Een paard met kissing spines, twijfel operatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cequinta

Een paard met kissing spines, twijfel operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 22:59

Eind vorig jaar is er bij mijn merrie kissing spines geconstateerd.
Nu ben ik erg aan het twijfelen ivm operatie. Volgens mij dierenarts zou me dit rond de 4000,- gaan kosten waarvan er maar 30% kans ongeveer op slaging zal zijn. Hij vertelde me dat er van de 3 paarden er maar 1 goed vanaf kwam dat het geslaagd was.

Nu vindt ik dit toch wel erg veel geld in principe. De merrie zal bij mij ook nooit meer onder het zadel hoeven te gaan. Wel blijf ik haar longeren met de nadruk op het ''voorwaarts neerwaarts'' idee, zodat ze toch nog haar rugspieren goed blijft ontwikkelen en dat ze ruggenwervels iets uit elkaar blijven.

Dierenarts vertelde me dat ze zo geen pijn heeft, maar wel natuurlijk wanneer je erop gaat zitten.
Merrie oogt ook gewoon blij. Springt, bokt en rent lekker door de wei. Rolt goed heen en weer dus naar mijn idee staat ze niet met pijn maar ze kan natuurlijk ook misschien een hoge pijngrens hebben.

Volgens dierenarts is inspuiten geen goed idee aangezien er al een wervel is vergroeit over de andere wervel dus moet een operatie aan te pas komen.

Nogmaals, ze hoeft nooit meer onder het zadel.

Merrie is voorheen altijd verkeerd bereden geweest. Verkeerd zadel, nooit ontspannen bereden (hoog in het bloed gefokt). Met andere woorden nooit netjes over de rug bereden geweest.

Kwa voorouders lijkt mij dat kissing spines ook niet erfelijk geweest kan zijn. Beide vaders hebben 1.60 niveau gelopen.
De merrie wordt volgende maand 10 jaar.

Wat denken jullie ervan?
Misschien iets van tips voor het trainen van het behouden van de rugspieren?
Tips voor eventuele supplementen voor bijv de gewrichten?
Toch proberen het inspuiten/operatie? Of omdat ze pijnvrij oogt dit gewoon blijven aankijken?
Eventueel een osteopaat/masseur of cranio sacraal eraan te pas laten komen?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cequinta op 24-03-16 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:07

Ik zou het niet doen. Veel ellende, pijn, met zo weinig kans op slagen.
Rugpijn is voor een mens vaak al moeilijk te hanteren, voor een paard nog erger. Een houding vinden zonder belasting en pijn is vrijwel onmogelijk.

orkaan

Re: Een paard met kissing spines, twijfel operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:09

Heel eerlijk,

Niet aanbeginnen. Daarnaast weet je niet zeker of ze pijn vrij is...(paarden zijn vluchtdieren die laten zoiets pas heel laat merken).

Wat ik zou doen, is het paard nog een goede zomer op de wei gunnen en daarna definitief afscheid nemen (maw inslapen).

verkoper is sowieso geen optie.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 23:10

senna21 schreef:
Ik zou het niet doen. Veel ellende, pijn, met zo weinig kans op slagen.
Rugpijn is voor een mens vaak al moeilijk te hanteren, voor een paard nog erger. Een houding vinden zonder belasting en pijn is vrijwel onmogelijk.

Daar dacht ik dus inderdaad ook aan inderdaad. Voor het paard zal het niet fijn zijn.

Inspuiten nog een optie ivm haar vergroeide wervels?

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 23:12

studiemiep schreef:
Heel eerlijk,

Niet aanbeginnen. Daarnaast weet je niet zeker of ze pijn vrij is...(paarden zijn vluchtdieren die laten zoiets pas heel laat merken).

Wat ik zou doen, is het paard nog een goede zomer op de wei gunnen en daarna definitief afscheid nemen (maw inslapen).

verkoper is sowieso geen optie.

