Nu ben ik erg aan het twijfelen ivm operatie. Volgens mij dierenarts zou me dit rond de 4000,- gaan kosten waarvan er maar 30% kans ongeveer op slaging zal zijn. Hij vertelde me dat er van de 3 paarden er maar 1 goed vanaf kwam dat het geslaagd was.
Nu vindt ik dit toch wel erg veel geld in principe. De merrie zal bij mij ook nooit meer onder het zadel hoeven te gaan. Wel blijf ik haar longeren met de nadruk op het ''voorwaarts neerwaarts'' idee, zodat ze toch nog haar rugspieren goed blijft ontwikkelen en dat ze ruggenwervels iets uit elkaar blijven.
Dierenarts vertelde me dat ze zo geen pijn heeft, maar wel natuurlijk wanneer je erop gaat zitten.
Merrie oogt ook gewoon blij. Springt, bokt en rent lekker door de wei. Rolt goed heen en weer dus naar mijn idee staat ze niet met pijn maar ze kan natuurlijk ook misschien een hoge pijngrens hebben.
Volgens dierenarts is inspuiten geen goed idee aangezien er al een wervel is vergroeit over de andere wervel dus moet een operatie aan te pas komen.
Nogmaals, ze hoeft nooit meer onder het zadel.
Merrie is voorheen altijd verkeerd bereden geweest. Verkeerd zadel, nooit ontspannen bereden (hoog in het bloed gefokt). Met andere woorden nooit netjes over de rug bereden geweest.
Kwa voorouders lijkt mij dat kissing spines ook niet erfelijk geweest kan zijn. Beide vaders hebben 1.60 niveau gelopen.
De merrie wordt volgende maand 10 jaar.
Wat denken jullie ervan?
Misschien iets van tips voor het trainen van het behouden van de rugspieren?
Tips voor eventuele supplementen voor bijv de gewrichten?
Toch proberen het inspuiten/operatie? Of omdat ze pijnvrij oogt dit gewoon blijven aankijken?
Eventueel een osteopaat/masseur of cranio sacraal eraan te pas laten komen?