Oud paard wil niet meer eten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Oud paard wil niet meer eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 13:47

Het is niet mijn paard ,maar een pensionpaard wat bij mij staat.
Paard is 30 jaar oud een grote stevige kwpn'er. Hij heeft altijd goed gegeten, zo'n kilo of 4 aan krachtvoer en hooi zoveel hij wilde.

Op een gegeven moment begon hij steeds minder te eten,maar dan kreeg hij slobber bij en dan ging het weer tot hij dat ook weer niet at. Dan heeft hij een poos priores gekregen van subli. Dat at hij naar een tijdje ook niet meer ,recupmash heeft hij ook even gekregen. Kortom van alles geprobeerd.
De eigenaren had ik gewaarschuwd die hebben nu de Dierenarts laten komen en die heeft hem na gekeken. Zijn tanden zijn gedaan maar waren redelijk nog in orde, maag /darmen zou hij niks mankeren. Zijn hartslag vlindert wat en is niet echt regelmatig ,maar niet iets abnormaal voor een 30 jarige zegt de DA. Wel is zijn cushingwaarde erg gestegen, maar dat zou zijn eetlust niet mogen beinvloeden.het enige wat hij nu wil eten is oud brood (iets wat hij nooit luste) wortelen en gras.Ondanks dat we weien nog niet klaar zijn voor het weide seizoen laat ik hem als enigste op de wei.Hij moet toch iets eten.

schirocco24

Re: Oud paard wil niet meer eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 13:52

Goed dat hij in elk geval in de wei mag. Zijn ook zijn vitamine en mineralen waardes gecheckt? En e.v.t. ontstekingswaarde zodat de Da weet of er sprake is van een ontsteking. Altijd jammer dat ze niet kunnen praten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 13:52

lastig! Ik zou in elk geval een second opinion willen mbt het gebit door dierenarts die werkt met sedatie. Als daar niks uitkomt kun je denk ik niet veel meer dan hem nog een fijne laatste zomer op het gras te gunnen als hij dat nog wel eet..

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:00

Het is zeker lastig.... Maar als hij nooit brood at is hij dan altijd al zo kieskeurig geweest?
Eet hij wel gewoon zijn hooi en/of kuil? Als hij dat doet en geen proppen maakt zou ik het ook niet in de tanden zoeken.
Mijn paard is niet zo oud hoor, maar wel een moeilijke eter. Der Kuil eet ze altijd zonder enkel probleem. Maar der biks, appels wortels etc. Dat gaat niet allemaal vanzelf. Ik heb nu eindelijk een brokje wat ze eet en wat ze hopelijk blijft eten. Maar ze laat rustig een week der eten liggen, okal komt er elke dag nieuwe bij :\
Misschien vind hij het gewoon niet zo lekker of heeft hij liever wat meer variatie in zijn voer?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:14

Misschien is het paard klaar met leven, net als bij mensen voorkomt...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:17

Cushing brengt het hele systeem in de war...waardoor dus ook weinig tot geen eetlust kan komen.
Het is natuurlijk aan de eigenaars of ze nog medicatie willen proberen of niet...

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:42

Pandora2 schreef:
Cushing brengt het hele systeem in de war...waardoor dus ook weinig tot geen eetlust kan komen.
Het is natuurlijk aan de eigenaars of ze nog medicatie willen proberen of niet...

Dat wilde ik dus net zeggen. Cushing kan wel degelijk gebrek aan eetlust veroorzaken. Krijgt hij medicatie tegen de cushing? Want ook de medicatie kan z'n eetlust temperen. Heeft hij nog andere symptomen van de cushing, zoals een lange vacht.
Ik heb zelf een shetlander van 30, met ook cushing, hij is nu aan de medicijnen, al 2 jaar en het gaat heel erg goed met hem, maar dat hij z'n wintervacht niet kwijt kon, was hij er echt naar van.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 16:30

Bedankt voor julie reactie's.Hij krijgt geen medicatie voor cushing geen idee waarom niet.Maar zijn eigenaar zei dat die waarde's normaal rond de 18 waren en die van hem rond de 180 waren.
Mischien is hij gewoon op.Ik vind zijn vacht voor een cushing patient netjes .Gewoon een wintervacht niet echt langharig of zoiets.Hij is nooit echt kieskeurig geweest.Tot verleden week knabbelde hij ook nog aan zijn hooi maar daar is hij ook mee gestopt.
Zijn menu bestaat echt uit wortels en gras helaas.
Op advies van de DA hebben we nog luzerne pellets gekocht en geweekt. De Da zegt dat hij veel eiwitten moet hebben,daar heb ik dan persoonlijk weer mijn vraagtekens bij maar goed dat hebben we ook geprobeerd en moet hij ook niet.
Maar ik vrees idd dat het nog een zomer op het gras word en dan gedaan.

