Dik been/dikke kogel, wat is handig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BrittS

Dik been/dikke kogel, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 14:59

Allereerst bedankt voor het aanklikken van dit topic.

Mijn paard heeft sinds begin februari wat vocht in zijn rechter achterbeen. Het is naar mijn idee gekomen nadat een van zijn speelvrienden is teruggekomen op stal na een verhuizing en hij even wat te wild gedaan heeft in zijn blije bui.

Leefomstandigheden:
- paard is bijna 10 jaar, bij ons sinds 4 jaar
- 24/7 buiten in grote kudde in een paddock Paradise systeem, paard is erg speels en vrolijk en speelt dagelijks met meerdere paarden. Ligt goed in de kudde, is geen paard wat in een hoekje getrapt wordt (hij staat vrij bovenaan in de rangorde)
- paddock is nat (veengrond), maar er loopt een verharde track door de hele paddock heen, dus erg zwaar is het niet
- op het speelkwartiertje na loopt paard met het winterse weer zo min mogelijk door de paddock, is vaak te beroerd om naar de drinkplaats te gaan :roll: een stalbeen is dus niet heel vreemd (staat dan hele dag rond de hooiruif).

Probleem:
- dik been, onderbeen tot aan de hoef.
- na beweging is het been gelijk dun, maar kogel lijkt toch elke keer wel iets dikker te blijven dan normaal (wel minder dan wanneer ik hem net uit de paddock haal)
- been is nergens echt warm geweest
- paard is absoluut niet kreupel of gevoelig, loopt als een zonnetje en heeft dit ook al die tijd gewoon gedaan
- ik mag overal aanzitten, in knijpen, geeft nergens pijn aan
- sinds vorig jaar erg bezig met de verandering in hoefstand, paard wordt nu 'natuurlijk' bekapt en er was heel wat werk aan de winkel, zijn voeten waren behoorlijke verkeerd gezet door de reguliere hoefsmeden. Paard heeft geen ijzers. Bekappers staan bij ons op stal en hebben dus dagelijks zicht op het been. Het veranderen van de stand is rustig gegaan, want paard is snel gevoelig.
- geen mok

Tot nu toe gedaan:
- eerste dagen eerst gewoon gestapt op het harde en gekoeld, dit leek niet heel veel te helpen dus ik ben gewoon rustig wat gaan rijden, geen gekke dingen gedaan (dit heeft eerder ook prima geholpen bij dikke benen). Elke keer na het rijden was het been weer mooi dun en de kogel stukken dunner.
- drainage compositum van de Groene Os gaan geven om vocht te helpen afvoeren
- dierenarts erbij gehad (eind feb), heeft het hele been langs gevoeld en ontdekte eigenlijk niet echt iets raars, leek gewoon een stalbeen. Vond toen een heel klein korstje, dus mogelijk dik been van een wondje. Advies: bewegen. Ook vertelde de dierenarts dat er door de rare winter best wat virussen heersen en dat het dikke been daar ook wat mee te maken kon hebben. Ook moest ik niet gek opkijken als er opeens wel mok bij dat been op zou komen.

Eigenlijk leek het tot vandaag echt wel te verbeteren, maar helaas vond ik het been vandaag toch weer dikker dan de afgelopen dagen. Ook leek de kogel nu wat warm te zijn. Nu vind ik het echt te lang duren en moet er gewoon wat gebeuren. Dinsdag ga ik contact opnemen met de dierenarts en vragen wat hun advies is, maar in welke richting moet ik denken? Wat stalgenoten al opperde: een virus/weerstandsprobleem, artrose in de kogel, overbelasting door de veranderende hoefstand.

Op dit moment lijken er mij twee opties handig:
1. bloedonderzoek om te kijken of er inderdaad iets van een virus is
of 2. röntgenfoto's, maar in welke volgorde weet ik niet.

Op dit moment ben ik gewoon rustig aan het rijden. Als ik alleen maar aan de hand ga stappen op het harde krijgt hij teveel energie en gaat hij zich misdragen met zijn vrienden in de paddock en dan lijkt gecontroleerde beweging me toch net iets handiger :+

Voor nu ben ik benieuwd naar soortgelijke ervaringen en wat voor onderzoeken en behandelingen daar bij zijn toegepast. En waar kan ik nog meer aan denken?

Bedankt voor het lezen en ik ben benieuwd naar de reacties.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:32

Lijkt mij toch een circulatieprobleem met de lymfevaten te zijn ( soort stalbeen) gezien het na beweging dunner wordt.
Als het een virus of zelfs blessure zou zijn, zou het niet na beweging dunner worden.

Kogel is het moeilijkste ook weer terug dun te krijgen, gezien vocht altijd naar het laagste punt zakt, de kogel dus.

Mijn paard heeft verschillende keren einschuss gehad, hierdoor is dit been ook altijd wat dikker. Bij beweging zakt het mooi weg maar als hij niet veel beweegt ( ook al staat hij 24u/24u buiten) of bij weersveranderingen is het been toch altijd wat meer gezet.

Heb wel goede ervaringen met kastanjegel. Dat stimuleert de afvoer, ook geef ik geregeld een kuurtje brandnetel kruid, of kleefkruid....

BrittS

Re: Dik been/dikke kogel, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 18:26

Het doet mij goed om te lezen dat de kogel het moeilijkste is om terug dun te krijgen, inderdaad wel logisch. Een circulatieprobleem was eigenlijk ook de eerste gedachten bij ons, daarom zijn we ook vrij snel begonnen met de druppels van de Groene Os, drainage compositum. De eerste paar dagen leek het been alleen maar dikker, maar dit kon ik nog wel logisch verklaren en daarna zakte het wel wat meer af. Helemaal weg is het dus nog steeds niet terwijl de druppels nu bijna op zijn.

Ik ga eens googlelen op de dingen die je noemt, bedankt voor je bericht!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:30

Ik zweer bij groene klei bij dikke benen Stimuleert de doorbloeding en trekt het vuil eruit

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 18:35

Groene klei heb ik er de eerste paar dagen inderdaad op gedaan! Been werd daar ook dunner van, maar vocht blijft wel gewoon weer terugkomen.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:49

Klei heb ik ook al gebruikt.
Ik gebruik de ice clay van Foran, hier zit Arnica in.

Wat ik ook veel doe na een dik been door einschuss, is gaan stappen op het harde.

Het is wel vreemd dat hij er zonder reden last van heeft ( bij mijn paard is dit nav meerdere keren een einschuss been).

Geen verandering van voeding? ( alhoewel je het dan aan de twee achterbenen zou verwachten).

Soms geen witte voet aan het been dat dikker wordt?

Ik zou het wat aanzien, zolang paard vrolijk is, niet kreupelt of warm been heeft lijkt het mij een circulatie iets te zijn.

Het heeft even tijd nodig eer de lymfevaten zich herstellen, goed is dat die 24u/24u buiten staat...

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:55

Goed dat je al op de hoogte bent van de werking Ik zou het wat langer dan een paar dagen smeren 1 tot 2 weken

Goed dik zoals een masker bij jezelf S morgens afspoelen s avonds weer aanbrengen

Ik gebruik zelf de poeder die jezelf kunt aanmaken In de tube zitten namelijk nog andere toevoegsels
[VS] voor het eerst groene leem klei gebruikt.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 19:12

Habore, geen verandering van voer, ik zal eens kijken naar de Ice clay die je noemt! Bedankt voor het meedenken!

dresjoepie, dat ga ik dan sowieso maar doen, ik heb nu een tube liggen dus ik kan zo weer beginnen, bedankt!