twee griffelbeenbreuken in één been, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jambolover

twee griffelbeenbreuken in één been, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 08:49

Afgelopen dinsdag ben ik een beetje in elkaar gestord. Ik heb sinds 3jaar een PRE in het bezit die qua mentaal en gezondheid van ver komt. Ga iedere dag 1 tot 2x naar hem toe en wil dat hij niets te kort komt zoals velen hier die het allerbeste voor hebben met hun trouwe viervoeter.

In februari kwam ik op een zondagochtend aan en zag ik dat hij een dik achterbeen had en pijn had. Dierenarts gekomen die wonde proper heeft gemaakt en onmiddellijk steunverband plus medicatie heeft voorgeschreven. Dit verband moest ik wekelijks vervangen.

Hij staat dag in dag uit op de weide en dit heeft zo zijn redenen. Hij is absoluut geen fan van gesloten stallen en heeft dus zijn dagelijkse bezigheid op de wei met men Shetlander.

Dinsdag opnieuw check up laten doen met foto's en toen was duidelijk te zien dat hij heeft vast gezeten. Vreselijk na het zien van de foto's.

Volgens men dierenarts zou ik het best niet laten opereren gezien hij al slechte ervaringen heeft meegemaakt met dit soort operaties en het bij zijn weten niet nodig is. Maar ik vraag verschillende meningen en weet niet goed waar eerst te beginnen. Verder sprak hij over wekelijks een steunverband aan te doen. En qua arbeid waren we academisch bezig. Dankzij men lesgever kenneth Vansweevelt zou hij wel goede begeleiding kunnen bieden met dit soort breuk. Dat is al 1 zaak dat me ook gerust stelt.

Dus wat is jullie ervaring? Herkennen jullie nog zon prognose dat de dierenarts operatie niet echt aanraad? Hebben jullie ervaring met de steunkousen van equicrown.nl? Alle tips welkom!! Dank u

annibel

Re: twee griffelbeenbreuken in één been, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 08:55

Wat vervelend zeg!!
Mijn merrie heeft 2x een griffelbeenbreuk gehad aan hetzelfde been, er zat wel 1 jaar tussen.. Ze moest allebei de keren een half jaar boxrust, dat was echt verschrikkelijk en dat zou ik ook nu nooit meer doen.. Het heeft namelijk daarna ook nog heel lang geduurd voor t weer helemaal goed was.. We hebben haar nog een half jaar op de wei gezet en toen is het goed gekomen, al kan ze niet meer heel intensief gereden worden.

Wij hebben toen wel gekozen voor n operatie, ze had veel losse botstukjes die zijn toen weggehaald.. We zijn nu 10 jaar verder en ze heeft wel wat artrose gekregen, heeft elke ochtend dikke benen maar na een dagje in de wei bewegen zijn ze weer mooi..
Ik wens je heel veel sterkte

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 08:57

Jep eerst geen operatie gedaan breuk aan het voorbeen. Helaas is dat niet goed genezen waardoor hij alsnog een operatie moest. Die ging goed maar weer verkeerd genezen waardoor hij een ei had op een plek waar helemaal geen bot meer hoorde te zitten. Hierdoor is hij andere blessure gaan ontwikkelen en na twee jaar kon ik hem alsnog laten gaan.
Ik weet persoonlijk niet of ik ooit nog een x dit traject in zou gaan. Of gelijk opereren en een nog langzamer opbouwschema dan dat de kliniek aanraden.

Sterkte ermee!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 08:58

Ik kan me niet voorstellen wat er mis zou kunnen gaan of wat de contra-indicaties van een operatie aan het griffelbeentje zouden kunnen zijn. Gebroken griffelbeentjes genezen niet, het afgebroken deel zal na verloop van tijd wel ingekapseld worden, maar dan heb je een los botfragment onderhuids zitten wat op allerlei structuren kan gaan drukken.
Ik zou zeggen: ga voor een second opinion naar een goede kliniek, want ik vind dit een vreemd advies.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:09

Mijn paard heeft het ook gehad. Maar hij had een mooie vlakke breuk.
3 maanden rust op de wei en toen kon ik weer rustig aan wat gaan doen.

Het is nu een jaar of 6 terug denk ik en hij heeft er nooit meer last van gehad er zit alleen nog een dikke bult op zijn been.

Misschien en idee om je foto's nog een keer te laten beoordelen door een andere arts.

