Hengstige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Hengstige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 21:04

Hoi,

Via Google kom ik er niet echt uit dus toch maar een topic openen.
Sinds een jaar heb ik een merrie, niet mijn eerste merrie maar wel de eerste met merrie kuren.

Ze heeft, naast dat ze ontzettend veel karakter heeft, tijdens haar hengstigheid last van zichzelf. Onder het zadel uit zich dit in traag aan het been en niet voorwaarts willen (staartje zwaaien) en verder onder het zadel eigenlijk vrij weinig.
Ze pist ook niet als er iemand aan d'r ruikt of als je been geeft.
Op stal gooit ze zichzelf wel tegen dr stal wanden aan waardoor haar heupbotten tijdens de dekenloze periode tot bloedens toe open liggen.

Met name dat laatste geeft voor mij aan dat ze wel last heeft van de hengstigheid. En zou dus daarom ook graag iets willen geven zodat ze er minder last van heeft.

Ze staat nu op de moodymix van de paarden drogist. Dit heeft op het karakter wel wat invloed maar heeft helaas geen invloed op het tegen de wanden gooien.

Is er iets wat mijn merrie kan helpen of heeft iemand ervaring met bepaalde medicatie zoals regumate?
Via Google kom ik ervaringen tegen van merries die met name niet te rijden zijn of juist altijd hengstig zijn en dat is dus met mijn merrie niet het geval.

Kiwiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:35

Ik kan je helaas niet helpen, want ik heb er weinig ervaring mee. Maar ik wens je wel veel succes voor jouw paardje en jou. Ze moet wel veel last hebben, als ze haar heupbotten tot bloedens toe open beukt!
Heeft ze verder wel genoeg weidegang, genoeg hooi, daglicht en de ruimte om met andere paarden om te gaan? Ik las dat dit blijkbaar een positief effect heeft op diverse hormonale klachten.

stuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:33

ik heb zelf wel een merrie maar die heeft weinig last van haar hengstigheid
wel ken ik een merrie die ook heel sterk reageerde als ze hengstig was die was soort van agressief tijdens die periode ook onder het zadel en erg gevoelig op dr lijf
laten onderzoeken bij de DA en wat bleek de eitjes lieten niet makkelijk los tijdens de eisprong wat dus een soort pijn veroorzaakte.
maar geen idee of dat bij jou merrie ook het geval is ;)

Marisje76

Re: Hengstige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:48

je zou eens kunnen overleggen met DA om haar op de regumate te zetten
soms kan het ook zijn dat ze een cyste op dr eierstok hebben waardoor ze veel last hebben van hormonen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:03

Helaas ervaring. Allereerst medische helemaal laten onderzoeken. Ze bleek een dubbele eisprong te hebben. Laten spuiten tegen hengstigheid. Chemisch castreren werkte wel goed maar daar was ze echt een week kei beroerd van. Poeders en andere middelen werkte niet. Paard kreeg problemen met achter knieën, si gewricht. Beetje kip en het ei verhaal. Wat was er eerder. Inmiddels leeft ze niet meer...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:11

Twee ker gehad. Eerste keer merrie was tijdends hengstigheid echt heel erg slijmerig, niet geconcernteerd omdat ze maar aan een ding dacht. Genomen worden. Bood zich echt aan alles en iedereen aan. Been geve was zwiep. Maar buiten de hengstigheid ok een dominant mannelijk kreng. Zij bleek uiteindelijk een zware baarmoederontsteking te hebben. Toen die opgelost was waren haar klachten wel duidelijk minder.

Ander merrietje is helaas via ons bij een ander terecht gekomen en die hebben moeten besluiten haar te laten gaan. Was een gevaar voor iedereen om zich heen tijdens haar hengstigheid en daardoor geen paardwaardig bestaan kunnen hebben omdat in de wei staan of uberhaupt meenemen aan de hand niet te doen was.

Ik zou haar door een dierenarts goed laten nakijken of er iets mis is inwendig waardoor ze zo reageert.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 21:14

Vorig jaar zomer had ik d'r net (in maart gekocht) toen gooide zichzelf ook tegen de stalwanden. Gezien het een enorme rilkikker is en zij heel veel tijd nodig heeft gehad om aan onze stal te wennen dacht ik aan maagzweren (door stress). Contact gehad met de da maar die vond scannen niet nodig nav mijn verhaal. Afin toen kwam de winter dus toen viel het weer mee.

Vorige week is ze behandeld door de osteo die tevens mijn vast da is. Zij vermoed niet dat er lichamelijk/medisch iets dwars zit. Ja die hormonen dan.

Ze is verder niet gevaarlijk onder het zadel. Alleen een tikkeltje lui op het been maar daar kan ik an sich wel mee leven. Tegen andere paarden is ze altijd bitchie, alleen d'r vaste vriendinnetje kan en mag alles bij d'r en die beschermd ze ook.
Zeiken/pissen doet ze ook niet. Meer dan tegen de wanden gooien en boos kijken als je in d'r flanken zit doet ze niet.

Wat doet regumate precies?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:51

Legt alles stil. Maar is voor mensen ook echt zooi, zeker vrouwen. Varkensregumate schijnbaar stuk goedkoper dan de paarden variant.Bedenk wel dat ze met dat beuken schade aan haar lijf veroorzaakt op langer termijn. Ik heb mijn paard toen in de matten gezet en jollybal opgehangen. Die vingen iets van de klappen op.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 13:34

Deed jouw merrie dat ook vencedor?
Aankomende week komt idd de da met regumate.

Ingrijpendere dingen wil ik niet omdat het een jonge merrie is en ik niet wil uitsluiten dat ze ooit een veulen krijgt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:59

Mijne deed dat ook ja. Stal is regelmatig opnieuw gemetseld...

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:29

De merrie die ik rijd krijgt dagelijks Regumate door de muesli. Ze doet het hier heel erg goed op!
Een hele verandering kwa gedrag en rijden. Ze is altijd nog een alerte merrie, maar niet vervelend zoals ze eerder kon zijn.

Eens in de zoveel tijd moeten we 10 dagen stoppen, maar deze dagen valt haar hengstigheid dan ook reuze mee.