Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
neile schreef:Hoi bokkers,
Ik heb wat zitten rondkijken, maar ik vond niet meteen een recent topic over het thema.
Wat is nu net het verschil tussen een bokhoef en een stijl hoefje? Op het internet raak ik er niet meteen wijzer uit. Ik heb een vierjarige merrie met een steiler voetje, de rest van haar voeten zijn 'normaal'. Smid zegt dat het geen bokvoetje is, dierenarts ook niet. Ze is bij aankoop klinisch en röntgenologisch gekeurd, dat was allemaal prima. Toch groeit dat ene hoefje anders als de andere. Ik laat binnenkort eens een andere smid komen voor een extra oordeel, gewoon om er zelf zeker van te zijn dat ik er effectief niet meer aan kan doen mits een andere bekapping eventueel...
Maar kan iemand me nu duidelijk maken wat het verschil is tussen een steil hoefje en een bokhoefje?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Ze heeft helemaal geen last.
Equipro schreef:Mijn paard heeft ook verschillende voeten voor.
@ florence 123; Mijn eerste smid kapte hem aan de achterkant van het steilere voetje zo kort, dat de stand van de voet te veel veranderde. Ten gevolge waarvan hij dus een geïrriteerde pees kreeg. De eerste keer aan een kant, de bekapping erna aan beide voeten. Nu heb ik een kundige smid gevonden, en sindsdien nooit meer problemen gehad.
Hij staat nog niet op ijzers, maar nog gewoon blootsvoets.

Dieuwertje92 schreef:@ Neile, uiteraard staan de botten etc in een bepaalde stand waarop jouw paard met zijn steile of bokhoef ook staat. Als de smid de stand van de hoef aanpast wordt de stand van het hoefbeen (bot in de hoef) ook veranderd en daarmee beïnvloed je ook alle botten die daarboven zitten.
Marjo89 schreef:Als je paard geen echte bokhoef heeft. Zou ik deze juist wel corrigeren.
Want dan staat het hoefbeen niet goed in de hoef, omdat je paard als ware op hakken loopt.
Corrigeren doe ik zelf altijd langzaam. En dat komt paard alleen maar te goede.
florence123 schreef:Marjo89 schreef:Als je paard geen echte bokhoef heeft. Zou ik deze juist wel corrigeren.
Want dan staat het hoefbeen niet goed in de hoef, omdat je paard als ware op hakken loopt.
Corrigeren doe ik zelf altijd langzaam. En dat komt paard alleen maar te goede.
en wanneer weet je of dat dit het geval is?
Dieuwertje92 schreef:@ Neile, uiteraard staan de botten etc in een bepaalde stand waarop jouw paard met zijn steile of bokhoef ook staat. Als de smid de stand van de hoef aanpast wordt de stand van het hoefbeen (bot in de hoef) ook veranderd en daarmee beïnvloed je ook alle botten die daarboven zitten.