Pony zonder snijtanden (EOTRH): welke slowfeeder?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YanaStr

Pony zonder snijtanden (EOTRH): welke slowfeeder?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 06:51

Hoi allemaal! *\o/*

Ik heb een probleem en ik weet door alle honderden mogelijkheden en reacties niet meer wat ik nu moet doen.

Mijn pony heeft EOTRH ( https://www.paardenarts.nl/kennisbank/e ... een-paard/ ).
Hij heeft nu nog 3 snijtanden die er komende maand (april) uitgetrokken worden.
Aangezien hij daarna geen gras meer kan eten, moet ik een hooi net/tas/zak/etc. aanschaffen zodat hij voldoende ruwvoer binnenkrijgt.
Nu is de vraag: WAT MOET IK KOPEN?

Wat zoek ik?
- Er moet een grote hoeveelheid hooi in passen, ik heb niet altijd tijd om 2x per dag naar stal te gaan.
- Een redelijke prijs. Ik wil er het liefst 2 kopen zodat ik kan vragen aan mensen op stal om even een nieuwe voorraad op te hangen als de eerste leeg is en dat dit een kleine moeite is omdat er al een gevulde zak/tas/net/etc. staat.
- Ik wil dat mijn pony er lang over doet. Ik wil dat hij, net als wanneer hij gras zou eten, hij lekker de hele dag staat te kauwen. Ook om verveling tegen te gaan.
- Hij moet vanwege zijn gebrek aan tanden het hooi goed kunnen pakken, maar dus niet te makkelijk. Aangezien hij alleen zijn lippen heeft om het hooi er uit te trekken moet het ook niet te zwaar of te moeilijk zijn om het hooi te pakken....

Ik heb al talloze forums afgestruind maar kan de gouden tip nog niet vinden.
Wie helpt mij bij mijn dilemma? ;(

Magica

Re: Pony zonder snijtanden (EOTRH): welke slowfeeder?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 07:11

Niet te kleine mazen nemen zoals 3x3. Ik heb hooinetten van Krämer. 90x90 cm groot en daar kan ik 5 kilo hooi inproppen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 07:13

YanaStr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 07:20

Maartje1990 schreef:
Deze? https://equiculinair.nl/slowfeeder-hooi ... arge.html#

Gezien gebrek aan tanden zou ik niet voor een hele kleine maas gaan. Al zit ik ook te twijfelen of dit misschien toch te groot is.

Ik ben juist bang dat dit te klein is... Ben heel onbekend over de flexibiliteit en kracht van paardenlippen haha :+ Dacht zelf meer aan 7 cm mazen maar dat is ook weer zo groot en gaat het slowfeeder idee een beetje weg...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 07:22

Je zou er 1 met grote mazen op kunnen hangen en 1 met wat kleinere. Bijvoorbeeld 7 en 5. Door de eerste weet je zeker dat hij genoeg binnen krijgt en met de 2e heeft hij dan wat bezigheidstherapie.
Equiculinair heeft goede kwaliteit netten :j

Edit, volgens mij is dit de grootste maas die ze hebben: https://equiculinair.nl/slowfeeder-hooi ... large.html

YanaStr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 07:27

Amanda schreef:
Je zou er 1 met grote mazen op kunnen hangen en 1 met wat kleinere. Bijvoorbeeld 7 en 5. Door de eerste weet je zeker dat hij genoeg binnen krijgt en met de 2e heeft hij dan wat bezigheidstherapie.
Equiculinair heeft goede kwaliteit netten :j

Edit, volgens mij is dit de grootste maas die ze hebben: https://equiculinair.nl/slowfeeder-hooi ... large.html

Wat slim! Ik had er nog niet eens aan gedacht om 2 verschillende maten op te hangen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 07:38

Werkt goed. Wij hebben er 3 hangen voor 2 paarden. 1 gewoon hooinet met grote maas, 1 4x4 en 1 3x3.
Nu hebben die van ons geen tandproblemen, maar het idee bezigheidstherapie werkt goed. Altijd wat te knabbelen zonder dat ze dichtgroeien. Naast de hooinetten hebben we ook stro in de uitloopstallen waar ze ook nog aan kunnen knabbelen zonder net. Zo weten we ook zeker dat ze genoeg binnen krijgen.
Als jij ze wat groter neemt qua maas, dan heb je hetzelfde idee :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 07:47

YanaStr schreef:
Maartje1990 schreef:
Deze? https://equiculinair.nl/slowfeeder-hooi ... arge.html#

Gezien gebrek aan tanden zou ik niet voor een hele kleine maas gaan. Al zit ik ook te twijfelen of dit misschien toch te groot is.

Ik ben juist bang dat dit te klein is... Ben heel onbekend over de flexibiliteit en kracht van paardenlippen haha :+ Dacht zelf meer aan 7 cm mazen maar dat is ook weer zo groot en gaat het slowfeeder idee een beetje weg...

Hier slowfeeders van 3x3 en 2x2 geen tandproblemen maar ze doen het meeste met hun lippen (dat werkt ook het beste haha). Maar bij twijfel zou ik voor een grotere maas gaan. En wllicht eerst 1 kopen om te testen?

snuggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:16

Hoi,

Mijn oudje heeft ook geen snijtanden meer. Ik gebruik de slowfeeder netten van Epplejeck. Dat zijn deze:
http://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooinet ... _1819.html

Hij kan daar goed mee uit de weg.

