Probleem gevalletje :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Probleem gevalletje :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 01:53

Hoihoi!

Ik heb even een voer vraag voor mijn pony. Het gaat om:
- shetlandpony
- 21 jaar
- chronisch hoefbevangen

De pony krijgt over de hele dag onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit. Hij staat samen met een maatje 10 uur per dag buiten in een grote paddock en de andere uren delen de pony's samen een box.

De pony is recentelijk door de dierenarts bekeken en er is een wormenonderzoek gedaan. Ook heeft de da de tanden gevijld.

Maar nu het probleem. De pony, Jisper, is al wat ouder en gewoon niet meer topfit. Ik vind hem nog wel energiek en actief maar niet 100%. De wondjes genezen wat trager, hij is ietsjes slomer, etc

Nu wil ik graag advies over voeding waarbij zijn chronisch hoefbevangen wordt meegenomen. Teveel suikers zijn not done. Maar toch iets waarvan hij lekker veel energie krijgt, waar voldoende vitaminen en mineralen inzitten voor deze kleine man.

Momenteel staat hij dus op onbeperkt ruwvoer en 0,75 kg pavo nature's best met lijnzaadolie. Hij beweegt 3 x in de week met mij. Dit kan worden geschaard onder lichte arbeid.

Wie kan mij helpen want ik zie door de bomen het bos niet meer :)

Liefs

tamary

Re: Probleem gevalletje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 02:12

olie combineren met een mineralenkorrel. marstall force kan, maar dat is niet genoeg massa voor je olie. Subli ponybrok zou kunnen, 100gr/100kg pony (of iets meer ivm slechtere opname door leeftijd), laag in zetmeel en de olie is al je energiebron.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 04:07

Seniores priores bijvoeren ipv de muesli en laten testen op Cushing.

Driekwart kilo krachtvoer voor een shet vind ik trouwens erg veel, zeker als hij ook nog de neiging tot hoefbevangenheid heeft.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 07:33

Marstall faser light of marstall force met marstall wiesenfasern.
Alleen force kan ook, maar een combinatie van force met wiesenfasern is fijner.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 07:40

Ik vind dat er voor een shet behoorlijk krachtvoer ingaat, ik heb er twee lopen die met matige arbeid 2x daags een handje krijgen.
Ik zou ook bloed onderzoek laten doen en testen op cushing

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 07:45

Ik heb mijn minipaardje momenteel op Metazoa vitamine brokjes. Het is niet goedkoop, maar je gebruikt er heel weinig van. Zou je wel aanraden om eerst ee probeeremmer van 4 kg te nemen als je hiervoor wilt gaan. Ze vinden het in het begin niet lekker, dus je moet het eerst mengen met je andere voer. Er zou alles inzitten wat een hoefbevangen paardje nodig heeft.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 07:58

Geen natures best. Hierin zit nog veel teveel suiker en krijgt beestje veel teveel.
Zulke pony's hebben niet veel nodig naast ruw voer.
Je kan kijken naar een vitamine brokje.
Hiervan zijn er hele hoop op de wereld.
Metazoa zit veel teveel ijzer in. Vitalbix is een goede. Zelf voer ik sinds een tijdje Hoveler. Reformin plus.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 08:14

Merci voor de tips. Op cushing is hij al getest omdat dat ook het eerste was waar ik aan dacht.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 08:50

dat was het niet begrijp ik? Verder bloedonderzoek al laten doen?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 08:59

Marjo89 schreef:
Geen natures best. Hierin zit nog veel teveel suiker en krijgt beestje veel teveel.
Zulke pony's hebben niet veel nodig naast ruw voer.
Je kan kijken naar een vitamine brokje.
Hiervan zijn er hele hoop op de wereld.
Metazoa zit veel teveel ijzer in. Vitalbix is een goede. Zelf voer ik sinds een tijdje Hoveler. Reformin plus.

Natures best is aangepast en zit totaal nu 18% suiker en zetmeel in, dus valt mee vergeleken met ander voer ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 09:00

Hm kun je niet gewoon ruwvoer en een vitaminenkorrel/mineralenbrok geven? oppassen met gras ook..

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 09:23

Hij staat in de paddock zoals hierboven staat :) hij krijgt nooit gras.

Aanvullen met vitaminekorrel had ik zelf ook al bedacht maar er is zoveel dat ik niet meer weet welke ik moet nemen, vandaar jullie advies :)

Nee er was geen sprake van cushing en uiteraard laten onderzoeken maar alleen een piepklein tekort aan magnesium maar dat zou volgens de da niet veel verschil moeten maken :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 09:31

Ik geef Vitalbix van FeralHorse, ik geef liever geen voer met granen of andere onnodige toevoegingen, dat belast het paardenlijf alleen maar onnodig.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 09:37

Iedere senioren brok is goed. Deze bevatten allemaal veel vezels en vet en weinig suiker en zetmeel. Mocht je hem wat extra's willen geven om snel bij te komen kan je wat zonnebloem olie over het voer gieten. Vinden ze lekker en zet snel aan.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:42

Ik zou stoppen met Nature's Best; er is genoeg andere keuze waar nog steeds minder zetmeel en suiker inzit. 18% is niet super veel maar het kan minder! Ook vind ik 3/4 kilo erg veel !

Vitalbix is een super optie en kijk eens naar bv. Subli dieetmix