Mijn Tinker valt letterlijk om

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BountySuus

Mijn Tinker valt letterlijk om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 10:31

https://youtu.be/jyeSsJF7xaw

Graag wil ik jullie vragen mijn link te bekijken en mee te denken. Mijn tinker valt letterlijk als ze gaat slapen. Haar hoofd zakt eerst naar beneden, lip gaat hangen en ze valt naar de zijkant om of zakt door haar voorbenen. Ik zie dit nu sinds twee dagen. Overdag lijkt het niet te gebeuren. Op het einde van het filmpje zie je de val. Dierenarts is betrokken en zal nader onderzoek doen maar hoor graag van jullie of iemand dit herkent. Kan het met nawerking vaccinatie/vaccinatieschade te maken hebben? Alvast bedankt!

jansje73

Re: Mijn Tinker valt letterlijk om

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:33

Wanneer heeft je tinker een vaccinatie gehad ?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:37

Eerste wat mij te binnen schoot is narcolepsie.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:42

Ik weeet niet wat dit kan zijn, maar ik zou dit paard niet zomaar in de stal zetten, zo kan ze haar verwonden. Ik zou beginnen met op alle randen iets zachts zoals een soort piepschuim te zetten en eventueel ook tegen de muren iets van oude matrassen en eenextra dikke laag op de bodem. zodat ze zichzelf niet verwond. Desnoods haar buiten in een paddock of weide laten zodat ze ruimte heeft als ze valt.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:48

Zoe_97 schreef:
Ik weeet niet wat dit kan zijn, maar ik zou dit paard niet zomaar in de stal zetten, zo kan ze haar verwonden. Ik zou beginnen met op alle randen iets zachts zoals een soort piepschuim te zetten en eventueel ook tegen de muren iets van oude matrassen en eenextra dikke laag op de bodem. zodat ze zichzelf niet verwond. Desnoods haar buiten in een paddock of weide laten zodat ze ruimte heeft als ze valt.

En om het af te maken het paard in bubbeltjes plastic wikkelen _O- _O- _O-

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:53

Ianrowan2009 schreef:
Zoe_97 schreef:

En om het af te maken het paard in bubbeltjes plastic wikkelen _O- _O- _O-

Dit was geen grap...
Zoals je op het filmpje ziet heeft de stal scherpe randen van de stenen waarmee hij gebouwd is. Als het dier daar op neerkomt kan je erg nare gevolgen hebben

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:57

Sokje_6 schreef:
Eerste wat mij te binnen schoot is narcolepsie.

Idd, ik ook!

Heb dit in het echt ook keer gezien, en dat zag er ook zo uit.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:00

Wat mij vooral heel erg opvalt is het hangen met de billen tegen de muur.
Daarna zie je dat geschommel en dan valt het dier.
Wellicht iets om mee te nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:02

Slaapt ze ook wel eens liggend? Er is een tijd terug op Bokt een nieuwsbericht geweest dat er veel paarden zijn met een slaaptekort omdat ze simpelweg niet (liggend) durven te slapen. Uiteindelijk kun je dan dit soort taferelen krijgen.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:06

Spruit schreef:
Slaapt ze ook wel eens liggend? Er is een tijd terug op Bokt een nieuwsbericht geweest dat er veel paarden zijn met een slaaptekort omdat ze simpelweg niet (liggend) durven te slapen. Uiteindelijk kun je dan dit soort taferelen krijgen.

Daar moest ik ook aan denken eerlijk gezegd toe ik dit zag. Mijn merrie staat altijd buiten in het land in een kudde, en slaapt regelmatig (dagelijks) liggend. Dan zijn ze ook echt helemaal van de wereld, met dromen en al. Als een paard dat niet kan (te weinig ruimte) of durft, kan ik me voorstellen dat je inderdaad dit krijgt.
Laatst bijgewerkt door paulinebes op 27-03-16 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:07

Spruit schreef:

Dit was ook het eerste waar ik aan dacht! Paarden moeten eens in de zoveel tijd liggend slapen, anders vallen ze uiteindelijk letterlijk om.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:01

Ziet er maar eng uit. Arme dier schrok zich kapot. Verder helaas geen tips. Bij mijn weten valt een paard met narcoleptie helemaal en niet alleen door de voorbenen, maar kan het mis hebben hoor

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:07

Ik heb hier van de zomer ook een topic over geopend :

Nicje87 @ [MD] Paard valt om in de wei

De dierenarts denkt aan narcolepsie, alleen is er te weinig onderzoek naar gedaan om het met zekerheid te kunnen zeggen.

