Fijn dat je dit topic opent. Hopelijk kun je mij helpen met ervaringen of tips. De titel is waarschijnlijk een beetje vaag, dus hopelijk kan ik het hier een beetje uitleggen. Vragen staat vrij uiteraard als er iets nog niet duidelijk is.
Omdat ik niet tevreden ben over het huidige rantsoen en aangezien mijn paard ook overgevoelig blijkt te zijn voor gluten, ben ik op zoek naar een nieuw dieet.
Daarbij heeft hij ook al geruime tijd last van mok, waarschijnlijk door een te hoog suiker/zetmeel gehalte en/of een tekort aan bepaalde vitaminen.
Ik ben daarom op zoek naar een glutenvrij rantsoen, met een laag zetmeel/suiker gehalte en vrij van melasse.
Eind afgelopen jaar/begin dit jaar heeft mijn paard een ruime maand stil gestaan vanwege een blessure en heb ik hem destijds flink minder krachtvoer gegeven. Maar achteraf bloeide hij daar alleen maar van op en verdween zelfs de mok! Inmiddels hebben we alles weer opgebouwd, maar de mok komt weer terug en het energie en uithoudingsniveau gaat weer omlaag. Ook is hij weer een stuk minder vrolijk en jolig, dus het is tijd voor een drastische verandering.
Tijdens mijn zoektocht naar wat anders, kwam ik een aantal posts tegen waarbij de paarden helemaal van het krachtvoer af zijn gehaald en alleen nog een vitaminen/mineralensupplement krijgen i.c.m. een ruwvoeder en eventueel olie. Dit spreekt mij erg aan, vandaar dat ik hiernaar op zoek ben gegaan.
Waar ik op dit moment tussen twijfel:
-Agrobs Naturmineral, icm Equifyt Pre-Active / Alfalfa blend of een ander ruwvoeder.
-Victorious Secret, icm Coolstance Copra en Havens Mix.
Eventueel aangevuld met lijnzaadolie voor extra energie.
Nog even een klein overzichtje van mijn paard:
Het gaat om een 7-jarige ruin welke op M1/M2/Z-niveau getraind wordt. Daarnaast springen we op B-niveau, maken we regelmatig een bos- of strandrit en beginnen we straks hopelijk weer met crosstrainingen (en evt een aantal SGW wedstrijden).
Ervaringen en tips zijn van harte welkom!
Alvast bedankt