Grof hooi?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ahryah

Grof hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 20:02

Hoi!

Mijn merrie staat sinds 2/3 maanden op hooi. Ze kreeg eerst voordroog kuil maar at het niet meer dus ben ik overgegaan op hooi.
Ze heeft een week grof en lang stengelig hooi gehad maar dat at ze niet zo goed. ( wennen aan overstap kuil->hooi ? niet lekker? te droog? snel vol ervan? )
Daarna kreeg ze hooi van stal zelf. Dat hooi is érg stoffig, paardlief heeft in het begin flink staan hoesten.
Ook ziet en voelt het een soort van "vet". Ze krijgt vrij veel ( +-500 kilo en 12 kilo hooi per dag) en is volgens mij ook een beetje aangekomen ervan, terwijl er wel wat af mag!

Nu is het hooi op en moet ik zelf op zoek naar ander hooi.
Het liefst heb ik grof stengelig en droog hooi waar ze gewoon onbeperkt van kan eten zonder meteen te ontploffen ( ze word al dik van naar gras kijken :')

Ik geef haar hooi in slowfeeders. Zodat ik zelf de hoeveelheid kan bepalen en ze wat langer over haar eten doet.
Ze krijgt 3 keer per dag hooi. ( gaat vaak om 6 uur naar buiten en pas om 5 uur naar binnen) en tot die tijd moet ze het doen met het hooinetje dat ze mee krijgt in de paddock, dus ik zou het fijn vinden om haar gewoon onbeperkt te kunnen voeren.

Heeft iemand een beetje een idee waar je in Noord-Holland aan goed grof hooi kan komen, wat onbeperkt gegeven kan worden?
Enigste adres dat ik heb is in zeeland en dat word mij een beetje te ver rijden :')

Kan het zijn dat ze het groffe hooi dat ze eerst kreeg gewoon niet lekker vond of er snel van vol zat? of moeten ze vaak wennen aan overgang kuil-hooi?

Even het vetje waar het om gaat:
Afbeelding

tarek

Re: Grof hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 20:25

Grof hooi wordt hier ook slecht gegeten na kuil (McDonalds) . Ook een idee om meer te voeren zonder veel voeding is stro, misschien gemixt?

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 20:35

tarek schreef:
Grof hooi wordt hier ook slecht gegeten na kuil (McDonalds) . Ook een idee om meer te voeren zonder veel voeding is stro, misschien gemixt?

Ze eet zelf af en toe al vrij veel stro, sommige dagen wilt ze het hooi niet en knabbelt ze haar stro naar binnen.
Stro mixen met hooi in de paddock mag ik geloof ik niet doen aangezien ik al op mijn kop heb gekregen dat ik teveel stro gebruikt :o , laat staan dat ik het nog even in mijn hooi netten ga proppen :')

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:28

In welke regio van Noord Holland zit je?

Was het soms gedorst hooi want dat vind die van mij ook niet lekker :n

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 21:14

anitaolja schreef:
In welke regio van Noord Holland zit je?

Was het soms gedorst hooi want dat vind die van mij ook niet lekker :n

Hmm weet niet precies wat voor hooi het was, mijn shetjes kunnen er niet genoeg van krijgen en worden ook geen tonnetjes ervan..
Ik moet vanaf 1 april mijn eigen hooi gaan regelen (kwam steleigenaar lekker optijd mee..) heb gelukkig nog een voorraadje thuis voor mijn shetjes dus ze kunnen wel even delen..

Ik zit in regio uithoorn/mijdrecht ( vlakbij amsterdam)

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:16

Mazzel dat je nog voorraad hebt ha ha

Roos diervoeder zit in Nieuw Vennep en levert ook aan huis (moet je wel veel balen afnemen)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:07

In kuil zit veel suiker en proeft dus zoet.
Hooi heeft minder suikers, is harder en prikt.
Dus logisch dat paarden kuil of voordroog verkiezen boven hooi.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:16

Hoeveel balen kun je per keer halen, of wil je het bezorgd hebben, en hoeveel? Ik weet wel een adres maar daar haal je vanaf een baal of 20. Mooi paardenhooi. Het Zeeland adres is denk ik mijn eigen vaste leverancier :-), dat gaat in het groot. Daar heb ik in januari baaltjes prachtig hooi van gehad, maar dan moet je flink afnemen.
Laatst bijgewerkt door stefje op 03-04-16 09:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:16

Ik zou proberen een boel hooi te krijgen van een hoge kwaliteit partij.
Die wisselingen zijn ook niet zo goed.
Je kunt misschien een nog fijnmazigere slowfeeder gebruiken om het nog wat langer te laten duren voor het op is.
Er is ook heel mooi duits kruidenhooi op de markt in grote balen, vind ik zelf het meest mooie hooi.
Stoffig hooi zou ik echt niet geven, en anders eerst weken in water.

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 16:02

@freya 6

Ik voer dr inderdaad al uit een slowfeeder hihi :)
Grote balen kan ik niet kwijt, alleen kleine baaltjes dus dat word moeilijk.

@stefje
Ik kan een baal of 20 per keer mee nemen. Ik mag het opslaan op de hooi zolder in stal en daar mag ik een baal of 50/60 kwijt geloof ik, dus als het bezorgd kan worden is dat mooi meegenomen.