verschil tussen steil(er) hoefje en bokhoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

neile

verschil tussen steil(er) hoefje en bokhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 12:10

Hoi bokkers,

Ik heb wat zitten rondkijken, maar ik vond niet meteen een recent topic over het thema.
Wat is nu net het verschil tussen een bokhoef en een stijl hoefje? Op het internet raak ik er niet meteen wijzer uit. Ik heb een vierjarige merrie met een steiler voetje, de rest van haar voeten zijn 'normaal'. Smid zegt dat het geen bokvoetje is, dierenarts ook niet. Ze is bij aankoop klinisch en röntgenologisch gekeurd, dat was allemaal prima. Toch groeit dat ene hoefje anders als de andere. Ik laat binnenkort eens een andere smid komen voor een extra oordeel, gewoon om er zelf zeker van te zijn dat ik er effectief niet meer aan kan doen mits een andere bekapping eventueel...

Maar kan iemand me nu duidelijk maken wat het verschil is tussen een steil hoefje en een bokhoefje?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:16

neile schreef:
Hoi bokkers,

Ik heb wat zitten rondkijken, maar ik vond niet meteen een recent topic over het thema.
Wat is nu net het verschil tussen een bokhoef en een stijl hoefje? Op het internet raak ik er niet meteen wijzer uit. Ik heb een vierjarige merrie met een steiler voetje, de rest van haar voeten zijn 'normaal'. Smid zegt dat het geen bokvoetje is, dierenarts ook niet. Ze is bij aankoop klinisch en röntgenologisch gekeurd, dat was allemaal prima. Toch groeit dat ene hoefje anders als de andere. Ik laat binnenkort eens een andere smid komen voor een extra oordeel, gewoon om er zelf zeker van te zijn dat ik er effectief niet meer aan kan doen mits een andere bekapping eventueel...

Maar kan iemand me nu duidelijk maken wat het verschil is tussen een steil hoefje en een bokhoefje?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Heb je foto,s ?

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:23

Ik lees even mee, het paard in het verhaal had mijn paard kunnen zijn.
Overigens had de veearts bij de aankoopkeuring niet eens gezien dat het ene voetje steiler was.
Ik heb na meerdere hoefsmeden gelukkig wel één gevonden die volgens mij precies weet wat hij doet.

neile

Re: verschil tussen steil(er) hoefje en bokhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 12:49

Marjo, ik maak zo snel mogelijk duidelijke foto's. Ze is wel nét bekapt geweest, dus het verschil is op dit moment niet zo duidelijk meer. Hij zet ze eigenlijk steeds terug 'recht'. Alleen, ik vraag me dus af of ik mits andere bekapping (?) toch richting een normale groei zou kunnen gaan of dat dat toch een utopie is. Maar goed, daarvoor heb je foto's nodig. Ik zorg dit weekend voor wat duidelijke foto's van haar voeten op dit moment.

Sunriseee; wat doet jouw hoefsmid op dit moment bij jouw paard qua bekapping? Is het een natuurlijk bekapper of ...?

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:22

Ik heb er volgens mij nu gewoon een kundige hoefsmid bij met een plan van aanpak. De vorige hoefsmeden die ik erbij heb gehad, maakten zich er niet zo druk om, maar ik had het gevoel dat de voeten steeds ongelijker werden en ze was na het bekappen steeds erg gevoelig.

Ze heet rechtsvoor een beetje een steil/gras voetje en linksvoor neigt ze juist meer richting een platvoetje. Dit zie je in de bewegingen ook licht terug. Haar ene voetje gaat meer opzij en de andere meer naar voren (weet niet of ik het zo goed uitleg).

De zaak is om de voeten nu zo gelijk mogelijk te houden. Helemaal gelijk worden ze nooit meer, omdat ze tot haar derde op het land heeft gestaan en er weinig aandacht aan de voeten zijn besteed.
Mijn hoefsmid denkt dat hij het verschil tot ongeveer 10% kan krijgen, maar ze moet wel regelmatig bekapt worden. Wordt het niet goed bijgehouden, dan wordt het verschil ook weer groter.

Hij zei dat sommige mensen het ook wel het mooie paardensyndroom noemen. Klein hoofdje en lange benen als veulen, zorgen ervoor dat ze één been vaker naar voren zetten en met het andere been op het puntje gaan leunen om goed bij de grond te kunnen komen. Ik zie het bij mijn paard ook wel in de wei. Ze staat veel vaker met haar linkerbeen naar voren.

