Ondersteuning darmen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mjelle_G

Ondersteuning darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 18:43

Hallo bokkers,

Ik heb zitten zoeken naar topics over middelen die gegeven worden om de darmen van het paard te ondersteunen. Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer.

Om even de situatie te schetsen..
Mijn paard mo (7 jarige draver) is altijd al wat gevoelig geweest op zijn darmen. Bij voerveranderingen, weersveranderingen en dergelijke plattere mest en veel gas. Hij staat op dit moment met twee dames overdag buiten op een viltbak waarin ze de hele dag kunnen scharrelen met twee grote bakken met slowfeeder netten erin. s' avonds gaan ze op stal en krijgt hij een hooinet vol, 24 uur per dag dus ruwvoer beschikbaar. Daarnaast krijgt hij elke dag 100 gram vitamine korrel van marstall + een halve schep lucerne.

Hij heeft sinds februari een wat opgeblazen buik, na een kuur psylliumvezels was zijn buik flink dunner geworden. Maar deze is nu weer terug opgeblazen. Daarnaast wisselt hij veel in zijn energie, de ene week kan hij prima te rijden zijn. De andere week is hij vrij traag en lijkt zijn buik hem echt in de weg te zitten.

Op dit moment gaan we weer naar het weideseizoen en bouwen we langzaam aan het grazen op de wei weer op. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met deze 'klachten' (ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet noemen) en wat zouden jullie gaan voeren?

Hilary

Re: Ondersteuning darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:50

Een opgeblazen buik kan duiden op schimmel in de darmen; mijn paard krijgt daar MicroComp voor, van Den Hoek (holistische praktijk voor dieren in De Bilt). Hij is ook al zolang als ik hem ken gevoelig op zijn darmen, voornamelijk bij voerverandering. Hij kan niet tegen voordroog en als hij stiekem van de blaadjes snoept in de herfst, heeft hij ook nattere mest. Ook moet ik grazen rustig opbouwen; na een weekje kan ik wel sneller meer gras geven, maar de eerste paar dagen niet.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 19:21

Bedankt voor je reactie! Krijgt hij naast de microcomp ook nog wat anders?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:23

Onbeperkt hooi, een paar lepels bietenpulp, lijnzaadjes en vitaminekorrel (Je paard gezond & fit balancer). We zijn het gras weer aan het opbouwen. Clear Intestine (van Phytonics) kan ook goed ondersteunen. Ik doe eea trouwens wel altijd in overleg met Den Hoek.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:25

Ik voer esparcette voor de darmen. Zou je ook naar kunnen kijken

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:35

Darm compositum van de groene Os hielp altijd heel goed bij mijn paard. Ik gaf hem ook altijd bij voerverandering of bij begin of einde weideseizoen ( is ook een voerverandering natuurlijk ) een (half) flesje ervan.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 20:02

Suzan_bobar schreef:

Er staat bij dat dit vooral goed voer is voor het schrale paard, en dat is de mijne echt niet :P. Of moet ik dan gewoon minder voeren?

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 20:09

Maris schreef:
Darm compositum van de groene Os hielp altijd heel goed bij mijn paard. Ik gaf hem ook altijd bij voerverandering of bij begin of einde weideseizoen ( is ook een voerverandering natuurlijk ) een (half) flesje ervan.

Daar heb ik idd ook naar gekeken, geef je dit het hele jaar door? En hoeveel per voerbeurt?

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:15

Bij mijn merrie hielp zeoliet (zeo-horse) heel goed!

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:44

Mijn paard krijgt hiervoor iberogast en dit bevalt prima twee keer daags 10 druppeltjes op stukje brood eerst had ze zoiets van dat moet ik niet omdat het een beetje apart geurtje heeft maar nu komt ze het keurig halen .

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:46

Wat grappig, Iberogast schrijven artsen op mijn werk voor aan sommige patiënten. Mensen, in dit geval :)

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 20:48

Hilary schreef:
Wat grappig, Iberogast schrijven artsen op mijn werk voor aan sommige patiënten. Mensen, in dit geval :)

Haha inderdaad, ik meende dat dit meer voor de maag is?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 21:46

Mjelle_G schreef:
Suzan_bobar schreef:

Er staat bij dat dit vooral goed voer is voor het schrale paard, en dat is de mijne echt niet :P. Of moet ik dan gewoon minder voeren?

Voer producenten adviseren altijd veel te voeren. Ik denk dat je zelf je paard het beste kunt inschatten. Je moet het goed weken met veel water. Dus het wordt snel best veel.

[/[img]
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 21:55

Mjelle_G schreef:
Maris schreef:

Daar heb ik idd ook naar gekeken, geef je dit het hele jaar door? En hoeveel per voerbeurt?

Niet het hele jaar door. Alleen bij klachten en voerwisseling. En niet door voer, maar op stukje brood net als de iberogast.darm comp en iberogast zijn een beetje vergelijkbaar, alleen is darm comp echt voor paarden gemaakt.