Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Paarden kunnen niet verstandelijk gehandicapt zijn om dezelfde reden dat jij geen blessure aan je staartwervels kunt krijgen. Aan wat je niet hebt kun je ook niks mankeren. 
Avelienvd schreef:Denk zeker dat ze mentaal beperkt kunnen zijn. Down syndroom kan naar wat ik begreep ook bij dieren voorkomen. Ook logisch op zich. Wij zijn zelf eigenlijk ook een diersoort.
DonCamillo schreef:Koper, ik ben het met je eens dat paarden niet kunnen reflecteren /filosoferen (hoewel: welk paard heeft nooit eens bakkabouters verzonnen...). Maar verstand is toch wel meer dan dat?
lieveli schreef:Avelienvd schreef:Denk zeker dat ze mentaal beperkt kunnen zijn. Down syndroom kan naar wat ik begreep ook bij dieren voorkomen. Ook logisch op zich. Wij zijn zelf eigenlijk ook een diersoort.
Tot nu toe alleen bij een chimpansee en een oerang-oetan. Als er bij dieren iets verkeerd zit met de chromosomen worden vaak ze doodgeboren of sterven ze vroeg na de geboorte.
)
Koper schreef:DonCamillo schreef:Koper, ik ben het met je eens dat paarden niet kunnen reflecteren /filosoferen (hoewel: welk paard heeft nooit eens bakkabouters verzonnen...). Maar verstand is toch wel meer dan dat?
Vind ik niet. Zoals SandraVerl al schrijft: een paard is zich niet bewust van dat hij leert of van hoe zijn handelen een gevolg is van het verleden.
Bakkabouters hebben niks met verstand te maken maar met minder ontwikkelde zintuigen cq een andere manier van waarnemen bij paarden en mensen.