Hooi, ik zie door de bomen het bos niet meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simmerr

Hooi, ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 20:54

Hallo,

Aangezien ik rond de zomervakantie een eigen pony kan krijgen ben ik overal aan het rondvragen zodat het paard niks tekort zal komen, en als manege meisje weet ik niet veel :P

En het grootste probleem is het hooi, hoeveel hooi in kg heeft een D pony gemiddeld nodig zonder brokken of andere dingen....

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Martine

Re: Hooi, ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:55

VSW -> VS

gigikuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:56

zonder brokken ??

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:57

Volgensmij was de regel 1,5/2% van het lichaamsgewicht per dag, dat is mij in ieder geval ooit gezegt :)

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 20:59

Maar wat zou dan de som zijn?

Ik kom er echt niet meer op ondanks dat ik het laatst nog heb gehad :P

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:00

Als je geen brokken voert dan is minimaal 1.5 % van zijn gewicht een goed uitgangspunt.
Stel dat je pony 450 kilo weegt dan komt dat neer op minimaal 6 kilo verspreid over meerdere voerbeurten.

450÷100 en dat maal 1.5 of maal 2

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:02

Dat kun je niet zo zeggen zonder dat je weet wat er in het hooi zit...
Hooi komt namelijk in erg veel verschillende samenstellingen en kwaliteiten, standaard hooi bestaat domweg niet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:06

Simmerr schreef:
Hallo,

Aangezien ik rond de zomervakantie een eigen pony kan krijgen ben ik overal aan het rondvragen zodat het paard niks tekort zal komen, en als manege meisje weet ik niet veel :P

En het grootste probleem is het hooi, hoeveel hooi in kg heeft een D pony gemiddeld nodig zonder brokken of andere dingen....

heb je hier iets aan?
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... er-ruwvoer

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:07

Richtlijn 1,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht.
Hiermee is dan al rekening gehouden met het droge stof gehalte (waar vaak mee gerekend wordt, vandaar verschillende berekeningen).
Kuilgras heeft een ander droge stof gehalte.

Maar dit is ook weer afhankelijk van de kwaliteit van het hooi.
Ik voer een kleine baal (natuur)hooi van 17/20 kg per 3 dagen aan 2 shetlanders van ca. 200 kg per stuk.

Als je pony 'aan huis' zet, zorg dan voor voldoende hooi opslag ruimte.
Ik heb zelf niet veel ruimte en moet nu om de ca. 5 weken weer een aanhanger gaan halen :)

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 21:07

Ik zal dan binnenkort eens gaan vragen bij wat mensen wat er in hun hooi zit :)

En als je paard 24/7 buiten staat op een weide met niet heel veel gras maar nog wel wat hebben ze dan ook meer of minder nodig?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:10

Het zal zo rond de 8 kg per dag zijn. Maar als je veel rijd kan je paard wel wat extra's nodig hebben.
Bij voorkeur geef je onbeperkt maar soms worden ze er dan erg vet van dan is min 3 a 4x per dag wel gewenst omdat een paardenmaag 4 uur na de laatste hap weer leeg is maar ondertussen wel doorgaat met de aanmaak van maagzuur. Je kunt dan aanvullen met stro waar ze ook van kunnen eten. Brok hebben ze over het algemeen niet echt nodig, veel paarden doen het prima op hooi met aanvulling van een vitamine brok.

Er van uitgaande dat het om echt hooi gaat en geen voordroog. Van voordroog (dat vaak wat vochtige spul) moet je soms meer geven omdat de droge stof daar in verhouding minder is dan in echt droog hooi.

Door het hooi in een slowfeeder te doen doen ze langer over het hooi, beter tegen verveling, maagproblemen en knoeien.

Over slowfeeders, onbeperkt hooi en maagzweren staat een hoop info op bokt.
Ik houd zelf een beetje de dingen aan van http://www.paardnatuurlijk.nl omdat zij echt uitgaan van hoe een paard in elkaar steekt. Staat ook veel informatie wat betreft voeding.

Succes ik vind het na 30 jaar paarden soms ook nog lastig hoor.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 21:12

kiwiwitje schreef:
Simmerr schreef:
Hallo,

heb je hier iets aan?
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... er-ruwvoer

Bedankt hier heb ik zeker iets aan!

Dus als ik een D pony heb van 400 kg en een pakje hooi van 20 kg dat 6 euro kost is het ongeveer 25 euro per maand?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:13

je pony mag zeker 6-8 kg hooi per dag. krachtvoer vooral niet te veel. tenzij hij ontzettend veel moet werken. maar dat hoeven de meeste ( recreatie) paarden niet.
je zou ook een vitaminekorrel kunnen geven i.p.v krachtvoer en eerst kijken hoeveel energie hij heeft en hoe hij te rijden is.
als dit je eerste pony is lijkt het me verstandig zo veel mogelijk te lezen en leren over voer, gezondheid algemeen en wat daar voor nodig is om hem gezond te houden, ( paardentandarts, hoefonderhoud enz.)

ik hoop dat je pony ergens kan staan met veel weidegang, ( van 's morgens tot 's avonds buiten of langer ) en genoeg tot onbeperkt ruwvoer, en gezelschap van andere paarden. dat zou al een mooi begin zijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:13

Dat is ook weer zo lastig te zeggen; wat versta je onder 'niet heel veel gras'.

