Zadel schuift onder de buik: zwelling op de rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zadel schuift onder de buik: zwelling op de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:04

Helaas heeft [***] vanavond een ongelukje gehad (zie topic in onderschrift voor het hele verhaal) waarbij het zadel onder zijn rug terecht kwam en hij terwijl hij op hol sloeg een paar keer in een beugel gestapt is tot deze knapte.

Hij is gelukkig niet kreupel en ook nergens gevoelig aan zijn hoeven of benen, maar na zo'n 3 kwartier met hem gestapt te hebben met een schapenwollen dekje om zijn rugspieren niet meteen af te laten koelen (hij was namelijk compleet bezweet), bleek hij aan 1 kant naast de ruggengraat twee zwellingen te hebben van elk een singel breed. Ik vermoed dat hij daar twee keer een klap heeft gekregen toen het zadel onder zijn buik hing en hij in de beugel stond. Die kracht kwam toen namelijk allemaal op de singel over de rug terecht.
De wervels zelf zijn verder nergens gevoelig (nadat ik ze vrij hardhandig bewogen heb om dat te testen), dus het lijken echt de rugspieren te zijn direct naast de wervels gezwollen zijn. Hij staat nu met dek op in de paddock (het dek is een CoolHeat Rug en houdt zijn ruggengraat vrij), maar wat kan ik morgen nog meer doen om hem te helpen?
Volgende week komst de osteopaat toevallig al, dus die behandeling staat al gepland, maar het gaat mij er meer om om de zwelling en het ongemak zoveel mogelijk voor hem te verminderen. Alle tips zijn welkom! :)

khirshanta

Re: Paard trapt in beugel: zwelling op de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:08

Als je al koelt, en het goed af hebt laten koelen kun je vaak niet al teveel doen. Een bloeduitstorting en 'spier-stress' doen snel e.e.a. opzwellen wat ook snel weer zakt.

Als het morgenochtend nog dik is, eventueel weer even koelen zou ik denken

Anoniem

Re: Zadel schuift onder de buik: zwelling op de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:14

Ik heb het tijdens die drie kwartier stappen nadat het gebeurd was dus juist warm gehouden... >;)
Toen we begonnen met wandelen was er namelijk nog geen zwelling, en omdat zijn rug doorweekt was en het zo hard & koud waaide wilde ik niet dat die bezweet en wel nog een klap kreeg van de kou. Pas toen ik het dekje eraf haalde voelde ik de zwellingen, maar toen was het te donker om nog veel te kunnen doen dus heb ik hem maar gewoon zijn dek op gedaan.

Ik dacht trouwens dat later opnieuw koelen niet meer veel deed omdat je dan de haarvaatjes sluit, of is dat alweer achterhaald?

khirshanta

Re: Zadel schuift onder de buik: zwelling op de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:18

Lijkt me dat je dat perfect hebt gedaan hoor, je hebt je ook op de hele Rio gericht, niet op die twee plekken (waarvan je niet eens wist dat ze er waren :) )

Ja-en nee, zo heb ik me laten vertellen. Ja- haarvaatjes worden even verkleind, maar het schijnt ook nogsteeds gewoon verlichting te brengen en zwelling te verminderen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:21

Je kan een scheutje appelazijn door het voer doen om de afvalstoffen sneller te doen afvoeren. Bij peesblessures blijft afwisseling tussen warm en koelen goed werken omdat het de doorbloeding stimuleert. Haarvaatjes openen zich toch juist weer door de wisseling van temperatuur? Maar ben ook geen DA dus laat het liever aan de experts over. :o

Voelt de kneuzing nog warm aan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:21

Oeha, dat is geen fijn ongeluk.
Heb je hem gelijk weer het zadel laten zien daarna?
Ik ken een pony die nu 5 jaar later nog staat te trillen als een rietje bij het zien van een zadel door een zelfde ongeluk.

Voor de kneuzingen zou ik iets van groene leem of flogestan/flogestine gebruiken.
Eventueel de roze spierzalf van de tuinen, die is ook fijn,
En inderdaad met regelmaat koelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:26

Ja, de rest van [***] kwam er ook nog eens bij. 8-)
Bedankt voor de tip in elk geval! Ik ga morgen eens kijken of ik een coolpack bij de supermarkt kan krijgen en die dan even met een handdoek op zijn rug kan gebruiken. Verder denk ik dat ik morgen 's ochtends ook nog even langs ga en dan wat meer valeriaan en kamille door zijn voer doe. Die werken namelijk allebei pijnstillend en ontstekingsremmend. Appelazijn krijg hij al een klein scheutje, dat kan ik ook omhoog doen.

Voor de rest baal ik er gewoon van want het was mijn eigen stomme schuld, maar hij blijft met de brokken zitten. :(

@ Sizzle: meteen na het ongeluk en het losgooien van het zadel ben ik tijdens het stappen weer alle zadel-gewenningsoefeningen gaan doen die we de afgelopen maanden hebben gedaan, zoals wapperen met het dekje, zadel lomp opgooien, veel gedoe onder zijn buik met de singel, naast hem springen, touw over zijn rug gooien en er even overheen hangen en na de eerste aarzeling deed hij dat allemaal super. Hij wist namelijk dat als ik dat soort dingen doe en hij doet zijn hoofd omlaag, hij een beloning krijgt, dus dat is een makkelijk kunstje voor hem. :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:27

In smeren met groene klei/leem.
Dat haalt de zwelling (wat) weg en zo ook de druk in en om de spieren.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:33

xyzutu2 schreef:
Ja, de rest van Rio kwam er ook nog eens bij. 8-)
Bedankt voor de tip in elk geval! Ik ga morgen eens kijken of ik een coolpack bij de supermarkt kan krijgen en die dan even met een handdoek op zijn rug kan gebruiken. Verder denk ik dat ik morgen 's ochtends ook nog even langs ga en dan wat meer valeriaan en kamille door zijn voer doe. Die werken namelijk allebei pijnstillend en ontstekingsremmend. Appelazijn krijg hij al een klein scheutje, dat kan ik ook omhoog doen.

Voor de rest baal ik er gewoon van want het was mijn eigen stomme schuld, maar hij blijft met de brokken zitten. :(

@ Sizzle: meteen na het ongeluk en het losgooien van het zadel ben ik tijdens het stappen weer alle zadel-gewenningsoefeningen gaan doen die we de afgelopen maanden hebben gedaan, zoals wapperen met het dekje, zadel lomp opgooien, veel gedoe onder zijn buik met de singel, naast hem springen, touw over zijn rug gooien en er even overheen hangen en na de eerste aarzeling deed hij dat allemaal super. Hij wist namelijk dat als ik dat soort dingen doe en hij doet zijn hoofd omlaag, hij een beloning krijgt, dus dat is een makkelijk kunstje voor hem. :j

tja, een ongeluk is een ongeluk... als je het had kunnen weten, was het wat anders geweest :)

Wilgentakken werken trouwens ook ontstekingsremmend (zit acetylsalicylzuur in) en ze vinden het meestal heerlijk