Nee verkopen doe ik haar sowieso niet!
Ze blijft bij mij totdat het niet meer gaat. Maar daarin tegen gaat het eigenlijk heel goed met haar!
Ze oogt happy, springt, bokt en rent lekker grazend door de wei. Nooit gezondheidsproblemen gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:18

Ik zou het ook niet doen. Maar 1 op de 3 is goed, neem dan nog revalidatie, medicatie, een hoop extra rotzooi in haar lijf. Als je toch niet meer gaat rijden, laat ze lekker paard zijn in de weide en bespaar haar de pijn van een operatie. :)

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 23:26

DeMolenhoek schreef:
Ik zou het ook niet doen. Maar 1 op de 3 is goed, neem dan nog revalidatie, medicatie, een hoop extra rotzooi in haar lijf. Als je toch niet meer gaat rijden, laat ze lekker paard zijn in de weide en bespaar haar de pijn van een operatie. :)

Ik had ook eigenlijk wel een keuze gemaakt voor geen operatie vooral inderdaad de stress en alles er om heen wat erbij komt.
Had graag de mening van bokkers hier gehad om te weten of ik er wel goed aan doe om het niet te gaan doen. Ik heb alles voor mijn paard over en wil haar een eerlijk, diervriendelijke kans geven.

Zal het inspuiten ook erg ''chemisch'' voor haar lichaam zijn?
Als ik mijn merrie hierdoor meer kan helpen, heb ik alles voor haar over.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:46

Voor mij is risico operatie en kosten die er tegen over staan te hoog en zeker voor een grasmaaier. Lekker verder gaan met longeren, ik vermoed dat een groot deel van het goede functioneren ook hier vandaan komt, want ook los kan een misstap pijnlijk zijn als er iets fout zit in het lijf. Wat je nu doet werkt, daar in gaan veranderen kan je ellende kosten. Ga dus niet zomaar iets bijvoeren zonder echt te weten dat het voor jouw paard iets toevoegd.

Stel nu al een lijst op met dingen die je merrie moet kunnen om paardwaardig grasmaaier te zijn. Ga die lijst elke paar maanden af om te kijken of ze alles nog steeds kan, bij negatieve bemerkingen op die lijst overleg je met je DA. Ook al toont ze dan goed bij bezoek, er is een ontwikkeling te zien wat een veel completer beeld geeft dan enkel dat moment.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 00:53

Bij mijn merrie is eind van vorig jaar ook kissing spines geconstateerd, geen vergroeide wervels, maar tussen 2 wervels wel wat woekering en afbraak. Ze kon steeds slechter bewegen, bokte vanuit het niets heel extreem, en sprong vaak over kruist. Ze heeft een Tildreninfuus gekregen, om de normale botregulatie op gang te brengen, dat werkt 6 maanden tot een jaar. Ze is nu 2 keer behandeld door een zeer goede chiropractor, ik doe buigings en lenigheidsoefeningen net wortel en ik longeer haar veel over de rug. Ze is gigantisch verbeterd in haar bewegen en ik hoop er binnenkort weer op te kunnen rijden.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 01:23

Ik snap het niet , paard heeft nu zo geen pijn, en hoeft van jou niet meer onder het zadel. Dan is het toch simpel, lekker genieten zonder te rijden en gewoon bezien hoe lang het goed blijft gaan?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:57

Er is een centraal topic over paarden met kissing spines, ervaringen van een heel aantal mensen die er mee te maken hebben/hebben gehad. Dat kan je eens gedeeltelijk doorlezen, het ligt al een tijdje stil, maar je mag ook daar nog je bericht in plaatsen hoor. Dan krijg je vast ook meer reacties van mensen die een paard hebben of hebben gehad met KS. Er staan ook wel foto's in, dan kan je eens vergelijken. [MD] Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic) .

