Paard met bewegings problemen, kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ijslander12

Paard met bewegings problemen, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 11:21

Ik hoop dat het hier goed staat, anders mag het uiteraard verplaatst worden.

Hallo allemaal,

Aanstaande zondag ga ik bij een trekpaard kijken, via foto's en filmpjes ben ik ''head over heels'' verliefd geworden op dit paard, omdat het paard (nog :+ ) niet van mij is zal ik de filmpjes niet plaatsen ivm privacy van de eigenaren.

Het probleem is dat het paard een vrij hevige hanetred heeft in de achterbenen, die eigenlijk alleen in stap te zien is, het ene achterbeen wat erger dan het andere, de benen raken de buik niet.
Eigenaren zeggen dat het paard er zelf geen last van heeft en ook behandelt is door een osteopaat (wat hier ook zal blijven gebeuren), nog een ander probleem is dat het paard overkruist galoppeert.
Op internet lees ik veel dubbele verhalen, het ene artikel zegt dat het paard wel degelijk last heeft van een hanetred, het andere niet. Een artikel zegt dat overkruist galopperen er niet meer uit gaat, het andere wel.

Zoals jullie misschien snappen, zie ik door de bomen het bos niet meer!
Het paard zal hier vooral gebruikt worden voor relaxte buitenritten, natuurlijk wel met af en toe een stukje racen op het strand!
Hebben jullie tips/adviezen over hoe ik dit paard beter kan laten lopen, en of jullie het paard wel of niet zouden kopen?

Ik hoor het heel graag!

Martje80

Re: Paard met bewegings problemen, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:22

Er staan genoeg gezonde dieren te koop..ik zou de ellende van een ander niet kopen

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:23

Zou het niet doen, er staan ook heel veel gezonde paarden te koop die ook heel leuk zijn!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:26

Hanentred is inderdaad voor een paard zelf eigenlijk geen probleem

Mensen willen het vaak niet hebben. Dat is wat anders.

Overkruist galopperen heeft vaak te maken met trainen en kracht.
Been met hanentred heeft vanaf begin vaak minder kracht dan het andere geen.
Hier zul je dus simpelweg op moeten trainen.

In dressuurring staat het niet mooi.

Maar het kan geen kwaad.
Als de prijs er ook naar is, why not.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:27

Hoe bekappen ze dit paard nu? Dat gaat soms erg moeilijk tot niet.

Mijn vorige paard was er ook een met bewegingsaanmerkingen en dat zou ik nooit weer doen. :n

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:42

Als ik zelf zou mogen kiezen zou ik het nooit doen . En denk ook zeker dat het afhankelijk is van hoe je hem/haar gaat stallen. Wij hebben er op de manege een groot rijpaard gehad met dat probleem en als hij te lang stil stond had hij er meer last van als dat hij in de wei liep had wel het idee dat het steeds een beetje erger werd en bekappen moest rustig en met beleid gebeuren. En vraag me af of het met een zwaar paard als een trekpaard niet nog meer belastend is door zijn gewicht. Het overkruist galopperen kan inderdaad komen door minder sterk achterbeen of vastzitten in de rug. En als ik dit van tevoren zou weten zou ik er heel goed overnadenken en eens met een dierenarts overleggen eigenaren kunnen van alles zeggen .

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 12:57

Bedankt voor de reacties allemaal!
De prijs is er zeker naar, maar dit is zeker niet de reden dat ik dit paard zo interessant vind.
De dressuurring zal hij hier niet in gaan, alleen af en toe een lesje om hem soepel te houden.
Hij word uit de hand bekapt, het bekappen gaat hem goed af dus ik verwacht hier geen problemen mee, mocht het paard wel moeilijk zijn, dan heb ik gelukkig een zeer geduldige en vriendelijke hoefsmid, dus ook dat is geen probleem.
Het paard komt hier overdag buiten en 's nachts in zeer ruime stallen, hij heeft dus altijd mogelijkheid tot beweging etc.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:02

Het galopprobleem is dmv aangepaste training goed te verhelpen. Persoonlijk zou ik een paard voor hanentred niet laten staan, als het voor de rest goed klikt. Zeker voor recreatief gebruik hoeft dit geen probleem te zijn.

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:06

maximuss schreef:
Het galopprobleem is dmv aangepaste training goed te verhelpen. Persoonlijk zou ik een paard voor hanentred niet laten staan, als het voor de rest goed klikt. Zeker voor recreatief gebruik hoeft dit geen probleem te zijn.

