Tips zandkoliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwiris

Tips zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 16:49

Hoi hoi,
Anderhalve week geleden kreeg mijn paardje (bijna 21 jaar) last van een zandkoliekaanval. Kappen, bijten naar zijn buik, liggen en niet meer op willen staan, niet willen eten en hij zag er gewoon erg zielig en duffig uit. Meteen met hem gaan wandelen toen we hem eenmaal weer overeind kregen, hebben we de DA laten komen. Die heeft hem zo'n darmverslap-spuitje gegeven en daarna ging het weer een stukje beter.
Nu treffen we hem de laatste week ook heel veel liggend in de wei aan, niet lekker liggen op die natte en koude grond zou je zeggen. :( Meestal krijgen we hem wel overeind en gaan we weer wandelen, hij wilt dan ook nog wel hooi eten. Dit hebben we nu elke dag wel meegemaakt.
Afgelopen zaterdag moesten we weer de DA bellen, hij wou bijna niet lopen, hij wou de halve tijd liggen, geen eetlust of wat dan ook. Weer een spuit gegeven en daarna ging het weer wat beter.
Nu vroeg ik me af of er mensen met tips zijn. Het duurt gewoon zo lang en ik vind het zo sneu dat hij zo veel pijn steeds heeft. :(
Hij staat de hele dag op de wei, s'avonds staat hij lekker op stal. Tussendoor krijgt hij steeds kleine porties hooi in een netje en veel water. Als hij poept, is het merendeel diarree (we hebben de diarree ook al gecheckt en er zit behoorlijk wat zand in). Verder krijgt hij 2 x op de dag Sand-exit (ik geloof dat het zo heet), maar dat eet hij niet met plezier.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen. :(

hagelslag

Re: Tips zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:05

Als hij dit niet met plezier eet misschien appelmoes erdoor mengen?
Mijn pony krijgt standaard elke 7-10 weken een kuur van 7 dagen zandout.
Ook doordat ze vorige jaar zandkoliek heeft gehad.
Ik doe dit in principe uit voorzorg

Kiwiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 08:05

hagelslag schreef:
Als hij dit niet met plezier eet misschien appelmoes erdoor mengen?
Mijn pony krijgt standaard elke 7-10 weken een kuur van 7 dagen zandout.
Ook doordat ze vorige jaar zandkoliek heeft gehad.
Ik doe dit in principe uit voorzorg

Dat is een goede tip ja, misschien dat hij het dan lekkerder vindt! We doen er al kleine stukjes appel bij, maar dit gaan we uittesten!
Ja, misschien moeten we dat ook maar gaan doen om de zoveel maanden. Hij heeft normaal nooit koliek, maar het gras is er zo slecht aan toe dit jaar. :(

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 08:18

Ja idd sand clear zeer regelmatig geven, evt gemengd met iets als appelmoes. En in de paddock een graasmasker om, dan kunnen ze ook geen zand gaan likken/eten zonder dat je het door hebt

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 08:23

Ook als het zand eruit komt kunnen ze daar last van hebben. Indd mengen met appelmoes of door een pulp of iets voeren. Het is echt gevaarlijk hoor, dus zorgen dat je iets vind waardoor hij het echt opeet.
Als je Sand exit/clean op is, zou ik psyllium vezels aanschaffen en hem 1 x in de 2 maanden een week die vezels geven.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 08:32

Van Subli hebben ze een speciale psyllium slobber; dat kan je als kuur geven gedurende 10 opeenvolgende dagen. Ik geef het mijn paarden ter voorkoming en die vinden dit heerlijk.
http://www.subli.nl/psyllium-slobber/
Anders gekookt lijnzaad met psyllium geven, dat vinden de meeste paarden ook erg lekker. Evt. zelf aanvullen met wat zemelen en appelmoes of een beetje melasse voor de smaak.

Psyllium ( hoofdbestanddeel van zandweg e.d) moet je sowieso door slobber of iets dergelijks heen doen en goed nat maken. Je zou het ook door hooicobs of dergelijke kunnen doen; dat vinden bijna alle paarden lekker.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 30-03-16 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 08:33

Mijn paard had met zware zandkoliek op de kliniek gestaan. Hij kreeg meerdere keren op een dag kleine beetjes hooi,en door het voer (warme slobber) psyllium zaadjes ja. Deze wel eerst weken in water. Voordat we heb naar de kliniek gaan kreeg hij eerst 2 dagen darmverslappers en gesondeerd met paraffine, dit hadden ze op de kliniek ook nog paar dagen gedaan. Maar mijn paard had dan ook (na scans) zo een 20 a 30 kilo zand op 1 stuk zitten, maar gevaar voor doorscheuren.
Hopelijk gaat het in ieder geval snel beter met je paardje!

Kiwiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 09:18

_Zsazsa_ schreef:
Ook als het zand eruit komt kunnen ze daar last van hebben. Indd mengen met appelmoes of door een pulp of iets voeren. Het is echt gevaarlijk hoor, dus zorgen dat je iets vind waardoor hij het echt opeet.
Als je Sand exit/clean op is, zou ik psyllium vezels aanschaffen en hem 1 x in de 2 maanden een week die vezels geven.

Ik zit wat te kijken op google over de psyllium vezels, want dat is zeker een goede tip! Maar ik vroeg me af waar jij deze haalt. Online bestellen vind ik vaak te lang duren en ik wil het dan graag snel bij de hand hebben.
Zou ik deze vezels dan ook nu al mogen geven aan hem terwijl hij nog met sand exit bezig is?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:20

Lijnzaadolie, gekookte lijnzaad, psyllium. Er zijn tal aan verschillende mogelijkheden die helpen het zand versnelt af te voeren. :)

Kiwiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 09:24

ElCid schreef:
Van Subli hebben ze een speciale psyllium slobber; dat kan je als kuur geven gedurende 10 opeenvolgende dagen. Ik geef het mijn paarden ter voorkoming en die vinden dit heerlijk.
Anders gekookt lijnzaad met psyllium geven, dat vinden de meeste paarden ook erg lekker. Evt. zelf aanvullen met wat zemelen en appelmoes of een beetje melasse voor de smaak.

Psyllium ( hoofdbestanddeel van zandweg e.d) moet je sowieso door slobber of iets dergelijks heen doen en goed nat maken. Je zou het ook door hooicobs of dergelijke kunnen doen; dat vinden bijna alle paarden lekker.

Dankjewel voor alle tips!
Die psyllium slobber klinkt ook goed! Mijn paard houdt erg van slobber en als jij zegt dat jouw paarden dit ook heerlijk vinden, dan hoop ik dat hij het ook wat vindt! Hij kan erg kieskeurig zijn |o

Kiwiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 09:27

kimberly1995 schreef:
Lijnzaadolie, gekookte lijnzaad, psyllium. Er zijn tal aan verschillende mogelijkheden die helpen het zand versnelt af te voeren. :)

Ja wij hebben nu ook speciaal lijnzaadolie gehaald voor hem omdat de DA dat zei, maar toen zei een andere DA later weer dat we het hem nu niet mogen geven omdat dat nu geen zin heeft. :\ Dus nu weet ik niet echt wat ik ermee aan moet..

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:44

Lijnzaad haal ik bij de boerenbond/welkoop.
Wel goed koken in water zodat het een papperig geheel word en af laten koelen voordat je het door het voer geeft.

Rustig ademhalen,dat eerst even doen.
Zorgen dat hij van het zand af komt. En vanaf vandaag regelmatig gekookt lijzaad geven met een zand weg kuur.

Sommige paarden zijn echt geen fan van appelmoes,ook die heb je er tussen. Ik voer nu dmv een voeremmer die ik aan het halster heb hangen zo weet ik zeker dat het paard alle poeders binnen krijgt die ik hem geef.

Hoe staat je paardje er nu bij? heeft de da nog prikken gegeven oid?

Kiwiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 10:25

DeBuurvrouw schreef:
Lijnzaad haal ik bij de boerenbond/welkoop.
Wel goed koken in water zodat het een papperig geheel word en af laten koelen voordat je het door het voer geeft.

Rustig ademhalen,dat eerst even doen.
Zorgen dat hij van het zand af komt. En vanaf vandaag regelmatig gekookt lijzaad geven met een zand weg kuur.

Sommige paarden zijn echt geen fan van appelmoes,ook die heb je er tussen. Ik voer nu dmv een voeremmer die ik aan het halster heb hangen zo weet ik zeker dat het paard alle poeders binnen krijgt die ik hem geef.

Hoe staat je paardje er nu bij? heeft de da nog prikken gegeven oid?