Het enige lastige is dat de weide's nog bemest moeten worden door de vele regen die gevallen is zijn ze erg nat en moeten ze eerst goed droog zijn voor de tractors er op kunnen.Maar goed dan misschien een hoek afzetten en die dan niet bemesten dit jaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:36

Ik heb veel ervaring met oude paarden. Als hij sommige dingen wel wil eten en andere niet, dan kan het toch wel iets met het gebit zijn, dat hij sommig voedsel gewoon niet meer goed kauwen kan.Want als het een ziekte is dan gaan ze helemaal niets meer lusten.Heeft hij wel steeds vers water?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:41

Je zou nog kunnenkijken of je ergens in de buurt grasbrok kunt krijgen, vaak hebben mensen met schapen dit wel en kun je dit misschien overnemen.
Geef niet meteen veel grasbrok, kwart voerschep is eerst voldoende en leng dit met water aan zodat het uitzet en zacht word,
Veel oudere paarden willen dit nog wel eten en kan helpen om ze beter op gewicht te houden :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:42

In plaats van seniores priores zijn er nog wel een aantal producten die daarop lijken, maar toch anders smaken ;) Zie hier : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html Misschien die eens proberen ?
En seniores priores mengen met wat brok of muesli om het lekkerder te maken ?

Als het paard nog wortels eet dan lijkt het me dat het niet eten niet met zijn tanden/kiezen te maken heeft ?
Heb je ook al ander hooi geprobeerd ? Mijn paard kon heel veel hooi niet meer kauwen, maar toen had ik opeens hooi gevonden wat nog wel ging.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:44

Als hij ook zijn ruwvoer niet meer eet zou ik zelf twee dingen doen.. Toch medicatie voor cushing proberen, op mijn stal staan er een aantal met cushing die medicatie krijgen en die doen het er erg goed op. En daarnaast toch nog een second opinie van een DA(tandarts) voor het gebit. Misschien zit er ergens toch nog een haak in de wang te prikken. :+

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 16:48

Ja hoor ,water is vol op aanwezig hij staat in een groep 24/7 buiten. Drinken doet hij trouwens wel goed.
Als hij gras kan eten zou hij in principe ook hooi moeten kunnen eten.

Grasbrok heeft hij ook gekregen ,maar na 14 dagen staat het ook op zijn wil ik niet lijstje.
Dat is ook het vreemde ,hij eet alles wel maar eventjes en dan niet meer.

We hebben de priores al met van alles gemengd maar dat moet hij gewoon echt niet.We hebben 6 verschillende zakken musli staan := die allemaal na een week of zo zijn afgekeurd.Wat hij trouwens ook wel eet is een biet.

Ik heb idd ook al producten geprobeerd die op de priores lijken.gellukkig heb ik varkens en kan ik daar mijn restanten voer kwijt want de andere paarden zijn eerder aan de dikke kant.
Gelukkig is hij ook altijd te dik geweest maar je ziet nu dat hij door zijn vetreserve's heen begint te raken.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 16:50

Zijn tanden zijn net geveild,dus een haak zal er niet meer zitten hij schijnt zelfs een vrij goed gebit te hebben.
Ik kan en mag hem geen cushing tabletten geven het is mijn paard niet.Ik kan alleen in zijn voeding wat proberen te doen.
Of ik hoop dat iemand het herkent en weet wat het zou kunnen zijn.
Maar wel bedankt voor het mee denken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:53

Dat eventjes iets willen eten en dan niet meer hoor je ook wel bij cushing. Maar meer bij paarden die dan pergolide krijgen. Dit omdat de smaak veranderd. Ik weet alleen niet of de smaak veranderd door de cushing zelf of door de pergolide.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:56

Zo te horen ben jij wel heel goed bezig als stal eigenaar.! +:)+
Als medicatie het niet gaat worden... helaas maar dat is niet anders het is ook wel erg duur. Misschien voor nu op het gras laten en erbij neerleggen dat hij geen ruwvoer of biks wilt. Misschien knapt hij er wel van op en met heel veel geluk wilt hij na het weide seizoen wel hooi eten.. :\
Ik vrees alleen dat die kans wel een beetje klein kan zijn.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 17:01

Maris wat goed dat je dat zegt dat wist ik niet.Dat belooft ik krijg volgende maand nog een cushing patient op stal en die krijt prascent of zo iets.Dan weet ik waar aan ik me kan verwachten :-).
Deze krijgt dus geen medicatie dus dan denk ik dat het cushing gerelateerd is.Mischien moet ik gewoon elke dag een andere smaak aanbieden of zo?