Helemaal mee eens.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 13:09

mystica11 schreef:
maximuss schreef:

Helemaal mee eens.

Dank jullie wel :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:10

Waarom zou je het probleem kopen van een ander maar ....

Ik heb een merrie die een ongeval in de stapmolen heeft gehad en hierna een hanentred liet zien. Indien ik het paard regelmatig rij / beweging geef is er niemand die dit ziet. Zet ik haar op rust (in de winterperiode wordt er toch minder mee gedaan) dan zie je het weer overduidelijk.
Voor mij is dit paard het ideale paard qua karakter, kan er alles mee doen wat ik wil en hoef mij niet aan haar aan te passen. Zolang ik paarden kan houden zal zij ook niet weg gaan. Terwijl ik regelmatig op buitenrit ben en er interesse is haar haar is. Voor mij is dit geen probleem want als zij goed op conditie is toont zij geen hanetred. Maar weet niet hoe dit is met jouw (te kopen) paard.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 13:14

friesiszwart schreef:
Waarom zou je het probleem kopen van een ander maar ....

Ik heb een merrie die een ongeval in de stapmolen heeft gehad en hierna een hanentred liet zien. Indien ik het paard regelmatig rij / beweging geef is er niemand die dit ziet. Zet ik haar op rust (in de winterperiode wordt er toch minder mee gedaan) dan zie je het weer overduidelijk.
Voor mij is dit paard het ideale paard qua karakter, kan er alles mee doen wat ik wil en hoef mij niet aan haar aan te passen. Zolang ik paarden kan houden zal zij ook niet weg gaan. Terwijl ik regelmatig op buitenrit ben en er interesse is haar haar is. Voor mij is dit geen probleem want als zij goed op conditie is toont zij geen hanetred. Maar weet niet hoe dit is met jouw (te kopen) paard.

Dat weet ik ook niet goed, omdat ik het paard nog niet met eigen ogen gezien heb.
Voor mij is de hanentred geen probleem, en ik vind het ook niet erg om er aan te werken door middel van lessen en oefeningen.
Het gaat mij er meer om of het paard er last van heeft, want ik wil absoluut niet dat het paard eronder lijd.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:16

Ik heb ook een paard met een hanentred. Bij haar is het heel af en toe te zien. Soms weken niet en dan ineens als ze kort went vanuit stilstand dat ze paar keer been hoog optrekt. Ik merk dat met gerichte training het beter wordt. Wel zal het altijd een zwakke plek blijven denk ik. De smid kan het ook duidelijk merken met bekappen. Niet dat hij er hinder van ondervindt maar hij merkt het wel.

Hoe oud is het paard? Wat is er tot nu toe mee gedaan? Ik zou het paard willen zien bewegen en kijken in welke mate ze het heeft aan de hand daarvan zou ik bepalen of ik denk dat met gerichte training het beter kan worden. De prijs moet er dan ook echt naar zijn voor ik die gok waag te maken. Want mocht het toch niet wat worden in de toekomst dan krijg je er natuurlijk bijna niks meer voor. Trekpaarden zijn momenteel niet heel erg prijzig. Ik zie ze voorbij komen voor bedragen rond de 1000 met natuurlijk soms uitschieters. Mocht dit paard rond de 750,- zijn dan zou ik de gok wagen.

Hoe erg doet het paard het? De hele dag of af en toe?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:17

Is ook officieel door een dierenarts bevestigd dat het om hanetred gaat en niet bijvoorbeeld ataxie?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:18

Het hangt er ook een beetje van af wat je later met het paard wilt. Als je zeker weet dat het paard tot z'n dood bij jou mag blijven is het anders dan dat je het paard ook zelf ooit weer wilt verkopen. Want dat laatste zal misschien wel heel lastig worden.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:18

Op je vraag of een paard en pijn aan heeft: nee absoluut niet. En dat ze overkruist galoppeerd zal ik me niet zo'n zorgen maken. Dat is meestal een kwestie van spieren trainen. Ik zie het vaak bij koudbloedpaarden die wat steviger zijn. Dat komt wel goed.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 13:19

sjanien schreef:
Ik heb ook een paard met een hanentred. Bij haar is het heel af en toe te zien. Soms weken niet en dan ineens als ze kort went vanuit stilstand dat ze paar keer been hoog optrekt. Ik merk dat met gerichte training het beter wordt. Wel zal het altijd een zwakke plek blijven denk ik. De smid kan het ook duidelijk merken met bekappen. Niet dat hij er hinder van ondervindt maar hij merkt het wel.