Ik moet heel eerlijk zijn dat ik niet weet of ik haar gekocht had, als ik tijdens de keuring had geweten dat ze een steil voetje had. Gelukkig is het verder een grote schat :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 14:34

Sunriseee, wat jij beschrijft, dat klinkt ook wel een beetje als hetgeen wat mijn hoefsmid doet. Op dit moment is mijn merrie nog niet aan het werk, dus ik merk geen verschil in gangwerk voor of na de bekapping. Misschien is dat er wel, maar ik denk het niet. Ik ben er wel vrij veel mee bezig en ze loopt geen pas kreupel of gevoeliger. Misschien steek ik het ook allemaal té veel in mijn hoofd hoor! :) Ze heeft helemaal geen last.

Ik ga eens in het oog houden hoe ze zich gedraagt in de weide, hoe ze graast. Nooit bij stilgestaan. Ze heeft wel geen platvoetje aan het andere voorbeen.

Ik duim in ieder geval dat het verder niet voor problemen zorgt voor jouw paard. ;)

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:46

Ik wijt de gevoeligheid van mijn paard ook niet aan het verschil in de voetjes, maar aan verkeerde/(te) korte bekapping. Bij mijn huidige smid is ze na het bekappen nog niet gevoelig geweest.

Haha ik maak ook snel iets te groot en juist dan gaat het heel erg opvallen. Ik bouw nu op mijn hoefsmid en probeer er verder niet te veel bij stil te staan ;)

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:55

ik lees mee! hier net hetzelfde verhaal.
paard is gekeurd en verkocht geweest op een veiling. Toen ik hem kocht zagen we niet eens dat hij een stijle hoef had. Maar naar mate zijn hoeven begonnen te groeien werd dit wel duidelijk.

Hoefsmid kapt hem hier ook achteraan de hoef wat lager telkens zodat de hoef toch meer 'open' groeit zeg maar en minder naar omhoog groeit

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:59

Mijn paard heeft ook verschillende voeten voor.

@ florence 123; Mijn eerste smid kapte hem aan de achterkant van het steilere voetje zo kort, dat de stand van de voet te veel veranderde. Ten gevolge waarvan hij dus een geïrriteerde pees kreeg. De eerste keer aan een kant, de bekapping erna aan beide voeten. Nu heb ik een kundige smid gevonden, en sindsdien nooit meer problemen gehad.

Hij staat nog niet op ijzers, maar nog gewoon blootsvoets.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:01

Equipro schreef:
Mijn paard heeft ook verschillende voeten voor.

@ florence 123; Mijn eerste smid kapte hem aan de achterkant van het steilere voetje zo kort, dat de stand van de voet te veel veranderde. Ten gevolge waarvan hij dus een geïrriteerde pees kreeg. De eerste keer aan een kant, de bekapping erna aan beide voeten. Nu heb ik een kundige smid gevonden, en sindsdien nooit meer problemen gehad.

Hij staat nog niet op ijzers, maar nog gewoon blootsvoets.

ja dat gaf mijn smid ook aan. Hij wou niet teveel eraf doen want dan ging er teveel druk op de pezen komen. Maar ja wanneer weet je dat het teveel is?
De smid komt morgen, ik zal eens een foto voor en na nemen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 15:05

Florence, zéker doen. Ik ben benieuwd. Kan ik ook vergelijken met de voeten van mijn paard.

Hier eigenlijk nooit problemen als de smid geweest is. Ik blaas het wellicht veel te veel op, haha!

Weet iemand wat het verschil is tussen een bokhoef en een steil hoefje?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:45

Bij een bokhoef is de voetas duidelijk gebroken. Bij een steile hoef niet of minimaal, en als je die teveel zou corrigeren ga je juist de voetas breken (zij het de andere kant op dan bij een bokvoet).
Let er dus goed op dat je altijd een rechte lijn kunt blijven trekken - vanaf de zijkant gezien - door hoef(been) en kootbeen.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:52

Laat er anders eens een osteopaat naar kijken, je kan de hoef wel continu blijven corrigeren maar zodra je al het bovenstaande niet aanpakt zal er weinig (blijvende) verandering komen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 08:12

Als ik onder de boktwiki ga kijken naar wat zij omschrijven als een bokhoef, dan kan ik me écht niet voorstellen dat het zo erg is gesteld met de benen van mijn paard. Ik post zo snel mogelijk foto's zodanig dat jullie ook een beeld kunnen vormen. Ibbel, ik denk niet dat die lijn verstoord is.