Dit paard heeft aan de voorkant van zijn benen een wondje. Ik.denk dat het pijn doet wanneer hij gaat liggen en daardoor dit ontstaan is. Maar dat weet ik uiteraard ook niet zeker.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:13

Zou een grotere stal een optie zijn? Ik vind deze wel erg klein om comfortabel te kunnen gaan liggen/opstaan. Misschien heeft je paardje een keer vast gelegen en durft het daarom niet meer te gaan liggen, waardoor je dit soort acties krijgt. Narcolepsie zou inderdaad mogelijk zijn, maar dan zoeken ze doorgaans niet eerst een muurtje voor steun op. Dan vallen ze te pas en te onpas in slaap en daarmee onderuit. Het ziet er in ieder geval niet prettig uit en ik ben heel blij dat je de VA hebt ingeschakeld. Hopelijk komt hij spoedig met een oorzaak en oplossing. :j

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:16

Het lijkt mij ook inderdaad of slaaptekort of narcolepsie.

Hoe lang heb je je Tinker al? Hoe lang staat ze al daar op stal? Voelt ze zich wel veilig genoeg op de plek waar ze nu staat om te gaan liggen slapen?

Ik zie mijn paard ook wel eens zo wegsuffen met d'r hoofd omlaag maar zij gaat uiteindelijk zelf liggen om verder te slapen.

Ik ben ooit eens 20 jaar geleden ofzo met een stel vriendinnen op paardrijvakantie geweest in Frankrijk. Elke dag trektochten maken met lunches/middagpauzes onderweg van een uurtje of 2-3. Een van de eerste dagen schrokken wij ons lam toen de eigenaar van de paarden onder de lunch opeens op sprong en schreeuwde naar het desbetreffende paard. Deze schrok weer wakker en bleef daardoor wel op d'r benen staan. Daarop legde hij dus uit dat het paard narcolepsie had en zo staand door haar benen kon zakken als ze in slaap viel. Aangezien ze nog een zadel op had, had hij dat liever niet ;)
Hij hield haar altijd in de gaten om d'r op tijd wakker te maken als ze ergens vastgebonden stond uit te rusten.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:19

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:22

.
Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 07-04-22 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:23

gaat ze weleens liggen?Als je haar in de bak hebt los,rolt ze dan,en staat ze makkelijk weer op?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:24

Dit is puur omdat ze in slaap vallen.Mijn paarden doen dit ook,staan ze in op rust en dan zie je het hoofd steeds verder naar beneden zakken en dan vallen ze bijna om.Eentje viel zowat tegen de grond.
Dit is geen ziekte,maar puur het in slaap vallen staande.
Ik heb er een filmpje van,als je die wil zien TS moet je het maar zeggen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:00

slaaptekort, gebrek aan remslaap, narcolepsie is iets heel anders (gebeurt juist in drukke omstandigheden) meestal is er een medisch oorzaak, niet willen liggen omdat ze slecht op kunnen staan (artrose, rug of nek problemen) als het paard wel rolt in de wei kun je dit wel uitsluiten.
Mijn paard kreeg dit door maagzweren, wilde niet meer liggend slapen waardoor ze uiteindelijk 1x per 2 weken letterlijk instortte. Na starte behandeling maagzweren begon ze na 1 week weer zelf te gaan liggen om te slapen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:05

Ik denk eerder een probleem in de voorbenen.
Je ziet haar in het begin van het filmpje verschillende keren haar voorbeen op tillen, even buigen en weer strekken.
Ik zou dat eens goed na laten kijken voor je denkt aan een slaapprobleem want het lijkt alsof ze bij ontspanning (slaap) haar benen niet goed vast kan zetten

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:13

Denk niet zo zeer de benen. Ze lijkt echt een soort van in slaap te vallen.
Wat ik ook bijzonder vind ik dat ze vlak voor ze door haar benen zakt de oren in de nek legt, alsof ze het aan voelt komen. Heel merkwaardig maar ook interessant om te zien.
Succes en sterkte TS, hopelijk weet je snel meer! :(:)

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:15

Tjee, heftig. Ik volg even, ben erg benieuwd. Succes in elk geval!

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:27

Ik zou niet goed weten wat dit is, Je ziet wel heel duidelijk dat ze haar gewicht op haar voorbenen zet en dan eerst wegzakt met haar rechterachterbeen en daarna pas door haar voorbenen heen zakt. Als het zeker is dat ze slaap te kort heeft moet ze misschien in een kudde komen. Paarden kunnen dan een gevoel van veiligheid krijgen, omdat andere paarden waken als ze wilt slapen

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:01

Zelf zou ik voor slaap tekort of narcolepsie gaan. Even goed in de gaten houden en in misschien de DA erbij halen?