Wel of niet rijden met spat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SandraColin

Wel of niet rijden met spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 20:07

Beste Bokkers,

Sinds 3 jaar heeft mijn paard spat aan beide achterbenen.
In het eerste half jaar kreeg ik het advies van de dierenarts om hem op rust te laten staan.
Daarna foto's laten maken en toen moest ik van een andere dierenarts zoveel mogelijk beweging geven. Dit heb ik gedaan door 4 x per week met hem te stappen en af en toe draven en galopperen.
Dit ging in het begin zeer slecht. Na 5 minuten stappen was hij steeds weer kreupel. Zo langzaam opgebouwd tot 1/2 uurtje per keer. Daarna weer foto's ( jaar later) laten maken. Geen verbetering... Infuus Tildren. laten toedienen. Dit heeft ook niet gewerkt. De spat was nog steeds niet vergroeid na een lange periode. Het is een tijdje redelijk gegaan met beweging maar nu gaat het weer bergaf met hem. Hij staat de hele dag in de wei en s'avonds gaat hij op stal. Ik weet niet meer zo goed wat ik moet doen. Wel rijden, of toch weer op rust zetten? Over 3 weken komt er een dierenarts uit België die weer opnieuw foto's gaat maken en een nieuw advies zal geven. Het advies na de 1ste keer foto's maken was om hem te laten inslapen omdat hij het heel erg heeft maar ik wil alles gedaan hebben voordat ik zo'n beslissing zal maken.

Wie heeft er ervaring mee en wat heb jij gedaan?

Jennyxx

Re: Wel of niet rijden met spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:11

Ik vind het best vreemd dat ze adviseren om op een kreupel paard te gaan rijden. Ze lopen kreupel omdat ze pijn hebben. Als hij niet kreupel had gelopen, dan is beweging inderdaad beter om het spronggewricht licht te irriteren waardoor het eerder dicht groeit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:18

Zolang hij kreupel is zou ik persoonlijk nooit opstappen.
Hooguit aan de hand bewegen en veel vrije beweging.

SandraColin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 20:22

Als hij kreupel is stap ik gelijk af. Als ik merk dat hij bij het poetsen ook al pijn heeft stap ik ook niet op. Ik volg eigenlijk nu steeds mijn gevoel want ik vind t een heel erg onprettig gevoel om met hem te rijden als hij heel stijf is en ik t idee heb dat hij pijn heeft. Vandaar nu een andere dierenarts met een specialiteit in gewrichten.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:26

Het paard van mijn vriendinnetje heeft spat. Toen het nog niet vergroeid was, heeft ze niet gereden. Linksachter is inmiddels vergroeid, maar rechtsachter nog steeds niet. Kost veel tijd dus. Haar paard kreeg injecties tegen de pijn, maar geen Tildern. Heeft je paard onbelast ook pijn? Anders klinkt inslapen zo cru... :( Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:37

Paard dat hierboven beschreven wordt door 269 is die van mij :) Zij kreeg corticosteroïdeninjecties (ontstekingsremmers) in het gewricht gespoten tegen de pijn, en ik heb zelf voor rust gekozen. Een tijd hebben we ook op advies van een dierenarts gereden, maar toch gaf dat op lange termijn vaak onzuiverheden en ik voelde me daar erg onprettig bij.

Je hoort vaker dat het effect van Tildren niet altijd erg voorspelbaar/helpend is, wat zuur dat het niets heeft uitgehaald. Ik zou eens overleggen wat opties zijn voor andere pijnstillende middelen, of er andere injecties mogelijk zijn, en met een hoefsmid voor speciaal spatbeslag overleggen, dat mis ik even in je verhaal? Daarbij heb ik zelf ervaren dat mijn paard beduidend beter loopt als ze 24/7 buiten staat op een grote ruimte en dus zelf gedurende de dag én nacht rustig kan bewegen.

Ik zou zelf niet op een kreupel of onzuiver paard rijden, en er ook niet voor kiezen het paard te laten inslapen als hij onbelast niet kreupel is, dat lijkt me dan een te ingrijpende beslissing. Sterkte!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:31

MD >> BEH

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:00

Ik rij nog steeds en we zijn ondertussen terug goed aan het trainen. Mijn dierenarts zei dat het beste voor hem nog altijd bewegen is, ongeacht hoe hij loopt, hij moest vooruit. In het begin was het echt op men tanden bijten voor mij en men paard, hij liep vaak onregelmatig vanachter en was het echt geen fijn gevoel. Maar na een maand dooorzetten, loopt men paard terug als vanouds en zijn we zelfs bezig met onze training terug op te nemen. Voor de rest staat hij overdag ook buiten en snachts in de stal. Hij krijgt wel Equiflexion en Smooth locomotion ter ondersteuning :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:49

Hier was het advies op geleide van pijn bewegen. Ik rij recreatief. Soms 2 uur Vnl stappen op buitenrit. Ook draf en galop. Met mate. Ga ik actiever rijden krijgt ze last.

Ik denk dat rust roest. Mijn pony staat dan ook 24^7 buiten . Ik merk dat als ze eens een nacht op stal moeten ze ook stijver is