Ibbel schreef:
Ik kan me niet voorstellen wat er mis zou kunnen gaan of wat de contra-indicaties van een operatie aan het griffelbeentje zouden kunnen zijn. Gebroken griffelbeentjes genezen niet, het afgebroken deel zal na verloop van tijd wel ingekapseld worden, maar dan heb je een los botfragment onderhuids zitten wat op allerlei structuren kan gaan drukken.
Ik zou zeggen: ga voor een second opinion naar een goede kliniek, want ik vind dit een vreemd advies.

Aan een operatie zitten altijd risico's.
Ik moest ook eens op de kliniek zijn en toen lag er een 4 jarige in de bak waarbij alleen een kies verwijderd zou worden. Paard was zwaar spierbevangen de narcose uitgekomen en ik moest op mijn beurt wachten omdat de eigenaar er direct aankwam om afscheid te nemen.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:10

Ibbel schreef:

Ze kunnen maar een bepaald deel weghalen van het griffelbeen. Wie weet is het wel te hoog gebroken en kan het niet. Dan brengt het extra gevaar mee en doen ze het liever niet.
Bij die van mij stond het netjes dus kon zeker wel genezen gebeurde alleen helaas niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:39

Ligt ook aan het soort breuk en welke plek denk ik?
Die van mij had er een flinke scheur ,rechts achter
niks aan gedaan,alleen een week of 8 op een kleine paddock gehad en heel rustig daarna het werk opgepakt.
Zie je niks meer van :j

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:51

Mijn paard heeft in oktober 2 gebroken griffelbeentjes in 1 been gehad. Deze hebben we door operatie laten verwijderen in de kliniek in Haaksbergen.

Paard heeft 2 weken volledige rust gehad in stal/paddock.

Na 2 weken mocht het verband er af en mochten we gelijk gaan stappen, 2 x per dag. Eerst 5 minuten per keer en in 4 weken opbouwen naar 20 minuten per keer. Toen ook de kousen van EquiCrown gaan gebruiken, en wat heeft dat gescheeld met de zwelling. We hebben de kousen alleen 's nachts gebruikt.

Na die 4 weken stappen controle foto's gemaakt en mochten we het rijden rustig aan opbouwen, maar nog wel in de Paddock en niet in de groep. Toen het rijden helemaal goed ging nog telefonisch contact gehad met de dierenarts en toen mocht ze het land weer op en de groep in.

Tot aan de dag van vandaag nooit problemen gehad met de griffelbeentjes. Het enige wat een overblijfsel is, is dat het been met te weinig beweging weer wat opzwelt, maar dat komt meer door de operatie zelf dan dat de griffelbeentjes er wat mee te maken hebben. Nu doe ik als ze langer dan een uur op de trailer moet de EquiCrown sokken weer aan en houdt ze haar been mooi slank.

Ik ben zelf erg tevreden hoe het allemaal is gegaan en zou het zo weer laten opereren.

Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:01

Mijn paard heeft een griffelbeenbreuk gehad. Op advies van de da niet laten opereren. Het heeft zo'n 8 maanden geduurd en toen deden we nagenoeg alles weer. Dat is nu dik 2 jaar geleden en nooit meer problemen mee gehad.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:08

Ik ken verschillende mensen die het hebben laten opereren met succes.. maar dat is afhankelijk van de breuk en de plek..
Als je twijfelt zou ik een second opinion doen

50plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:39

mijn haflinger heeft ook 2 gebroken griffelbeentjes gehad en is na rust v enige maanden genezen verklaard. Hij was toen bijna 21 jaartjes oud en wordt weer bereden.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:45

Ons paard heeft ook een griffelbeen breuk gehad, met 6 weken rust (wel op de wei, maar niet bereden) is het genezen. Dit was wel een mooie breuk, hoefde niet geopereerd te worden. Nu nergens meer last van. Het paard loopt weer volop in de sport.

Als het een gecompliceerde breuk is, zou ik ermee naar een goede kliniek gaan. Het is namelijk heel goed te opereren en daarna is er vaak een zeer goede prognose.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:52

Die van mij ook dubbel breuk aan griffelbeen, afzonderlijk van elkaar gebroken.

