Mag inenting en sedatie (tandarts) samen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Mag inenting en sedatie (tandarts) samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 15:54

Tandarts komt binnenkort, mag hij (is ook DA) ook inentingen geven? Ik bedoel dan of het voor het paard een probleem kan geven of niet?

Ik hoorde via andere DA dat hij het niet doet omdat door sedatie het lichaam op 'pauze' staat en dus de inentingen kans hebben op minder inwerken (of toch zo iets? :+ )

meggiemeg

Re: Mag inenting en sedatie (tandarts) samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 15:56

Dat doe ik altijd samen om de kosten van een visite te besparen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:07

Ik zou denken van niet, heb er bij een paard geen ervaring mee maar bij mijn kat wel, die kreeg ook een kleine verdoving en mocht niet tegelijk ingeënt worden. Misschien is het bij paarden anders, maar een belletje en je weet het :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:44

Als vaccineren niet zou kunnen, dan zou een paard dat gesedeerd wordt dus in een ziektekiemvrije omgeving geisoleerd moeten worden?
Vaccineren is niets anders dan je paard 'net niet ziek maken' om daarmee z'n afweer te activeren om antistoffen te maken. Je paard loopt de godganse dag bacteriën en virussen die 'm 'nog net niet ziek gemaakt hebben' te bestrijden door z'n afweer aan het werk te zetten en antistoffen te maken. Je paard wordt continu 'gevaccineerd' door alles wat-ie aan HTK-virussen en bacteriën tegen komt.
Toevallig helpen mensen hem een handje met een aantal vaccins waar z'n eigen afweer een te grote dobber aan heeft om ze op eigen houtje te overwinnen (of waar-ie goed ziek van wordt omdat z'n eigen afweer wél z'n werk goed doet en het uiteindelijk wél kan redden, maar wat we liever niet willen), maar je paard doet de hele dag niet anders dan wat een vaccin ook doet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:49

Vaccineren is alleen verstandig bij een gezond paard en niet tegelijk met andere medicatie en dergelijke. Dus nee zou dat nooit doen. Het immuunsysteem gaat door de sedatie omlaag en door de enting ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:28

Nope. Vaccinatie activeert het immuunsysteem.
Stress heeft een negatief effect op het immuunsysteem, dus, áls sedatie al wat doet op de afweer, is dat eerder het negatieve effect van stress wegnemen en dus het immuunsysteem op niveau houden, dan dat het het immuunsysteem negatief zou beinvloeden.

Die sedatie is overigens na een half uur uitgewerkt, en dat vaccin begint dán pas een beetje iets te doen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:36

Nog nooit problemen mee gehad. Mijn paarden moesten toevallig tegelijkertijd naar de kliniek voor foto's waarvoor ze ook roesjes kregen en zijn daar toen ook geënt. En zo combineer ik wel vaker dingen. Heeft nog geen enkele dierenarts iets van gezegd dat dit niet zou kunnen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:38

Mijn paard is de laatste jaren alleen maar geent in combi met verdoving. Eerst tegelijk met scannen van zijn pees(viel iedere keer mooi samen). De laatste paar keren tegelijk met zijn tanden. Is nog nooit een probleem geweest.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:53

Ja hoor kan gewoon. Mijn pony is gisteren gesedeerd voor z'n gebitsbehandeling en is daarna geënt. Vorig jaar ook zo gedaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:29

Ik doe dat ook al een aantal jaar gecombineerd, scheelt weer een visite.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:34

Da komt hier vanmiddag ook gewoon enten en de tanden doen. Nog nooit problemen mee gehad.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:40

Toen de tandarts voor mijn paard kwam, is de dierenarts ook gelijk geweest voor de enting. Superhandig!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:42

Dat doe ik al jaren, nooit problemen mee gehad :n

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:44

Ik zou ook niet weten waarom niet (behalve het spekken van de portemonnee van de DA) :+

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:04

Mijn Belgische paardenarts doet het al jaren zo bij mijn paarden, heeft nog nooit problemen gegeven!