Hooinet VS. Hooizak wat verspilt minder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharon2013

Hooinet VS. Hooizak wat verspilt minder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 07:07

Ik kon mijn antwoord niet echt vinden bij gebruik van de zoekfunctie.

Wat verspilt minder hooi? Een hooinet of hooizak? Of maakt dat helemaal niks uit?

Mijn minipaardjes maken er met een hooinet zo'n bende van, door het trekken en eten valt er zoveel op de grond, wat ze vervolgens vrolijk door hun stal lopen en niet meer opeten. Zonde van het hooi, en maakt het uitmesten nou ook niet bepaald makkelijker...

Nou dacht ik, misschien is een hooizak een oplossing tegen het (vele) verspillen.

Maar verspilt zo'n hooizak ook minder?

Er mag best wat op de grond vallen, maar dat is nu iedere keer ruim de helft.

Aan het hooi ligt het niet dit is mooi grof en stengelig. Tuurlijk af en toe een mindere baal ertussen, maar dat is niet te voorkomen.

Dus wie gebruikt er een hooizak, en vinden jullie dat dit minder verspilt, meer of gelijk verspilt als een hooinet?

KimD

Re: Hooinet VS. Hooizak wat verspilt minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 07:13

Ik heb een fijnmazig hooinet en de verspilling is echt nihil. Heb je al eens verder gekeken dan het hooinet, misschien verspillen ze wel heel veel door hun tanden?

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 07:57

KimD schreef:
Ik heb een fijnmazig hooinet en de verspilling is echt nihil. Heb je al eens verder gekeken dan het hooinet, misschien verspillen ze wel heel veel door hun tanden?

Tanden zijn laatst allemaal nog gecontroleerd, dus daar ligt het niet aan. Dat had ik als eerste laten controleren.

Ik heb al groffe en fijnmazige geprobeerd maar het lijkt wel of ze het erg leuk vinden om het er gewoon uit te trekken.
Of ze lijken dit hooi gewoon minder lekker te vinden, komt van een ander land dan vorig jaar. Geen idee of het kan, maar heb wel nogal kieskeurige eters hier

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:19

tja, mijn ervaring is dat ze hoe fijnmazig ook, er gewoon handig in worden.
Wat is voor jou fijnmazig? Ik heb zelf 3cm en zou niet kleiner willen, maar ze zijn er ook van 2cm maar die gaan volgens mij wel sneller stuk.

Wat voor soort hooizak denk je aan? De variant met kleine vierkantjes, achterkant dicht en een soort handvat waar je ze aan ophangt?
Of een zak met 1 grote opening?
Lijkt mij gelijkwaardig of meer verspil..

Ik zou zelf denken aan zoiets:
Afbeelding

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 09:13

Jotoma schreef:
tja, mijn ervaring is dat ze hoe fijnmazig ook, er gewoon handig in worden.
Wat is voor jou fijnmazig? Ik heb zelf 3cm en zou niet kleiner willen, maar ze zijn er ook van 2cm maar die gaan volgens mij wel sneller stuk.

Wat voor soort hooizak denk je aan? De variant met kleine vierkantjes, achterkant dicht en een soort handvat waar je ze aan ophangt?
Of een zak met 1 grote opening?
Lijkt mij gelijkwaardig of meer verspil..

Ik zou zelf denken aan zoiets:
[ Afbeelding ]

Ik heb idd 2cm gehad die hadden ze zo stuk, heb denk alle maten wel geprobeerd.

Zo'n bak is handig maar beetje groot voor in hun stallen.

Ik kan kiezen tussen idd een hooizak met mazen in het gat, of een open gat aan de voorkant.

Misschien toch maar eens er 1 kopen en kijken wat ze ermee doen, maar ervaringen van andere hoor ik graag, word de keuze toch makkelijker

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:15

De bak was even voor t idee. Die kan je natuurlijk zelf in een andere maat aanschaffen.
Denk eens aan zo'n rechthoekige speciekuip, die had ik in stal staan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:16

Mijn ervaring is vooral dat die hooitassen snel kapot gaan... Terwijl ze hartstikke duur zijn...

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:17

ik heb eentje die met haar benen telkens in het hooinet vasthangt... Met een gescheurd net als gevolg. Het mag nog zo hoog hangen als het wilt. als er daar iemand een oplossing voor weet...

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:25

Ik heb gewoon een hoek genomen en daar 2 plankjes boven elkaar voor gemaakt (zodat er een driehoekje ontstaat) en daar doe ik het hooi (zonder net) in. Ze verspillen echt heel weinig.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:30

Ik heb het gewoon in speciekuipen. Mijn ene paard vind een hooinet niet leuk en maakt uiteindelijk zwaar gefrustreerd er een nog grotere bende van. Tassen trekken ze hele plukken uit die vervolgens op de grond belanden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:52

Wij hebben meer verspilling als we een enkel hooinet geven (onze hooinetten maken we vast in palletboxen). We gebruiken daarom een dubbel hooinet (twee over elkaar dus).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:19

Hooinet met fijne mazen :j

Kijk eens op www.equiculinair.nl. Oersterk, kleine maas, weinig verspilling :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:23

Amanda, ts zegt mazen van 2cm te hebben (toch?), dat is al écht fijnmazig...

HiFive5 schreef:
ik heb eentje die met haar benen telkens in het hooinet vasthangt... Met een gescheurd net als gevolg. Het mag nog zo hoog hangen als het wilt. als er daar iemand een oplossing voor weet...

Heb je ijzers?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:25

Ja maar als jij fijne mazen hebt van slap materiaal, verspil je alsnog.
Wij hebben er 2 van 3x3, verschillend materiaal. En bij de ene valt er duidelijk meer op de grond. Bij die van Equiculinair maar weinig. Dat is veel steviger materiaal.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:34

Bij mij gaan bij die van equiculinair ook hele plukken eruit die op de grond komen. De 3x3 hooikussens heb ik.
Naar mijn idee is t een handigheidje.

Ik zou gaan voor een net in een speciekuip.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:57

Mijn ene paard staat ivm een allergie op houtkrullen en als ik dan hooi op de grond voer mengt hij alles door zn stal heen en eet dan ook houtkrullen mee op dus voer ik hem uit een hooinet en ik heb echt helemaal geen last van verspilling.
Ik heb deze: http://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooinet ... _1819.html

In de paddock heb ik wel eens uit een speciekuip gevoerd maar dat had totaal geen zin, het eerste wat ze deden was de speciekuip omgooien en dan alles vanaf de grond opeten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:04

Ja, de speciekuip moet inderdaad wel verzwaard worden. Ik had er van die stenen banden in die aan het eind vd bestrating zitten. :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:08

Ik heb ook altijd die slowfeeders van de Epplejeck, die van de link van MoniekV. Ze zijn van goede kwaliteit en gaan lang mee en de verspilling is nihil.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 15:12

MoniekV schreef:
Mijn ene paard staat ivm een allergie op houtkrullen en als ik dan hooi op de grond voer mengt hij alles door zn stal heen en eet dan ook houtkrullen mee op dus voer ik hem uit een hooinet en ik heb echt helemaal geen last van verspilling.
Ik heb deze: http://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooinet ... _1819.html

In de paddock heb ik wel eens uit een speciekuip gevoerd maar dat had totaal geen zin, het eerste wat ze deden was de speciekuip omgooien en dan alles vanaf de grond opeten.

Ik heb vlasbodembeddeking vandaar ook de vraag of een hooizak minder verspilt, want ondanks de hooinetten kunnen ze er nog een flinke zooi van maken bij mij (en hoe ze het doen geen idee :+)