Gewoon op de wei, niet rijden en lichaam herstellend vermogen, dus die breuk die heelde mooi, al zat er wel veel botwoekering om breuk heen, na 3 mnd op rongt foto. paard is nooit naderhand kreupel aan geweest, en tijdens de breuk, had ze ietwat verdikking, maar ze stapte toen als zelfbescherming in de wei, en heb haar nooit kreupel gezien, de mijne heeft gewoon 4 mnd op wei gelopen, met haar veulen 24 uur per dag.

Het hangt wel van breuk af, als t breuk is die mooi tegenelkaar aanzit, kan dit goed herstellen zonder operatie, maar een los stuk bot of gecompliceerde breuk. Kan je bij goede ervaren met griffelbeenbreuk operatie kliniek Opereren.

Succes

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:14

De Equicrown-kousen zijn gericht op lymfe: denk aan oedeem, wondjes op de huid die slechter genezen... Inzetten voor gebroken griffelbeentjes lijkt mij apart, maar je kunt altijd navraag doen. Claire Schroijen verwijst je zeer zeker door wanneer haar inschatting is dat kousen op dit moment niet de beste optie is voor het paard.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:17

De kousen zijn absoluut niet bedoeld voor het genezen van de griffelbeentjes, wel voor de oedeem en lymfe ophopingen na de operatie. Het heeft mijn paard in ieder geval goed geholpen, ik heb hiervoor ook contact met Claire gehad. Ontzettend goed geholpen door haar.

Jambolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 13:22

Laatst bijgewerkt door Gini op 21-03-16 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's zichtbaar, de rest in link

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:43

Mijn paard heeft ook een griffelbeenbreuk gehad, niet geopereerd en loopt nu drie jaar later nog prima zuiver. Ook op aanraden van DA die een operatie niet nodig vond, omdat hij nooit een pas kreupel heeft gelopen en de botstukjes niet op de pees schuurden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:16

Ik zou die foto's opsturen naar een goede paardenkliniek en hun een oordeel laten maken.

Het ziet er behoorlijk heftig uit alhoewel ik ooit eens foto's gezien heb van en paard waarbij het gewoon verbrijzeld was..Daar konden ze niks mee, paard zou blijvende schade houden. Dier is dan ook ingeslapen.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:36

Die van mij had vergelijkbare griffelbeenbreuken en is dus geopereerd, de losse delen zijn weggehaald en de ovegebleven stukken zijn rondgevijld. Echt even een second opinion vragen, persoonlijk zou ik dit laten opereren, kans van slagen is groot met deze breuken en natuurlijk blijft het risico van de narcose er, maar dit gaat, naar mijn idee, niet vanzelf genezen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:46

Oei, erg vervelend dit!

Ik ben bang dat het met zoiets niet vanzelf goed gaat komen.
Ik denk wel dat het geopereerd moet gaan worden, dat gaat irriteren en mogelijk blijft ie dik.........als er niets aan gedaan wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:52

Zo laag gebroken zou ik persoonlijk laten opereren. Dat is niet zwaarder dan een ocd operatie en dan is je paard met 6 weken in principe hersteld.
Laat je ze zitten dan heb je risico's met inkapseling en peesverkalking.

Ik heb helaas een onrijdbaar paard gekregen na griffelbeen breuk, maar dat zat helemaal bovenin bij de peesaanhechtingen.

In iedergeval definitief second opinion aanvragen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:58

Hoe komt een paard aan zoiets? Trap?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:13

Arabesk schreef:
Hoe komt een paard aan zoiets? Trap?

Ik ken TS persoonlijk dus al even antwoorden: de DA vermoed ergens in vastgezeten met zijn been of een trap.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:23

Cowgirl schreef:
Ik zou die foto's opsturen naar een goede paardenkliniek en hun een oordeel laten maken.

Het ziet er behoorlijk heftig uit alhoewel ik ooit eens foto's gezien heb van en paard waarbij het gewoon verbrijzeld was..Daar konden ze niks mee, paard zou blijvende schade houden. Dier is dan ook ingeslapen.

Bij die van mij was het verbrijzeld,ze had een trap van een ander paard gehad.In de kliniek hebben ze de fragmenten verwijderd.Eigenlijk had ik niet zoveel andere keuze's ,zo laten gaf een hoog risico op peesirritatie's en op allerlei ontstekingen.
Van de operatie op zich heb ik nooit spijt gehad ze kon daarna alles weer.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:33

dit zijn meerdere losse stukjes in een been. Ik zou de foto ook door sturen om te horen wat een andere kliniek er van vindt.

Sterkte TS! Hopelijk geneest het been voorspoedig!