Mijn paard heeft sinds begin februari wat vocht in zijn rechter achterbeen. Het is naar mijn idee gekomen nadat een van zijn speelvrienden is teruggekomen op stal na een verhuizing en hij even wat te wild gedaan heeft in zijn blije bui.
Leefomstandigheden:
- paard is bijna 10 jaar, bij ons sinds 4 jaar
- 24/7 buiten in grote kudde in een paddock Paradise systeem, paard is erg speels en vrolijk en speelt dagelijks met meerdere paarden. Ligt goed in de kudde, is geen paard wat in een hoekje getrapt wordt (hij staat vrij bovenaan in de rangorde)
- paddock is nat (veengrond), maar er loopt een verharde track door de hele paddock heen, dus erg zwaar is het niet
- op het speelkwartiertje na loopt paard met het winterse weer zo min mogelijk door de paddock, is vaak te beroerd om naar de drinkplaats te gaan
een stalbeen is dus niet heel vreemd (staat dan hele dag rond de hooiruif).Probleem:
- dik been, onderbeen tot aan de hoef.
- na beweging is het been gelijk dun, maar kogel lijkt toch elke keer wel iets dikker te blijven dan normaal (wel minder dan wanneer ik hem net uit de paddock haal)
- been is nergens echt warm geweest
- paard is absoluut niet kreupel of gevoelig, loopt als een zonnetje en heeft dit ook al die tijd gewoon gedaan
- ik mag overal aanzitten, in knijpen, geeft nergens pijn aan
- sinds vorig jaar erg bezig met de verandering in hoefstand, paard wordt nu 'natuurlijk' bekapt en er was heel wat werk aan de winkel, zijn voeten waren behoorlijke verkeerd gezet door de reguliere hoefsmeden. Paard heeft geen ijzers. Bekappers staan bij ons op stal en hebben dus dagelijks zicht op het been. Het veranderen van de stand is rustig gegaan, want paard is snel gevoelig.
- geen mok
Tot nu toe gedaan:
- eerste dagen eerst gewoon gestapt op het harde en gekoeld, dit leek niet heel veel te helpen dus ik ben gewoon rustig wat gaan rijden, geen gekke dingen gedaan (dit heeft eerder ook prima geholpen bij dikke benen). Elke keer na het rijden was het been weer mooi dun en de kogel stukken dunner.
- drainage compositum van de Groene Os gaan geven om vocht te helpen afvoeren
- dierenarts erbij gehad (eind feb), heeft het hele been langs gevoeld en ontdekte eigenlijk niet echt iets raars, leek gewoon een stalbeen. Vond toen een heel klein korstje, dus mogelijk dik been van een wondje. Advies: bewegen. Ook vertelde de dierenarts dat er door de rare winter best wat virussen heersen en dat het dikke been daar ook wat mee te maken kon hebben. Ook moest ik niet gek opkijken als er opeens wel mok bij dat been op zou komen.
Eigenlijk leek het tot vandaag echt wel te verbeteren, maar helaas vond ik het been vandaag toch weer dikker dan de afgelopen dagen. Ook leek de kogel nu wat warm te zijn. Nu vind ik het echt te lang duren en moet er gewoon wat gebeuren. Dinsdag ga ik contact opnemen met de dierenarts en vragen wat hun advies is, maar in welke richting moet ik denken? Wat stalgenoten al opperde: een virus/weerstandsprobleem, artrose in de kogel, overbelasting door de veranderende hoefstand.
Op dit moment lijken er mij twee opties handig:
1. bloedonderzoek om te kijken of er inderdaad iets van een virus is
of 2. röntgenfoto's, maar in welke volgorde weet ik niet.
Op dit moment ben ik gewoon rustig aan het rijden. Als ik alleen maar aan de hand ga stappen op het harde krijgt hij teveel energie en gaat hij zich misdragen met zijn vrienden in de paddock en dan lijkt gecontroleerde beweging me toch net iets handiger
Voor nu ben ik benieuwd naar soortgelijke ervaringen en wat voor onderzoeken en behandelingen daar bij zijn toegepast. En waar kan ik nog meer aan denken?
Bedankt voor het lezen en ik ben benieuwd naar de reacties.