Bult lymfklieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlenepony

Bult lymfklieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 19:46

Hoihoi,

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van deze bult kan zijn? En wat je er evt aan kunt doen? :)

Afbeelding

DeGelukkige4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:59

Die van mij heeft dat wel eens als ze veel heeft lopen grazen in de wei en lang met haar koppie naar beneden heeft gestaan. Als dat t is gaat t ook vanzelf weer weg ☺

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 20:19

Deewie schreef:
Die van mij heeft dat wel eens als ze veel heeft lopen grazen in de wei en lang met haar koppie naar beneden heeft gestaan. Als dat t is gaat t ook vanzelf weer weg ☺

Denk niet dat dat het is want hij staat niet in het land en overdag staat ie in de bak dus kan hij niet constant eten.. Maar fijn dat het bij jou paardje weggetrokken is! :)

laraxXxemma

Re: Bult lymfklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:21

Heeft verder nergens last van? Niet suf, niet verkouden ofzo?

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 20:39

laraxXxemma schreef:
Heeft verder nergens last van? Niet suf, niet verkouden ofzo?

Nee helemaal niets, heeft het ook al n tijdje..

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:01

Is het pijnlijk of voelt het hard als je er op duwt?

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 21:15

ChiVet schreef:
Is het pijnlijk of voelt het hard als je er op duwt?

Nee is gewoon zacht, en hij geeft er niks om als ik er aan zit..

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:41

Klinkt dan niet alsof het iets ernstigs is. Een ontstoken lymfeknoop zou pijnlijk en warm aan moeten voelen en een abces (chronische ontsteking) is over het algemeen keihard (alle uitzonderingen daargelaten, ik ben geen expert). Klinkt eerder alsof er wat gras/hooi in zijn slokdarm is blijven hangen, i.p.v. dat het een lymfeknoop is. Als eten en drinken verder gewoon prima gaat en hij nergens last van heeft zou ik het nog even aankijken. Hoe lang is het al zo?

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 09:20

ChiVet schreef:
Klinkt dan niet alsof het iets ernstigs is. Een ontstoken lymfeknoop zou pijnlijk en warm aan moeten voelen en een abces (chronische ontsteking) is over het algemeen keihard (alle uitzonderingen daargelaten, ik ben geen expert). Klinkt eerder alsof er wat gras/hooi in zijn slokdarm is blijven hangen, i.p.v. dat het een lymfeknoop is. Als eten en drinken verder gewoon prima gaat en hij nergens last van heeft zou ik het nog even aankijken. Hoe lang is het al zo?
als ik mijn fotos terug kijk valt t pas echt op sinds hij geschoren is, begin december.. Oudere fotos is het ook wel zichtbaar maar niet heel duidelijk.. Lijkt nu veel dikker.. Wel heeft hij artrose tussen zijn 7e en 8e halswervel, kan misschien daar mee te maken hebben? Ik heb geen idee

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:25

Een paard wat langere tijd met zijn hoofd naar beneden staat kan daar lucht in krijgen, daar zitten namelijk de zogenaamde 'luchtzakken'. De verdikking kan zich ook uitbreiden naar de kaak (de 'wangen' als het ware). Dat is allemaal volstrekt onschuldig en natuurlijk. Op de foto kan ik niet zien of dat bij jouw paard het geval is.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 11:47

InekeN schreef:
Een paard wat langere tijd met zijn hoofd naar beneden staat kan daar lucht in krijgen, daar zitten namelijk de zogenaamde 'luchtzakken'. De verdikking kan zich ook uitbreiden naar de kaak (de 'wangen' als het ware). Dat is allemaal volstrekt onschuldig en natuurlijk. Op de foto kan ik niet zien of dat bij jouw paard het geval is.

Kan je het hier op wel zien? Afbeelding

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:12

Helaas Marlenepony, durf daar zo geen uitspraak over te doen, ik ben geen dierenarts. Wanneer het je geruststelt kun je daar misschien wel even heenrijden (scheelt je voorrijkosten) en vragen of ze er even naar kijken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:49

,dikke wangen van gras zien er toch anders uit
Dat is meer zo.

Afbeelding

En dan de wangen zelf ook vaak dik.
Die van mij heeft dat elk jaar weer...foto is ook van mijn eigen pony

Wat ik op de foto van haar zie is meer een opgezette lymfeklier.
En die kan opzetten als het lichaam bezig is om ziekteverwekkers er uit te werken.
Je dier hoeft dan niet ziek te zijn.

Maar! Ik ben geen veearts, handig om de temperatuur op te nemen van de pony en goed in de gaten houden of er iets veranderd en of het dier goed kan blijven eten :j
Bij twijfel...dierenarts bellen :j

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:01

Is het niet de schildklier die je daar ziet?