Vage dingetjes, vitamine E te kort?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Vage dingetjes, vitamine E te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 19:19

Al enige tijd heeft mijn paard wat vage dingetjes. Eerst wat achtergrondinformatie.

Het betreft een 6-jarige arabische ruin die wordt klaargestoomd voor zijn eerste endurance klasse 1 wedstrijdjes eind van de zomer. Hij is 3x per week onder het zadel en loopt 1x per week aan de longe. We zijn sinds begin februari verhuist. Paard staat momenteel 24/7 buiten met twee vriendjes met nagenoeg onbeperkt hooi. Ter aanvulling krijgt hij per dag 300 gram Dodson & Horrell Ultimate Balancer, twee grote handen Dodson & Horrell Alfa alfa oil plus en twee handjes Marstall Havervrij voor de smaak (lastige eter.....). Ik gaf hem voorheen ook extra olie bij, maar hier recent mee gestopt.

Paard heeft sinds de verhuizing wat last van kloven en mok, maar dit zou verklaard kunnen worden door de hoefschoenen die we nu intensiever gebruiken. Hij is altijd erg energiek geweest op buitenrit. Ik heb hem altijd meer op de handrem moeten rijden dan aan moeten sporen. Sinds de verhuizing is hij wat tammer, (wat op zich voor een keertje niet erg is ;) ) en heeft wat meer aanmoediging nodig. Hij is verder wel fijn te rijden, alleen de gemiddelde hartslag lijkt iets hoger te liggen. Hij is af en toe wat stijf en kan wat kort lopen maar verder wel rad. Wat mij het meest is opgevallen is dat hij soms wat opgelopen benen heeft. Soms beide benen, soms maar eentje en dit been is wisselend.

Zoals ik al zei heb ik altijd olie bijgegeven, zo'n 200 ml per dag. Hierbij heb ik verder geen vitamine E bijgegeven, aangezien dit prima ging en er geen opvallende zaken naar voren kwamen uit bloedonderzoek (paard stond toen wel minder intensief in training). Nu ben ik gestopt met de olie aangezien ik de Alfa alfa oil plus bij geef en hij ook wat aan de vette kant is :o Hij leek bij de laatste training al een stuk energieker.

Na wat google-speurwerk kwam ik dus uit bij een vitamine E te kort. Inmiddels heb ik een emmertje besteld op aanraden van mijn DA om dit eerst te proberen. Ik ben benieuwd of anderen zich herkennen in deze klachten en vitamine E te kort :)

Anoniem

Re: Vage dingetjes, vitamine E te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:23

Waarom laat je niet gewoon bloed trekken? Dan weet je meteen of dat het probleem is en moet je niet gaan proberen of supplementen al dan niet werken (want hoe meet je dat dan? Op het gevoel?)

Hier ervaring met vitamine E tekort, is moeilijk om te zeggen of dingen te herkennen zijn of niet (mok & kloven ed in ieder geval totaal niet). In olie zit ook natuurlijke vitamine E en olie helpt de opname van vitamine E, dus het zou in theorie wel kunnen, dat hij nu wat tekort heeft door geen olie + meer training. Maar nogmaals: even bloedje en je weet alles meteen zeker ;)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 19:31

[***] schreef:
Waarom laat je niet gewoon bloed trekken? Dan weet je meteen of dat het probleem is en moet je niet gaan proberen of supplementen al dan niet werken (want hoe meet je dat dan? Op het gevoel?)

Hier ervaring met vitamine E tekort, is moeilijk om te zeggen of dingen te herkennen zijn of niet (mok & kloven ed in ieder geval totaal niet). In olie zit ook natuurlijke vitamine E en olie helpt de opname van vitamine E, dus het zou in theorie wel kunnen, dat hij nu wat tekort heeft door geen olie + meer training. Maar nogmaals: even bloedje en je weet alles meteen zeker ;)

Jep klopt, maar mijn DA adviseerde mij dat het sowieso geen kwaad kan om hem extra vit E bij te geven gezien zijn training en hij zijn minimum niet uit de balancer kan halen.

