Bloedwormen.. hoe komen we er nog van af...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mnon1994

Bloedwormen.. hoe komen we er nog van af...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 17:25

Hallo.

LET OP PONY IS NIET VAN MIJ, EN ALLES GAAT IN OVERLEG MET DE EIGENAAR, IK KAN DUS NIET ZO MAAR HANDELEN.

Sinds oktober heb ik een nieuwe verzorg pony gekregen van de man waar ik al 8 jaar rijd.
De pony hebben we gekocht bij een stal waar wij altijd de pony´s kopen en altijd goede ervaring mee hebben.

Bij aankoop gaf meneer aan dat zijn mest schoon zou zijn. Op goed vertrouwen zijn wij hier ook van uit gegaan, en zouden hem met het volgende mest onderzoek meenemen. Voor de zekerheid hebben we van deze stal nog een wormenkuur mee gekregen (Animec) dit deed hij altijd zo vertelde hij.

Pony was wat iel, maar hij was ook nog maar 3,5 jaar, dus gaven de schuld aan zijn leeftijd.
Hij kwam op stal mooi wat aan en kreeg steeds meer body. Na enige tijd ging alles wat hij was aangekomen er net zo hard weer af.. En pony kwam ook wat dof in zijn vacht te zitten.

Toen zagen we bloedwormen in zijn mest zitten, en geen klein beetje ook. Nou DA gebeld, mestonderzoek gedaan, van al onze paarden. En alleen de nieuwe heeft wormen.
Die is direct behandelt met Equist ( op 2 februari ) na 2 weken zagen we nog steeds veel bloedwormen, opnieuw de DA gebeld, en we moesten nog even wachten. De wormenkuur heeft een werking van 8(?) weken. Weer na 2 weken de DA gebeld omdat er nog steeds wormen in zitten.
Toen kregen we 5 wormenkuren mee (Strongid-p pasta) deze 5 kuren moesten verdeelt worden over 3 dagen.
Naar deze kuur zouden de wormen met enkele dagen weg moeten zijn, maar ja raad het natuurlijk al, we zijn nu een weekje verder en hij heeft ze nu nog steeds..
weer de DA gebeld, en die gaat nu een wormenkuur bestellen. Deze krijgen ze maandag of dinsdag binnen, deze kuur hebben ze niet op voorraad omdat die nagenoeg nooit word gebruikt. Ik weet zo niet hoe deze heet.

Hij toont verder niet ziek of sloom.
Wel eet niet slecht ruwvoer.

Heeft iemand nog een gouden tip, ik zit met mijn handen in het haar, en ik zie het al slecht aflopen...

Amalarab

Re: Bloedwormen.. hoe komen we er nog van af...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:30

lees je eens in over Haarlemmer Olie
succes!

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:35

Mijn shetje heeft dit ook zo erg gehad weken lang nog wormen te zien in haar poep. Herhaaldelijk behandeld op advies van DA. Uiteindelijk heeft ze nergens last van gehad en gaat het volgens mij nu nog steeds prima met haar. Maar het is lastig om een grote besmetting zomaar weg te krijgen .... >;)
Ik las ook al die enge verhalen over bloedworm en was bang dat ze elk moment enorme koliek kon krijgen. Vond het een enorm gestress....

Succes met je pony gewoon doorzetten en advies van DA opvolgen. Goed mest blijven kijken. Advies bij onze DA was nog op zand zetten (krijgen ze de eitjes niet binnen) en minstens 3(?) maanden besmet land niet op.

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 18:13

Amalarab schreef:
succes!

Nog nooit van gehoord, maar wat een verhalen! Ik ga dit eens bij de eigenaar en de dierenarts voorleggen!