Dankje voor de tips, heb nu meerdere keren gekookte lijnzaad voorbij horen komen. Dus ik denk dat ik dat anders nu ga uitproberen.
Vandaag gaat het wel weer wat beter met hem gelukkig. Hij heeft niet meer gelegen en eet netjes zijn hooi op. Hij kijkt wel wat moe, maar dat kan ik goed begrijpen na continu pijn te hebben. Na zaterdag heeft hij geen prikken meer gehad. We houden hem in ieder geval goed in de gaten!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:51

Ik haal mijn psyllium bij de Tuinen gewoon. Jou Sand exit zal voor een groot deel al uit psyllium bestaan denk ik. Even met je veearts overleggen.
Mijn paard is er dood aan gegaan, die heeft de operatie niet overleefd. Darmen zaten te vol, helaas heeft mijn paard nooit eerder symptomen van zand laten zien. Die was in 1 dag ziek en snachts geopereerd, maar dat mocht niet meer baten. Ik geef dus standaard 1x in de 2 maanden een week psyllium. Gewoon ter preventie.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:58

Er zijn meerdere topics over psyllium, zoek maar even. Die slobber van subli lijkt beslist niet doeltreffend genoeg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:58

Je zult hem echt een goede zandkuur moeten geven.
100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht..... dat is erg veel, dus je zult moeten kijken of je dat in porties kunt doen.
Je zult hem ook voorlopig van de wei af moeten houden, wanneer die erg schraal is krijgt hij net zoveel zand naar binnen als jij eruit probeert te krijgen.
Zorg dat hij veel ruwvoer eet, en geef hem dus een flinke kuur.
Ik vind dit behoorlijk ernstig klinken, en de kans is groot dat er erg veel zand in zijn darmen zit. Onderschat dit niet, wanneer je paard al zo ziek toont is er echt wat aan de hand.
De dierenarts vind ik ook niet voldoende alert reageren.

Betaalbare psyllium koop je bij Makana (duitse webshop).
Meng het door bietenpulp of grasbrok-slobber. Na de kuur kun je helpen de darmen te herstellen met een kuurtje probiotica.

Je kunt altijd kosteloos telefonisch advies inwinnen bij de Universiteitskliniek Utrecht, daar hebben ze veel ervaring met zandkoliek.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 30-03-16 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 10:59

_Zsazsa_ schreef:
Ik haal mijn psyllium bij de Tuinen gewoon. Jou Sand exit zal voor een groot deel al uit psyllium bestaan denk ik. Even met je veearts overleggen.
Mijn paard is er dood aan gegaan, die heeft de operatie niet overleefd. Darmen zaten te vol, helaas heeft mijn paard nooit eerder symptomen van zand laten zien. Die was in 1 dag ziek en snachts geopereerd, maar dat mocht niet meer baten. Ik geef dus standaard 1x in de 2 maanden een week psyllium. Gewoon ter preventie.

Ja, ik zal dit wel even nachecken, dankje
Jeetje wat erg Zsazsa, zo verschrikkelijk die koliek, het kan zo plotseling gebeuren. :( We hebben er ook al eerder een paardje door verloren, maar dat was geen zandkoliek. Binnen een dag was het voorbij..
Ik ga de psyllium er nu ook inhouden, beter voor de zekerheid dan dat het te laat is

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:03

Kiwiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 11:11

Ninx schreef:
Je zult hem echt een goede zandkuur moeten geven.
100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht..... dat is erg veel, dus je zult moeten kijken of je dat in porties kunt doen.
Je zult hem ook voorlopig van de wei af moeten houden, wanneer die erg schraal is krijgt hij net zoveel zand naar binnen als jij eruit probeert te krijgen.
Zorg dat hij veel ruwvoer eet, en geef hem dus een flinke kuur.
Ik vind dit behoorlijk ernstig klinken, en de kans is groot dat er erg veel zand in zijn darmen zit. Onderschat dit niet, wanneer je paard al zo ziek toont is er echt wat aan de hand.
De dierenarts vind ik ook niet voldoende alert reageren.

Betaalbare psyllium koop je bij Makana (duitse webshop).
Meng het door bietenpulp of grasbrok-slobber. Na de kuur kun je helpen de darmen te herstellen met een kuurtje probiotica.

Je kunt altijd kosteloos telefonisch advies inwinnen bij de Universiteitskliniek Utrecht, daar hebben ze veel ervaring met zandkoliek.