Dank je schirocco.Zijn eigenaren zeggen het ook ,nog een goede zomer( hopelijk wil het weer mee werken ) en dan helaas de spuit er in.
Helaas komt aan ieder leven een eind he.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:01

Misschien de eigenaar toch proberen over te halen medicatie te proberen? En wat wil de eigenaar er dan nog wel mee? Want ik vraag me dan af wat de volgende stap is als hij ook zat wordt van het gras en de wortels...
Kvind het overigens super wat je allemaal voor het paard van een ander doet!
Wat betreft de wei, ik zou inderdaad een hoek afzetten en deze dan maar niet bemesten. Of later, wanneer de rest van de weides weer begaanbaar is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:02

Ik ken het steeds moeten afwisselen van voer ook alleen van cushing patiënten op pergolide, maar dat kan ook komen omdat degene die geen medicatie geven , zich over het algemeen ook niet melden in het centrale topic, dus ik weet niet of het ook een kwaal kan zijn zonder medicatie.

Wat ik wel weet is dat die mensen vaak 3/4 zakken voer hadden openstaan om na zoveel weken weer van voor af aan te beginnen uit de verschillende zakken.

Misschien is soja schroot/hullen wel een smakelijke en ik dacht uit het hoofd eiwit rijke aanvulling? Schijnt ook goed voor de darm huishouding te zijn en zet dacht ook goed aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:13

Kijk hij is oud,dus dat kan een reden zijn,maar ik lees de laatste tijd toch ook wel zo hier 3en daar dat paarden met een maagzweer ook vaak hun krachtvoer laten staan.
Misschien dat dat dwars zit en hij het daarom allemaal na een tijdje laat staan?

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:17

Als ik het zo lees dan vraag ik me af of de eigenaar van het paard nog wel zoveel onderzoeken etc wilt. Ik heb een beetje het idee dat ze denken. Paard is oud heeft een goed leven gehad en het is goed zo.. Nu nog een mooie zomer op het gras.....

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 17:24

Dat denk ik ook schirocco,ze hebben hem 28 jaar gehad en ze zijn van alles een beetje laten begaan.Ze gaan alleen straks 2 maanden op vakantie en dan wil ik wel duidelijke afspraken wat er met het paard moet gebeuren .Ben nu al in paniek dat hij dan net overlijd, dat heb ik verleden jaar al met een oud paard mee gemaakt,die was 36.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:38

schirocco24 schreef:
Als ik het zo lees dan vraag ik me af of de eigenaar van het paard nog wel zoveel onderzoeken etc wilt. Ik heb een beetje het idee dat ze denken. Paard is oud heeft een goed leven gehad en het is goed zo.. Nu nog een mooie zomer op het gras.....

Opzich geen verkeerde instelling hoor maar als het dier niet meer wil eten en zulke enorme waardes heeft (dan voelt hij zich gewoon hondsberoerd) is het wel de vraag of het voor het paard nog wel leuk is.
Ik heb zelf ook een oudje(25) en ik ga ook niet meer beginnen aan medicijnen als blijkt dat hij cushing zal hebben of andere uitgebreidde onderzoeken.

Gezien ze straks op vakantie willen zou ik daar wel even een goed gesprek over hebben.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:48

beatje schreef:
Dat denk ik ook schirocco,ze hebben hem 28 jaar gehad en ze zijn van alles een beetje laten begaan.Ze gaan alleen straks 2 maanden op vakantie en dan wil ik wel duidelijke afspraken wat er met het paard moet gebeuren .Ben nu al in paniek dat hij dan net overlijd, dat heb ik verleden jaar al met een oud paard mee gemaakt,die was 36.

Dat zou ik zeker ook goede afspraken over maken. En waak voor hoefbevangenheid, chusing paarden zijn hier gevoelig voor.
28 jaar is een lange tijd, lang genoeg ook om die keuze te maken lijkt mij. En als de eigenaren die keuze maken kan je er niks aan veranderen. Hoogstens ervoor zorgen dat het paard nog een mooie oude dag mag hebben.
Cowgirl, ben het deels met je eens. Maar als hij echt zo beroerd is dan zal die toch ook geen gras meer eten? -O-

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:58

Maris schreef:
In plaats van seniores priores zijn er nog wel een aantal producten die daarop lijken, maar toch anders smaken ;) Zie hier : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html Misschien die eens proberen ?
En seniores priores mengen met wat brok of muesli om het lekkerder te maken ?

Als het paard nog wortels eet dan lijkt het me dat het niet eten niet met zijn tanden/kiezen te maken heeft ?
Heb je ook al ander hooi geprobeerd ? Mijn paard kon heel veel hooi niet meer kauwen, maar toen had ik opeens hooi gevonden wat nog wel ging.

Vreemd genoeg gaan wortels vaak nog wel bij een slecht gebit.