Een paard heeft dagelijks zoveel kg droge stof ruwvoer nodig.
En dat kan zijn gras, kuil of hooi of zelfs stro.
Iedere voedingssoort heeft zijn eigen rekentabel.
Op internet wel op te zoeken, of anders is het boek 'Paard en voer' van Pavo een goede handleiding.

Schat zelf hoeveel kg gras ze van het weitje kunnen halen om in de berekening te plaatsen.

Handlang gras levert meer op dan vingerbreedte gras.
Maar kniehoog gras kan bijv. weer minder voedingswaarde geven.

Maar als je je pony zet bij mensen die al paarden hebben, vraag dan eens bij hen na wat ze voeren aan hun paarden of pony's.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:16

Simmerr schreef:
Dus als ik een D pony heb van 400 kg en een pakje hooi van 20 kg dat 6 euro kost is het ongeveer 25 euro per maand?

Ca. 4 pakjes hooi per maand?
Ik denk eerder 4 pakjes hooi per week. :)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:17

een klein pak hooi weegt meestal 14-15 kg. je zou dus 2 dagen doen met 1 pak. kost dat 6 euro, ben je dus ongeveer 90 euro kwijt per maand aan hooi.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:19

Niet te moeilijk doen. Vrijwel niemand laat z'n hooi analyseren, dus bespaar je de moeite mensen te vragen wat er in hun hooi zit, dat weten ze meestal niet.

Ga om te beginnen uit van 2 tot 2,5 dagen eten van 1 normaal klein baaltje hooi. Per voerbeurt 1 dikke of 2 dunne plakken voeren (hangt van het hooibaaltje af of er dikke of dunne plakken af te pakken zijn), bij voorkeur 4x per dag voeren (of 2x, maar dan natuurlijk de dubbele portie geven in een slowfeedernet (hooinet met kleine mazen).

Wordt-ie daar te dik op, minder voeren, wordt-ie daar te dun op, meer voeren.

Staat-ie 24/7 op de wei met voldoende gras, heb je geen hooi extra nodig. Gaat-ie 's nachts op stal of een paddock in, 1-2 plakken hooi of hooi gemengd met stro geven, ook weer in een slowfeedernet.

Vitaminekorrel bijgeven zodat-ie alles binnen krijgt als-ie verder helemaal geen biks of muesli krijgt.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:20

Simmerr schreef:

Nee, dat mocht je willen. Met één pakje zul je ongeveer twee tot drie dagen doen, dus dat komt op 60 tot 90 euro per maand.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:22

Ik zou die rekensom ff ruim nemen. Soms is een baal wat minder zwaar of heb je pech met een slechte plak of knoeien van je pony.

10 kg per dag is 2 dagen voer.
Dus 3,5 baal per week.
3,5x6 = 21 euro per week
21x4= 84 euro in de maand.

Ik denk dat je voordeliger uit bent met midi balen. Die zijn 150 of 200 kilo.

Maar ik denk dat je beter eerst een half jaartje/jaartje op ene pension kan gaan staan om ervaring op te doen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:27

Ibbel schreef:
Niet te moeilijk doen. Vrijwel niemand laat z'n hooi analyseren, dus bespaar je de moeite mensen te vragen wat er in hun hooi zit, dat weten ze meestal niet.

Maar ze weten prima van wat voor soort grond het komt, hoe die grond bemest is, of er regen overheen geweest is, hoe droog het binnen is gehaald en welke snee het is.
Aan de hand van die info kom je zelf al een heel eind.
Zonder die info neem ik geen hooi af.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 21:48

De pony zou dan komen op een 24/7 weide met inloopstal en andere paarden, het gras is zo hoog als een wijsvinger
Ik zal anders even vragen hoe ze het daar doen met hooi enzo.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:32

Zo'n wei noem ik meestal 'bezigheidstherapie'.
Als het gras zo goed als gemillimeterd is, kun je dat nauwelijks zien als voeding.

Maar als je paard in een kudde komt te staan, neem ik aan dat ze toch alle paarden in 1x voeren?
Dan gaat er gewoon een baal in een krat of iets en dan eten ze tot het op is.
Vraag gewoon wat het kost om je paard daar te stallen, inclusief hooi. Klaar ben je :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:38

Is het voor jou niet makkelijker om op een stal te komen waar mensen je gewoon kunnen helpen met dit soort vragen?
Al helemaal als hij straks komt is in het begin een ervaren iemand erbij heel fijn.