Klopt niet helemaal wat je zegt. Juist als je onverzadigde vetzuren bij geeft wordt de behoefte aan vit E groter, dus moet je bijsupplementeren met vit E.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:42

Natuurlijke vitamine E wordt beter opgenomen dan de vitamine E doorgaans in supplementen + vitamine E wordt beter opgenomen als het opgelost wordt in olie. Doordat ik olie ben gaan bijgeven heb ik ontdekt dat in olie zelf ook natuurlijke vitamine E zit. Dus ik zou niet weten waarom dat juist tegengesteld zou werken, aan pony te zien in ieder geval al niet, bloed zal ik binnenkort weten ;)

Kwaad zal het niet kunnen, maar ik weet liever hoe het in elkaar steekt bij mijn pony. Je kan nu wel vitamine E gaan bijgeven, maar als hij geen tekort heeft is dat voor niks (en let op met selenium want dat zit in 99% van alle vitamine E supplementen erbij en daar heb je snel een overdosis van met allerlei ellende als gevolg) en weet je nog niet waar zijn klachten vandaan komen ... Misschien heeft hij geen tekort maar gaan zijn klachten wel weg, dan wijt je dit aan vitamine E terwijl er misschien toch wat anders speelt.

Ik hou niet zo van proberen en op de gok dingen doen, maar daar is iedereen vrij in natuurlijk ;)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 19:50

Ik citeer even van internet: Paarden die veel plantaardige olie gevoerd krijgen (meer dan 200 ml per dag) hebben een verhoogde behoefte aan vitamine E, omdat dit de oxidatie van vet voorkomt.

Uit analyse van het rantsoen komt sowieso een te kort aan vit E met de huidige training. Ik ga enkel vit E bijgeven zonder selenium dus daar hoef ik me niet druk om te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:56

Kan best, maar ook van internet Omdat vitamine E een vetoplosbare vitamine is, is het verstandig om er een scheutje olie bij te voeren. Zo wordt de vitamine E beter opgenomen in het lichaam.

En dat komt van dezelfde alinea waarin staat dat vanaf 200 ml de behoefte hoger wordt. Ik beweer ook nergens dat je er een halve liter moet inkappen. ;)

Maar vraag me wel het nut van het topic af als je het toch allemaal weet :) Je zal dan wel zien of de klachten beter worden lijkt mij, veranderen van tactiek zal je toch niet als ik het zo lees ;)

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:57

Over de vitamine E kan ik weinig zeggen. Maar over de mok wel. Mijn inmiddels 23 jarige pony heeft heel zijn leven last van mok gehad niks geen zalfjes werkte meer, ik geef nu sinds 2 jaar complete omega olie van NAF of eigen merk paardendrogist bij sindsdien heeft geen enkel paard nog mok hier zelfs de pony die er zelfs kreupel van liep niet meer. Ook wat atrose in zijn beentjes pas had hij 2 weken geen olie gehad en liep beduidend slechter.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 20:04

[***] schreef:
Kan best, maar ook van internet Omdat vitamine E een vetoplosbare vitamine is, is het verstandig om er een scheutje olie bij te voeren. Zo wordt de vitamine E beter opgenomen in het lichaam.

En dat komt van dezelfde alinea waarin staat dat vanaf 200 ml de behoefte hoger wordt. Ik beweer ook nergens dat je er een halve liter moet inkappen. ;)

Maar vraag me wel het nut van het topic af als je het toch allemaal weet :) Je zal dan wel zien of de klachten beter worden lijkt mij, veranderen van tactiek zal je toch niet als ik het zo lees ;)

Tactiek wil ik inderdaad niet veranderen, maar ik ben wel benieuwd naar 'klachten' die anderen hadden bij vit E te kort of mensen die zich in deze klachten herkennen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:04