Die 100g per 100 kilo lichaamsgewicht, moet ik die dan per dag geven, 2 x per dag geven of nu maar een keer? Op de verpakking staat 125 gr en die hoeveelheid dan 2 keer op een dag, maar dat is dan duidelijk een stuk minder.
Af en toe weet ik niet wat ik met de DA's aan moet, die van afgelopen zaterdag zei weer dat we hem gewoon op de wei mogen laten staan, zo verwarrend. Op de wei krijgt hij wel de hele dag hooi in een netje van ons. Maar er is natuurlijk toch kans dat hij aan het gras kan gaan zitten. Misschien dan toch idd verstandig om hem in stal te laten, hoe ongelukkig hij er ook mag van worden.
Dankje voor alle tips

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:32

Gras is altijd aantrekkelijker ;-) Hij hoeft alleen maar een poosje van de wei af, in eerste instantie tijdens de week kuren en daarna kijken of het gras weer 'stevig' genoeg is om afgegraasd te worden.
Heb je geen bestrating buiten oid waar hij kan staan, met een uitloop naar een paddock waar hij kan liggen?

Die 100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht is een knalkuur voor wanneer je echt zand ziet, en dat zie je volop zeg je. Heb je enig idee wat je paard weegt?

Kiwiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 12:06

Ninx schreef:
Gras is altijd aantrekkelijker ;-) Hij hoeft alleen maar een poosje van de wei af, in eerste instantie tijdens de week kuren en daarna kijken of het gras weer 'stevig' genoeg is om afgegraasd te worden.
Heb je geen bestrating buiten oid waar hij kan staan, met een uitloop naar een paddock waar hij kan liggen?

Die 100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht is een knalkuur voor wanneer je echt zand ziet, en dat zie je volop zeg je. Heb je enig idee wat je paard weegt?

Nee helaas niet, alles is gras bij ons, ook de rijbak. Alleen zijn stal en het kleine poetsplaatsje ervoor zijn bestraat. Maar het poetsplaatsje is niet makkelijk af te zetten helaas, er staat ook een laag schuurtje met een uit-stekend dak langs met sloten en een stalletje voor onze shet, ik ben bang dat hij zich ergens aan bezeert als we hem daar los laten staan.

Oh oke op die manier. Ik weet alleen niet hoeveel hij ongeveer weegt. Hij is een KWPN'er met een schofthoogte van 1.72 Ik denk al snel tussen de 600 en 700 kg?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:03

Kiwiris schreef:
ElCid schreef:

Dankjewel voor alle tips!
Die psyllium slobber klinkt ook goed! Mijn paard houdt erg van slobber en als jij zegt dat jouw paarden dit ook heerlijk vinden, dan hoop ik dat hij het ook wat vindt! Hij kan erg kieskeurig zijn |o

Deze kan je bij Welkoop / Boerenbond kopen, niet goedkoop; 21,50 voor 6 kg maar wel erg makkelijk :D

Kiwiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 15:12

Oh dat is mooi, een Boerenbond zit bij ons vlakbij. Dankje c:

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:39

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:12

Die van Subli zou misschien kunnen ter voorkoming van zand in de darmen, maar nu je met dat probleem zit, zou ik daar niet op durven gokken. Daarvoor zit er dan toch veel te weinig Psylliumzaad in.

De dosis die je trouwens moet geven van Sandclear, Sand-Out of bijvoorbeeld "gewoon" Psylliumzaad kan verschillend zijn, dus het kan goed dat je de juiste dosering al geeft.

Ik zou als ik jou was toch kijken of de DA weer wil komen en dan paraffine laten geven via een sonde, dat is eigenlijk voor nu de meest effectieve zandverwijderaar. Weet je of je paard wel voldoende drinkt? Vaak wordt dat ook minder en dat vertraagt de darmwerking nog weer meer. Door die sonde geven ze dan ook water, dat helpt ook om alles wat beter door te laten werken.

Diarree op deze manier zou heel goed overloopdiarree kunnen zijn, google daar maar eens op, dat komt bij mensen ook voor en is heel verraderlijk omdat er heel goed voor het zand ook ngo een mestbult kan zitten die er niet uit kan.

Sterkte ermee hoor, mijn vorige paard is aan zandkoliek geopereerd en is goed door die operatie heen gekomen en heeft daarna nog vijf jaar geleefd, maar wel op een tand lager niveau dan voor de zandkoliek ( die achteraf gezien al maanden bezig was zich te ontwikkelen, maar dat wist ik natuurlijk toen niet)...

Overigens is het nu van groot belang dat het paard geen nieuw zand kan opnemen, dus ik zou als ik jou was daar je maatregelen tegen nemen.