Paard nuchter voor gebitsbehandeling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

izzie

Paard nuchter voor gebitsbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 19:56

Even een vraagje hier omdat de meningen die ik op internet kan vinden nogal verdeeld zijn:
Bij mijn paard wordt morgen een tand getrokken. Daarvoor krijgt ze uiteraard sedatie.
Mag ze voor de behandeling nog haar brokken eten of liever niet?
Ik twijfel een beetje omdat ik natuurlijk ook niet weet hoe lang ze na de behandeling pas weer gaat eten ivm eventuele pijn na het trekken.
De tandarts komt overigens al om half negen dus haar brokken zou ik hoogstens een uur vantevoren geven.
Laatst bijgewerkt door izzie op 28-03-16 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje1983

Re: Paard nuchter voor gebitsbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:58

Voor de behandeling mag ie gewoon eten. Na de behandeling minimaal 2 uur niet vanwege slik gevaar

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:59

Nee hoor, ze mag van te voren gewoon eten.
Het is vooral na de sedatie dat ze niet mag eten totdat het goed is uitgewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:01

Nuchter bij ingrepen onder sedatie is voor het eventuele gevaar van overgeven en daardoor stikken. Paarden kunnen niet overgeven dus dat gevaar is er niet. Juist achteraf even niet laten eten ivm het verslikken als de sedatie nog niet helemaal uitgewerkt is.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 20:03

Dat dacht ik dus ook maar ik las ook ren reactie dat de darmen tijdens sedatie stil komen te liggen en dat ze daarna koliek krijgen? Lijkt me niet toch bij een staande sedatie?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:06

Is alleen als ze onder narcose moeten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:09

Mijn paard is 3x geopereerd aan het trekken van een kies. Ze mocht gewoon eten vantevoren. De staande sedatie mocht echter maar 3 uur duren omdat langer niet goed voor de darmen was. Vanwege het vreemde gebit van mijn paard en de complexiteit daar van heeft het dus 3 operaties gekost. Succes morgen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:09

Mijn paarden worden elk jaar via de ader verdoofd voor de tanden en van te voren mogen ze gewoon eten :j

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:11

Ik heb het overigens in een kliniek laten doen en tanden zijn makkelijker te verwijderen dan kiezen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:28

Je paard mag gewoon eten zoals iedereen zegt. Ze spoelen de mond van het paard toch eerst, en dan is al het voer in de mond weg.
Wat raket hier boven zegt is absoluut niet waar. Sommige kiezen zijn er in 2 minuten uit. Bij oude paarden bijvoorbeeld of eentje die al helemaal los zit. En sommige snijtanden zijn zo misvormd door de jaren heen scheef zitten dat je ze er bijna niet uitkrijgt omdat de wortel helemaal achter de andere wortel zit bijvoorbeeld.

Ik wens je paardje heel veel beterschap en hoop dat het snel verloopt dan is ze er ook snel vam af.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 20:32

Bedankt voor jullie reacties weer. Ik ga morgen zien hoe snel het gaat maar moet toegeven dat ik best zenuwachtig ben. Het is een 25-jarig paard met eorth. Ze heeft vorig jaar al een tand laten trekken en dat viel niet mee helaas.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:38

Mijn ervaring met eotrh is dat ze er beter uit kunnen zijn. De meeste paarden hebben er echt veel last van. Maar dat merk je vaak pas als ze er allemaal uit zijn. Het is een nare aandoening voor de paarden.