Hij is gelukkig niet kreupel en ook nergens gevoelig aan zijn hoeven of benen, maar na zo'n 3 kwartier met hem gestapt te hebben met een schapenwollen dekje om zijn rugspieren niet meteen af te laten koelen (hij was namelijk compleet bezweet), bleek hij aan 1 kant naast de ruggengraat twee zwellingen te hebben van elk een singel breed. Ik vermoed dat hij daar twee keer een klap heeft gekregen toen het zadel onder zijn buik hing en hij in de beugel stond. Die kracht kwam toen namelijk allemaal op de singel over de rug terecht.
De wervels zelf zijn verder nergens gevoelig (nadat ik ze vrij hardhandig bewogen heb om dat te testen), dus het lijken echt de rugspieren te zijn direct naast de wervels gezwollen zijn. Hij staat nu met dek op in de paddock (het dek is een CoolHeat Rug en houdt zijn ruggengraat vrij), maar wat kan ik morgen nog meer doen om hem te helpen?
Volgende week komst de osteopaat toevallig al, dus die behandeling staat al gepland, maar het gaat mij er meer om om de zwelling en het ongemak zoveel mogelijk voor hem te verminderen. Alle tips zijn welkom!