Hoe oud is het paard? Wat is er tot nu toe mee gedaan? Ik zou het paard willen zien bewegen en kijken in welke mate ze het heeft aan de hand daarvan zou ik bepalen of ik denk dat met gerichte training het beter kan worden. De prijs moet er dan ook echt naar zijn voor ik die gok waag te maken. Want mocht het toch niet wat worden in de toekomst dan krijg je er natuurlijk bijna niks meer voor. Trekpaarden zijn momenteel niet heel erg prijzig. Ik zie ze voorbij komen voor bedragen rond de 1000 met natuurlijk soms uitschieters. Mocht dit paard rond de 750,- zijn dan zou ik de gok wagen.

Hoe erg doet het paard het? De hele dag of af en toe?

Zo ver ik weet doet het paard het altijd, maar alleen in stap, als hij langer stapt word het wel minder, krappe draaien zijn inderdaad lastig, dan doet hij het weer een paar stappen heel erg.
Het paard is 6 jaar en word al ongeveer een halfjaar niet gereden, word wel af en toe grondwerk mee gedaan.
De prijs is inderdaad laag, dus qua geld zou ik de gok wel willen nemen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:20

Waarom zou je dit in hemelsnaam doen? Omdat je verliefd werd op een foto? Het paard wordt al behandeld en dat zal jij voortzetten.. een beetje ontnuchteren kan geen kwaad.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 13:20

Roxx schreef:
Het hangt er ook een beetje van af wat je later met het paard wilt. Als je zeker weet dat het paard tot z'n dood bij jou mag blijven is het anders dan dat je het paard ook zelf ooit weer wilt verkopen. Want dat laatste zal misschien wel heel lastig worden.

Het paard mag hier tot zijn dood blijven :j

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 13:21

Jannepauli schreef:
Waarom zou je dit in hemelsnaam doen? Omdat je verliefd werd op een foto? Het paard wordt al behandeld en dat zal jij voortzetten.. een beetje ontnuchteren kan geen kwaad.

Ik zou dit willen doen omdat het paard alles heeft wat ik zoek in een paard, behalve dan de hanentred.
De osteopaat is niet echt een behandeling, hanetred is namelijk, zo ver ik weet, niet te genezen, het is meer een ''hulpje'' om te zorgen dat hij verder in zijn lichaam niet vast komt te zitten oid :)

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 13:22

sjanien schreef:
Op je vraag of een paard en pijn aan heeft: nee absoluut niet. En dat ze overkruist galoppeerd zal ik me niet zo'n zorgen maken. Dat is meestal een kwestie van spieren trainen. Ik zie het vaak bij koudbloedpaarden die wat steviger zijn. Dat komt wel goed.

dankjewel, dat stelt mij al heel erg gerust :D

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 13:22

Cayenne schreef:
Is ook officieel door een dierenarts bevestigd dat het om hanetred gaat en niet bijvoorbeeld ataxie?

Ja dat is bevestigt

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:25

Waarom wordt ze nu niet meer bereden? Ik zou haar wel klinisch laten keuren om ataxie te laten uitsluiten. Als je echt helemaal weg van haar bent en je bent bereid om er geld in te investeren en de prijs is echt laag (gelijkwaardig aan slachtprijs) en je voelt je er goed bij en bent bereid om het paard zijn tijd te geven dan zou ik niet weten waarom je het niet zult moeten doen. Als je echt alleen recreatief wilt rijden.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:27

Ze is al een half jaar niet gereden zeg je.
Galoppeerde ze overkruist onder het zadel? Of ook zo in de wei???

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 13:29

sjanien schreef:
Waarom wordt ze nu niet meer bereden? Ik zou haar wel klinisch laten keuren om ataxie te laten uitsluiten. Als je echt helemaal weg van haar bent en je bent bereid om er geld in te investeren en de prijs is echt laag (gelijkwaardig aan slachtprijs) en je voelt je er goed bij en bent bereid om het paard zijn tijd te geven dan zou ik niet weten waarom je het niet zult moeten doen. Als je echt alleen recreatief wilt rijden.

Ja hij is echt alleen voor recreatief rijden :j
Hij word niet meer gereden omdat de eigenaren geen tijd meer voor hem hebben, daarom staat hij ook te koop.
Paard word zeker gekeurd voor aankoop.