Er is in dat topic één iemand die heeft laten opereren, maar dat was omdat ze er dan ook weer op kon te zijner tijd, verder heeft niemand dat gedaan. Ik zou het zelf dus ook niet doen, helemaal al niet als je er niet meer op zou kunnen. Risico's op lange termijn zijn volgens mij nauwelijks bekend, dus of je je paard daarmee echt een langer leven kan geven durf ik niet te zeggen. Verder is de mijne destijds behandeld met meso-therapie. Haar spieren waren in haar hele lichaam verkrampt en door het behandelen van de lange rugspier is met pijnstillers ( en ontstekingsremmers als ik het nog goed weet), is het met haar weer goed gekomen. Ze was 4 toen het ontdekt is en nu is ze 7. Ik pas nog steeds mijn rijden aan, maar stilletjes aan kan ze nu wel veel meer hebben dan rond die tijd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:28

kimmie1 schreef:
Ik snap het niet , paard heeft nu zo geen pijn, en hoeft van jou niet meer onder het zadel. Dan is het toch simpel, lekker genieten zonder te rijden en gewoon bezien hoe lang het goed blijft gaan?

Zou ik ook zo doen. mogelik is je paard nog wel licht recreatief te gebruiken, want de juiste gymnastiek kan heilzaam zijn.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:39

Ik ken 2 artikels waarin ze enkele paarden wel hebben behandeld, en bij het grootste deel waren de resultaten goed. Ze hebben wel zorgvuldig hun cases geselecteerd en enkel degenen geopereerd waar niks anders mis mee was natuurlijk. Ik kan ze wel ff terugzoeken als je wil. 1 op 3 is niet veel en komt niet overeen met de dingen die ik heb gelezen.

1.
Desbrosse, F.G., Perrin, R., Launois, T., Vandeweerd, J-M.E. & Clegg, P.D. (2007).
Endoscopic Resection of Dorsal Spinous Processes and Interspinous Ligament in
Ten Horses. Veterinary Surgery, vol. 36, pp. 149-155.

2.
Walmsley, J.P., Pettersson, H., Winberg, F. & McEvoy, F. (2002). Impingement of
the dorsal spinous processes in two hundred and fifteen horses: case selection,
surgical technique and results. Equine veterinary journal, vol. 34, nr. 1, pp. 23-28.

Heb stukje behandeling in Nl ooit geschreven voor een eindwerk, hier screenie in link.
http://i.imgur.com/1RaaxI9.png

edit: ok got everything :P

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 18:58

Dankje wel iedereen!
Operatie valt sowieso al af.
Recreatief rijden durf ik niet te zeggen aangezien de wervels vergroeid zijn en eigenlijk dan alsnog gaan duwen, ook wanneer voorwaarts neerwaarts. Het is sowieso een merrie hoog in het bloed dus makkelijk onder het zadel is al helemaal niet het geval.
Ik hoop nog een veulen eruit te kunnen halen.

Jet, dankje wel voor de informatie!
Ik ga me ook eens verdiepen in het meso-therapie.
Ze oogt geen pijn te hebben. Maar als ik haar met dingen kan verwennen, doe ik dat graag!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 20:46

Hoe is ze met poetsen? Kan je met een gewone rubberen rosborstel redelijk stevig over haar rug gaan? Als ze daar niet negatief op reageert, zou ik de meso-therapie niet doen hoor, dat is meer voor als ze echt last hebben.
Waarom heb je eigenlijk foto's laten maken? Wat voor signalen gaf ze af waarvan jij dacht dat het niet goed zou zitten? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 20:52

xPenny schreef:
Dankje wel iedereen!
Recreatief rijden durf ik niet te zeggen aangezien de wervels vergroeid zijn en eigenlijk dan alsnog gaan duwen, ook wanneer voorwaarts neerwaarts. Het is sowieso een merrie hoog in het bloed dus makkelijk onder het zadel is al helemaal niet het geval.

Ze oogt geen pijn te hebben. Maar als ik haar met dingen kan verwennen, doe ik dat graag!