Ik heb de grootste maat, daar past een halve (kleine) baal in (ongeveer 10 kg)

Overigens kan hij nog wel prima gras eten, ik had het daar laatst met de dierenarts over en die zei dat ze zonder tanden gras vaak nog makkelijk kunnen eten dan hooi. In de winter voer ik hem ook Seniores Priores bij. Als er weer gras staat laat hij dat gewoon staan, dan eet hij liever gras.

YanaStr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 08:35

snuggle schreef:
Hoi,

Mijn oudje heeft ook geen snijtanden meer. Ik gebruik de slowfeeder netten van Epplejeck. Dat zijn deze:

Overigens kan hij nog wel prima gras eten, ik had het daar laatst met de dierenarts over en die zei dat ze zonder tanden gras vaak nog makkelijk kunnen eten dan hooi. In de winter voer ik hem ook Seniores Priores bij. Als er weer gras staat laat hij dat gewoon staan, dan eet hij liever gras.

Krijgt jouw paard echt het hooi door die kleine openingen? Bizar wat ze allemaal nog kunnen zonder tanden haha

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:39

Volgens mij is gras voor jouw pony beter dan hooi. En al helemaal als hij nog moeite voor zijn hooi moet gaan doen. Ik meen dat ze juist veel beter gras kunnen eten dan hooi zonder snijtanden en neem aan dat je pony wat ouder is? Dan zou ik blij zijn met alle goede meigras wat je pony binnen kan krijgen is zonder meer het beste ruwvoer voor een paard. Het heeft de meeste voedingsstoffen.

YanaStr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 08:44

Rizette schreef:
Volgens mij is gras voor jouw pony beter dan hooi. En al helemaal als hij nog moeite voor zijn hooi moet gaan doen. Ik meen dat ze juist veel beter gras kunnen eten dan hooi zonder snijtanden en neem aan dat je pony wat ouder is? Dan zou ik blij zijn met alle goede meigras wat je pony binnen kan krijgen is zonder meer het beste ruwvoer voor een paard. Het heeft de meeste voedingsstoffen.

Natuurlijk heb ik veel liever dat hij gras eet. Maar de dierenarts zegt dat ik er van uit moet gaan dat hij geen gras meer kan eten. Hij zal wel wat gras binnenkrijgen van bijvoorbeeld lange plukken maar er moet genoeg alternatief voer aanwezig zijn. En hij is pas 18, we hebben het slecht getroffen wat betreft zijn gebit.

snuggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:53

YanaStr schreef:
snuggle schreef:
Hoi,

Krijgt jouw paard echt het hooi door die kleine openingen? Bizar wat ze allemaal nog kunnen zonder tanden haha

Ja! Dat verbaast mij ook, en dan mist hij ook nog heel wat kiezen...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:55

zou om te beginnen ook 2 maasgroottes nemen en observeren wat werkt. Mijn eerste ingeving is dat je niet kleiner moet gaan dan 4.5x4.5cm maar wie weet hoe behendig wordt jouw pony...
Verder speelt het type hooi en hoe het geperst is/ goed uit elkaar geschud een rol bij het "makkelijk"uit het net krijgen...

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:19

Bij mijn paard zijn vorig jaar al haar tanden getrokken.
Ze at al vrij snel hooi uit een gewoon hooinet. Ze eet ook hooi uit een net met mazen van 3x3 en uit een slowfeeder met een dubbelgeslagen aanhangernet.
Gras eet ze ook gewoon, zelfs als het vrij kort is.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:19

Een stalgenootje van mij heeft ook een EOTRH'er zonder snijtanden. Hij kan prima grazen, ook kort gras. Gemilimeterd gras wordt uiteraard lastig, maar ze worden enorm handig met de lippen en het tandvlees. Op het tandvlees krijgen ze ook een soort eelt waardoor dat afhard en steeds makkelijker gaat. Wegens darmproblemen zit dat paard vast aan een bepaalde hoeveelheid ruwvoer. Om hem zo veel mogelijk bezig te houden geeft ze dit uit hooinetten met maasgrootte 2x2 cm. Geloof het of niet maar hij heeft hem in notime leeg. Ze worden echt heel handig ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:25

YanaStr schreef:

Hooi uit een net peuteren doen ze ten eerste met hun lippen, niet met hun tanden. Als de pluk groot genoeg is, krijgen ze die ook zonder voortanden wel verder de mond in om er op te kunnen kauwen. Goed opletten in het begin, maar het hoort geen problemen op te leveren na de eerste tijd genezen en uitvinden hoe nu te eten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:26

Onze shet at va dag 1 gewoon mee met de andere uit netten van 3x3.
In Utrecht at hij 's avonds meteen hooi van de grond en dag erna thuis, at hij alles mee. Ik had senior priores gehaald en dat vond hij lekker, maar was niet nodig.

Alle snijtanden zijn in 1x verwijdert. Hij kan ook nog prima grazen. Het gaat veel makkelijker dan je denkt. Wij waren ook verbaasd.