan en nu alleen witte haren.
Zou de deken aflaten. Anders misschien zo'n borstbeschermer om en een andere deken als aflaten niet kan

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 00:46

Kan ik er niet gewoon betadine op doen? Dat kan toch geen kwaad?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 01:17

Ja dat kan ook, maar verdun het wel een beetje wassen kan je ook met Betadine in het water lees hierboven. maar teveel is ook niet te goed en eerst schoon spoelen zoveel mogelijk en deppen wat hierboven staat mesistran zalf zit honing in en dat bevordert de genezing. Je moet er wel goed opletten en pus is nooit goed