Oorzaak selenium tekort en bloedarmoede?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Oorzaak selenium tekort en bloedarmoede?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 23:22

Hoi!

Wie weet wat de oorzaak zou kunnen zijn van een tekort aan selenium en daarbij een tekort aan rode bloedcellen?

Alvast bedankt. ....

Groetjes,
Nishada Beljaars

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:56

Dit heb je niet al aan een dierenarts gevraagd?

Hier staat wel info over bloedarmoede
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/b ... j-paarden/

Seleniumtekort kan komen door te weinig selenium in de voeding,maar ook door een darmprobleem waardoor selenium niet goed uit de voeding word opgenomen.
Dat kan worden veroorzakt door wormen,en dat kan ook bloedarmoede veroorzaken.
Maar er kunnen natuurlijk ook andere oorzaken zijn,daarom ben ik benieuwd wat de veearts zegt :j

Sjaad

Re: Oorzaak selenium tekort en bloedarmoede?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 16:40

Bedankt voor je reactie!
Het is een lang verhaal!

Er zijn al verschillende dierenartsen bij hem geweest en er is al 2 keer bloed afgenomen. Hij heeft de Equest ontworming al gehad en ook een volledige gastrogard kur.

Het gaat om een paard wat heel snel afvalt en ook de laatste tijd veel spieren en gewicht heeft verloren.
Hij heeft veel occult sarcoiden en ook veel melanomen helaas, al zijn sommigen erg klein. Vooral sinds het laatste jaar ( hoofd, rug, benen, anus, staartwortel, borst, lies, koker waar dagelijks oranje plakkerige smurrie uit komt en waarvan ik nog niet weet waar het vandaan komt ). In de endeldarm zijn ook bultjes gevoeld maar nog niet onderzocht. Ik ben bang dat het naar binnen uit slaat, als dat mogelijk is.

Een dierenarts dacht aan een mogelijke darmontsteking omdat kanker weinig voorkomt volgens haar, maar hij heeft nooit koliek of diarree gehad.
Volgens een dierenarts in opleiding in Gent zouden ze daar wel veel paarden met inwendige melanomen binnen krijgen dus het schijnt toch te bestaan...

Ik ben ten einde raad en wil hem inwendig laten onderzoeken maar waar?

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 16:49

Volgende week verwacht ik trouwens ook nog een bloeduitslag voor de test op Lyme en Piroplasmose.

Ik hoop dat zijn bultjes niets voorstellen en hij goed opknapt van de extra supplementen die hij nu nog meer krijgt dan voorheen.

Een scan of echo of punctie komt er sowieso voor de zekerheid.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:59

Inwendig bestaat zeker..... hier helaas mijn paard aan verloren.
Ik kon er toen niks over vinden, omdat het niet veel voorkomt. Maar dat een melanoom bij de staart oid niet zo erg is, dat gaat er bij mij niet meer in helaas. Ik heb een tijd geleden ook een stukje in de hoefslag hierover gehad. Toen werd ik gebeld of ik dat wilde omdat paardeneigenaren zich er niet van bewust zijn dat zoiet ook kan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:25

Sjaad: Ik heb ook een merrie gehad met lymfeklierkanker,die daar aan is overleden.
Kanker komt wel voor bij paarden,maar word niet snel herkend heb ik het idee.
Zou inderdaad even goed door laten zoeken :j