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:20

Hebben jullie al eens behandeld met Moxidectine ipv Ivermectine?
Moxidectine is het enige middel dat echt nog werkt tegen de rode bloedwormen.
Tevens werkt het ook tegen de (slapende)larven

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:31

Even overleggen met je veearts of een equest pramox ook een idee is.
Kijk wat je in de mest ziet is goed,dan komen ze er uit,
mijn pony heeft ook een erge bloedworm besmetting gehad en die moest ik 3x ontwormen met equest met tussenpozen van 3 weken.
Daarna heb ik in het voorjaar altijd ontwormd met equest pramox en tot nog toe is mestonderzoek schoon gebleven :j

Maar overleg even goed met je veearts, en doseer ook vooral niet te laag

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:47

Op de site van het groene woud staat veel info en zij geven ook advies. Doordat de larven in stadia uitkomen ben je er niet in één keer vanaf. En idd moxidectine :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:52

Mnon1994 schreef:
Amalarab schreef:
succes!

Nog nooit van gehoord, maar wat een verhalen! Ik ga dit eens bij de eigenaar en de dierenarts voorleggen!

Je loopt kans dat er dan gelachen wordt (is ook een gezegde namelijk), maar het bestaat echt. :j

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 20:37

@ingaa ja daar hebben we mee ontwormt

@tarek ik ga eens kijken :)

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:47

Heb je daar ook vaker als 1 keer mee ontwormd met een maand tussentijd? En dan na twee weken mestonderzoek als er geen wormen zichtbaar meer zijn in de mest? 1 keer behandelen met moxidectine is niet afdoende ivm de cyclus van de wormen/larven.

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 21:01

In alle wormen kuren zat moxidectine.

2 feb eqeust en 1 maand daarna de 5 strongid p pasta kuren.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:06

heb je de nieuwe nu in een wei of paddock bij de rest staan? Zo ja, eruit en op een apart stuk laten staan. Goed de mest opruimen en even geen paarden op de wei waar de nieuwe heeft gestaan. Bloedworm is echt geen pretje!

Sterkte ermee

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:08

Enige wat ik zou denken is inderdaad Equest Pramox met twee weken tussen herhalen. Als de pony echt vol zit, moet je inderdaad meerdere keren ontwormen voordat je werkelijk alle wormen te pakken hebt.

Daarnaast álle paarden ontwormen, andere weide/paddock, stal desinfecteren, elke dag mesten..

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:14

Ik zou het advies van je dierenarts even afwachten want zo te lezen is deze nog bezig met behandelen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:17

Zet de pony apart zodat je en makkelijk goed kunt schoonmaken en niet de rest blijft besmetten.

3 dagen achterelkaar kuur klopt niet. De laatste mogelijkheid is 5 dagen achterelkaar fenbendazol.

Equist = equest en dus moxidectine. Strongid is pyrantel en dus net niet wat je hiervoor moet hebben.

Doseer wel ruim (al moet je met moxi oppassen), want onderdoseren wil je absoluut niet. Tijd werkzaam is hier niet zo relevant, cyslus worm wel, ontwormen op zo'n interval dat je de nieuwe larven doodt voordat ze opnieuw eitjes leggen is naast (bijna) alles dood het belangrijkste om van zo'n forse besmetting af te komen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 00:00

Dit is een heel duidelijk en interessant artikel over bloedwormen: http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... men-paard/ . Ik zou dat eens goed doorlezen en dan kijken of er bij jullie hiaten zitten in bijvoorbeeld het weidebeleid om te zien of deze pony er dan toch vanaf kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 00:29

Fenbendazole moet je 5 dagen achter elkaar geven bij ernstige bloedworm besmetting. Bestaat in liter vorm en pasta spuiten, maar dat is dus 1 kuur per dag, 5 dagen lang.