Weet je zeker dat je wil gaan fokken met een merrie met kissing spines?
Wat denk je dat het gewicht van die buik doet met de rug?
Ik zou de gok niet nemen

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:21

ajesca123 schreef:
xPenny schreef:

Ik zou de gok niet nemen

Kan het ook erfelijk zijn ?

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 01:14

ajesca123 schreef:
xPenny schreef:
Dankje wel iedereen!

Ik zou de gok niet nemen

Volgens mijn dierenarts kon ze dit gewoon aan.
Beide ouders zijn goedgekeurde internationale 1.60 spring paarden.
Ik weet 100% zeker dat ze dit niet van erfelijkheid heeft ivm ik al heel veel weet van haar verleden.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 01:16

xPenny schreef:
Ik zou de gok niet nemen
[/quote]

Kan het ook erfelijk zijn ?[/quote]
Als de merrie het ook geerft heeft, ZOU het in lichte maten kunnen ja. Maar er is nog niet officieel onderzocht dat dit wel daadwerkelijk erfelijk is.

Maar aangezien ik haar verleden ken zou ik het niet gek vinden dat ze daardoor kissing spines gekregen heeft.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 01:18

Jet schreef:
Hoe is ze met poetsen? Kan je met een gewone rubberen rosborstel redelijk stevig over haar rug gaan? Als ze daar niet negatief op reageert, zou ik de meso-therapie niet doen hoor, dat is meer voor als ze echt last hebben.
Waarom heb je eigenlijk foto's laten maken? Wat voor signalen gaf ze af waarvan jij dacht dat het niet goed zou zitten? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Onder het zadel kon ze niet rustig op een rechte lijn doorgalloperen. Of ze ging hard of ze ging schuin lopen en sprong constant om van achteren. Terwijl ze wel weer fijn was op een volte. Stap en draf ging perfect.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 02:00

xPenny schreef:
ajesca123 schreef:
Ik zou de gok niet nemen

Volgens mijn dierenarts kon ze dit gewoon aan.
Beide ouders zijn goedgekeurde internationale 1.60 spring paarden.
Ik weet 100% zeker dat ze dit niet van erfelijkheid heeft ivm ik al heel veel weet van haar verleden.

Ouders zijn dus correct gereden, maar mogelijk ook behandeld. Topsport heeft stukken meer DA begeleiding lopen en dan kan er aardig wat opgevangen worden. Je wil niet weten hoeveel kunst en vliegwerk er in het topsegment van een aantal takken van paardensport aan te pas komt om ze aan het werk te houden.

Kans dat dit een erfelijke zwakke plek is bij deze merrie en dus riskant voor zowel de dracht als problemen bij het veulen is gewoon aanwezig.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 02:24

Ik zou ook zeker niet voor een operatie gaan, maar zie dat je dat besluit zelf ook al genomen had.

Zelf heb ik ook 10 jaar een merrie gehad, waarvan de laatste 3 jaar bekend was dat ze KS had. Ik heb Calypso uiteindelijk 2 jaar geleden in laten slapen omdat de mindere periodes meer werden dan de goede periodes.

Ze werd het laatste jaar niet meer gereden, stond lekker op het land en had daar als taak om de jonge paarden op te voeden. Dit deed ze fantastisch.
Daarnaast nam ik haar regelmatig aan de hand mee naar het strand/bos en ook dat vond ze machtig en genoot daar enorm van.

Uiteindelijk heeft Calypso altijd zonder pijnstilling gestaan(zeer bewuste keuze!!). En heb ik haar op een heel goed moment in laten slapen, op een fysiek hoogtepunt van haar..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 22:14

Als je toch een veulen van haar zou willen hebben, zou je ook ET kunnen overwegen.
Het geld wat je dan bespaard op de operatie, kan je dan in je veulen stoppen ;)
Bovendien belast je de merrie dan niet..