kreupel aan peesgal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshinee

kreupel aan peesgal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 16:15

Lieve bokkers.
2.5 week geleden was mijn paard ineens kreupel. Ze had vrijgesprongen en een rare slijtage aan haar hoef dus ik dacht aan iets verrekt, vastgelegen in de stal of verstapt in 1 van de kuilen in de bak.

Na 2.5 week rusten en stappen op het harde werd het al een stuk beter.

Toch niet helemaal gerust erop en aangezien ze nog naar de tandarts moest en zij ook dierenarts is direct haar been laten bekijken.

Nu had ze al een tijdje gallen (links achter) waar de dierenarts ook voor geweest was maar daar is ze nooit kreupel aan geweest. Nu is het waarschijnlijk geirriteerd en daardoor dus wel kreupel. Nog langer rusten en stappen en als het weer slechter wordt een echo of foto's.

Heeft iemand hier ervaring mee? En hebben jullie ze wat gegeven? Een vriendin adviseerde appel azijn en ik lees op internet om het te koelen.

Ik ben benieuwd!

hetty007

Re: kreupel aan peesgal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:27

Ik kreeg als advies 1 maand boxrust, wat helaas niet werkte veel ronddraaien en paniek in de stal omdat de rest weg was, werd dus op de paddock buiten, daar werd ze rustig van. Veel stappen aan de hand rechtuit en nadien koelen met water 15 minuten. Dit 4 maal daags. Door het stappen kunnen de gallen zich beter legen, en koelen is ontstekingsremmend, en verlicht de evt de pijn.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 16:31

Dankje voor je berichtje!
4x daags is veel zeg!
Ze staat veel te ver weg om 4x daags heen en weer te rijden helaas maar 2x daags moet lukken. En koelen ga ik ook maar doen. Het is alleen niet echt warm ofzo maar kan nooit kwaad natuurlijk

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:35

Herkenbaar! Mijn oude paard heeft al jaren kleine gallen aan de voorbenen en die zijn altijd zacht, hier heeft ze nooit last van gehad.

Enkele maanden heeft ze ineens na een strandrit een gal ontwikkeld op haar achterbeen, die de dag na de strandrit keihard was en waar ze kreupel op liep.
Op aanraden van mijn stalbaas is ze gewoon elke dag naar buiten gegaan en heb ik haar gereden, maar dan wel met heel rustig stappen en een klein beetje draven. Dat draven was de eerste 5 minuten heel kreupel op het been met de harde gal er in, en werd dan al gauw minder.
Ook hebben we dat been nu elke nacht in een stalbandage staan en merk ik dat als ik het een nacht niet doe (omdat haar vacht kletsnat is ofzo), dat de dag er na die gal weer hard is.

Ze heeft uiteindelijk ruim een week moeilijk gelopen. Daarna is de gal niet meer weg gegaan, maar is niet meer zo hard geworden als dat hij was.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 16:46

Oh jakkes ook niet fijn zeg!
Mijn paard haar gal is inderdaad ook hard geworden en wordt nu steeds wat zachter en gaat dus ook weer iets de goede kant op. Meer onzuiver en stijf dan kreupel. Maar ik zou dr niet op durven te rijden stap al 2 weken met haar en ga nu dus ook maar koelen!

Wordt het met een stalbandage dan niet te warm?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:49

Met een stalbandage met onderlap wordt het een klein beetje warm, maar niet zo warm dat het gevaarlijk is voor de pees (nagemeten met een thermometer er in) daarbij heb ik ook het idee dat als die bandage er een klein beetje druk op uitoefend (natuurlijk niet echt strak) en het een beetje warm houd, dat het een stuk zachter is dan wanneer ik dat totaal niet doe.

Ik was de eerste paar dagen ook bang om haar te rijden, maar als je zeker weet dat het die gal is, en niet daarbij een spier of pees die eigenlijk stuk is, en je rijdt een klein beetje door die kreupelheid heen, dan kan het heel goed zijn dat ze ineens veel sneller opknappen. Dat was bij mijn oude bokkie in elk geval wel zo. En ik ben verder echt wel zuinig op haar, dus het is wel goed doordacht gegaan allemaal zeg maar.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 16:54

Om het 100% zeker te weten moet er een echo of foto komen.
Ik denk dat het de peesgal is omdat hij toen zacht was en niet kreupel en nu hard en wel kreupel maar steeds zachter wordt en minder kreupel. Ik durf haar er niet eens doorheen te longeren. Het is linksachter en rechtsom loopt ze dus meer kreupel dan linksom. Heb wel het idee dat als ik dr longeer t wel een beetje beter wordt. Terwijl het de 1e week slechter werd. Draaf wel stukjes op t harde en dan lijkt ze ook best goed.

Ik ga denk ik eerst nog een week stappen en koelen en dan nog eens kijken hoe ze aan de longe loopt. Jakk niks aan..

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:42

Onze was helemaal niet kreupel, maar was er wel 2 maanden zoet mee. Ik zal je paard niet na een week aan de longe laten lopen maar rechtuit op een lange zandweg. Door draaiingen kan je soms meer schade aanrichten, waardoor je verder van huis bent.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 20:49

Wat was er met jullie paard dan hetty als hij niet kreupel was?
Mijn paard staat nu al bijna 3 weken stil.
Rechte zandpaden heb ik helaas niet bij stal en heb ook geen trailer jammer genoeg

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:42

Ons paard is een taaie tante, en laat totaal niks zien. Was toevallig dat we in de wei haar een 1 pas onregelmatig zagen draven. Bij controle been zagen we dat de peesgal opgezet was. We hebben toen voor de zekerheid een scan laten maken, en was toen misseboel

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 07:23

hetty007 schreef:
Ons paard is een taaie tante, en laat totaal niks zien. Was toevallig dat we in de wei haar een 1 pas onregelmatig zagen draven. Bij controle been zagen we dat de peesgal opgezet was. We hebben toen voor de zekerheid een scan laten maken, en was toen misseboel

Oeiii oliebol zeg!