Dieuwertje92, bedoel je dat je met training en losmaken ook invloed hebt op de stand van dat been? Kan je daar wat uitleg bij geven?

*zit foto's van bokhoeven te googlen en te vergelijken*
Interessant thema wel!

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:47

Afbeelding

Zo dit is mijn paard. De witte hoef is de stijle hoef VOOR bekapping.
De zwarte hoef is zeker geen bokhoef, dit is een normale hoef (lijkt nu even zo stijl maar als je goed kijkt zie je dat er vuil onder zit)

Deze namiddag volgen er foto's na bekapping

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:59

Ik vind het wel meevallen hoor, die van mij heeft een stijle hoef die volgens mij wel een bokvoetje is of op de grens zit. Volgens mij is het verschil er tussen de mate van stijlheid?

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:07

kun je even een foto plaatsen? :)

Als je kijkt naar de witte hoef van mijn paard dan zie je dat het net niet té stijl is. Maar de tip zou vooraan wel wat langer mogen. Hopelijk kan dit komen na meermaals corrigeren

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 18:20

@ Neile, uiteraard staan de botten etc in een bepaalde stand waarop jouw paard met zijn steile of bokhoef ook staat. Als de smid de stand van de hoef aanpast wordt de stand van het hoefbeen (bot in de hoef) ook veranderd en daarmee beïnvloed je ook alle botten die daarboven zitten.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:26

Dieuwertje92 schreef:
@ Neile, uiteraard staan de botten etc in een bepaalde stand waarop jouw paard met zijn steile of bokhoef ook staat. Als de smid de stand van de hoef aanpast wordt de stand van het hoefbeen (bot in de hoef) ook veranderd en daarmee beïnvloed je ook alle botten die daarboven zitten.

hoe ver kan je dan gaan met corrigeren?
want wil ook niet dat mijn paard té veel gecorrigeerd wordt. Ookal heeft hij geen echte bokhoef,
toch moet je ook bij een stijle hoef opletten lijkt me

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:30

Als je paard geen echte bokhoef heeft. Zou ik deze juist wel corrigeren.
Want dan staat het hoefbeen niet goed in de hoef, omdat je paard als ware op hakken loopt.
Corrigeren doe ik zelf altijd langzaam. En dat komt paard alleen maar te goede.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:45

Marjo89 schreef:
Want dan staat het hoefbeen niet goed in de hoef, omdat je paard als ware op hakken loopt.

en wanneer weet je of dat dit het geval is?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:02

florence123 schreef:
Marjo89 schreef:

en wanneer weet je of dat dit het geval is?

Dan wil ik altijd eerst hoefjes van alle kanten bekeken hebben.
Maar toch denk ik dat een gemiddelde smid nogal gauw roept bokhoef of steile hoef.

En ook bok hoeven kunnen met goed bekappen een heel stuk herstellen.
Zelf ben ik nog nooit van heel dichtbij een bokhoef tegen gekomen. Wel HEEL veel hoeven met extreem te hoge hielen. Waarvan smeden zijde dat ze een steile hoef hadden of bokhoef genoemd werden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:19

Dieuwertje92 schreef:

De botten in het been, inclusief de voet, bewegen langs elkaar met scharniergewrichten. Als je ergens in het bewegingsapparaat de hoek van één of meerdere beenderen aanpast zal dat elders gecorrigeerd gaan worden.
Als de stand van het been niet helemaal gewenst is valt er heel wat te halen in het behandelen van de pezen en banden in het been. Heb je al eens een osteopaat naar je paard laten kijken TS?

Uiteraard is met de bekapping wel winst te halen. Met een zorgvuldige bekapping kun je de hoef de gelegenheid geven om normaal te gaan groeien. Een hoef wil helemaal geen bokhoef zijn. Dat wordt hij door oorzaken die hoger in het been liggen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 07:20

Afbeelding

Afbeelding

De hoefjes zijn we zopas nog bekapt geweest. Ik ben benieuwd wat jullie er van gaan zeggen.
Marjo, om de hoeveel tijd zou jij dan bekappen? Ik vind dat steeds zo moeilijk om te beslissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:34

Ik vind dat toch wel erg naar een bokhoefje neigen, meer dan de bokker die ook een foto plaatste.
Edit; ze staat alleen net niet helemaal recht op die foto.