Zie nu dat tamary mij al voor was, excuus voor het spuit 11 zijn, maar kun je zelf bestellen bij bv Orchard Equestrian als DA er niet aan kan/wil komen .

mabel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:57

Wat vervelend zeg. Ik heb zelf een twee jarige gekocht met bloedwormen (kwam er ook later achter). Inmiddels een jaar later en stuk of 15 wormenkuren verder, ben ik er nog steeds niet vanaf. Dit bewijst maar weer hoe hardnekkig deze krengen zijn. Enige advies wat ik je kan geven neem een goede dierenarts in armen die weet wat die doet en hier ervaring mee heeft!!! Het kan veel schade aan brengen.
Daarnaast vitamines bij voeren om de pony te ondersteunen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:51

.
Laatst bijgewerkt door yvonnepuntnl op 22-03-16 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:56

Er is helaas ook al resistentie tegen de moxidectine/ivermectine-groep gevonden in Engeland en Duitsland dus dat kan rustig nu ook in Nederland opgedoken zijn. De enige overgebleven behandeling is 5 dagen fenbendazole, beter bekend als Panacur. Ruim doseren, het liefst 1.5x lichaamsgewicht en dat 5 dagen achter elkaar. Daarnaast dagelijks de stal uitmesten, net als de paddock/weide waar hij eventueel in staat.

Je hebt in oktober met ivermectine ontwormt.
Februari met moxidectine.
Maart 3 dagen met pyrantel.

De enige overgebleven behandeling is dus met Fenbendazole.

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 16:12

We hebben 3 kuren panacur met indd fenbendazole. Dit moeten wij 3 dagen geven ipv 5 was mizora zegt. Hoop dat dit gaat werken!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:08

De kuur is 5 dagen volgens de fabrikant dus doe het alstublieft 5 dagen voordat we daar ook resistentie tegen krijgen en er niets meer werkt. 3 dagen is echt onvoldoende tegen bloedworm.

http://www.msd-animal-health.co.uk/Products_Public/Panacur_10__Suspension/090_Product_Datasheet.aspx
Horses schreef:
‑ increased dosing for specific infections
Five day course:
For the treatment and control of migrating and tissue larval stages of large strongyles, encysted mucosal 3rd and 4th stage small strongyle larvae and encysted inhibited 3rd stage small strongyle larvae in the mucosa administer 5ml per 64kg bodyweight daily for 5 days (= 7.5mg fenbendazole/kg bodyweight daily for 5 days).

Dit gaat over de vloeibare variant van Panacur maar het werkzame middel en de dosering is hetzelfde.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:59

Paarden die een ernstige bloedworm infectie hebben, kunnen daar door ook last hebben/krijgen van bloedarmoede.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:46

Hebben jullie het weiland al behandelt tegen bloedwormen. Er bestaat speciale pesticide, naam is mij ontgaan.

Minstril

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:32

Hoi, ik lees mee met dit topic omdat de 4-jarige Arabisch Volbloedmerrie van een familielid , al een jaar hardnekkige bloedworminfectie heeft. Ze is er al meermalen intraveneus voor behandeld. Ze zit niet mooi in de vacht en is ook niet in goede conditie.
Onlangs zat de mest weer vol wormen ( kleine bloedworm ), maar aangezien ze volgens de D.A. vorig jaar kans op aderverstopping had ( vanwege de wormen ), heeft ze ook grote bloedworm, toch?
Nu heeft de D.A. haar Nematel-P gegeven. Dat doodt de volwassen wormen wel, maar de larven niet. Is dit nu werkelijk de beste optie? Was een 5-daagse kuur met fenbendazole niet beter geweest? Ik zou nl. zelf geneigd zijn om ook de larven te willen aanpakken , ook al is het nu voorjaar, omdat dat paard al zo lang met die infectie loopt.
Ook lees ik dat een onderzoek in Gent heeft aangetoond dat er inmiddels resistentie tegen ivermectine en moxidectine zou zijn geconstateerd. Ik vraag me af of de D.A. daarom Nematel ( Pyrantel ) heeft gegeven?
Graag hoor ik wat jullie hierover denken! Bij voorbaat dank! :)