Poepen/plassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LillyRose
Berichten: 229
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Amstelveen

Poepen/plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 15:49

Sinds kort heb ik een bijrijdpaard en ik vind hem een schatje maar hij kan heel erg vervelend doen tijdens het rijden af en toe.
Nu ben ik erachter gekomen dat hij vervelend doet wanneer hij moet poepen en/of plassen.
Want de laatste keer was ie in het begin van de les heeeel erg vervelend en tegendraads enzo en toen heeft ie gepoept en toen was ie opeens lief! Echt een wereld van verschil! Kon alles met mijn stem doen, hoefde geen beenhulpen te gebruiken.
Maar na een half uur begon ie weer zo vervelend te doen en toen moest ie dus erg nodig plassen. Maar hij wacht er mee totdat hij pas op stal staat. In de tussentijd is ie dus erg naar en ongeduldig!!
Als ik terugdenk over alle keren dat ik nu op hem heb gereden, is hij idd erg lief als hij vantevoren poept!
Wat kan ik eraan doen om hem meteen ter plekke te laten poepen/plassen als hij moet, want hij houdt het op en zouden paarden bepaalde tijden hebben dat ze naar de wc gaan?? Misschien dat ik eerder kan rijden ofzo. Ik bepaal nl zelf mijn rijtijden. Of valt er gewoon niets aan te doen???
Misschien een beetje vreemd onderwerp, maar ja....
Groetjes!


pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 15:58

Bloos! rijden met stemhulpen en geen beenhulpen?? djeezes je bent volgens mij niet goed bezig meis!

en ivm dat poepen en plassen,tja een paard is nog geen hond,die leer je volgens mij niet op commando plassen ofzo mijn merrie wacht ook altijd tot na de les,die is daar ni grillig om

ippolata

Berichten: 1344
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:15

ik ken wel een paard dat op commando plasste, ze had het hem aangeleerd door elke keer als hij plaste te fluiten en op een gegeve moment plasste hij toen ze floot

LillyRose
Berichten: 229
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 17:19

Citaat:
rijden met stemhulpen en geen beenhulpen?? djeezes je bent volgens mij niet goed bezig meis!


Je moet hem altijd erg hard aandrijven, want het is een nogal log paard. Wat ik bedoelde is dat ik nu, bijv. bij galop, alleen maar galop hoefde te zeggen en hij ging! Is dat zo raar!!?? Verward

Ik snap heel goed dat je een paard niet kan laten poepen en plassen op comando, maar het is toch niet goed als hij (vooral het plassen) het zo ophoudt!? Hij doet niks voor niks irritant. Het zit hem dan gewoon dwars, maar waarom doet ie het dan niet gewoon ter plekke!!?? Zijn genoeg paarden die het wel doen.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:31

mijn haflinger max gunt zichzelf geen plas/poeppauze tijdens rijden in de bak.maar ik merk wel dat hij daar wel last van kan hebben tijdens het rijden.

ik mest altijd uit voor het rijden en na het opstrooien plast hij altijd!
dat doe ik ook met op wedstrijd gaan.
schoon stro in de trailer voor het inladen en hij plast en poept in de trailer.

beetje begrip dus van mijn kant en hij heeft nergens last van tijdens rijden..

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:17

Mijn jaarling poepte of plaste ook nooit in de bak.
Als hij op stal kwam was het altijd het eerste wat hij deed.
Op een gegeven moment ging hij vn zijn moeder af en stond hij de hele tijd buiten en kon hij het dus niet meer ophouden tot hij op stal was.
Ik heb hem toen beloont.
Toen deed hij het dus wel in de bak maar tijdens het wandelen niet.
Op een gegeven moment liep hij helemaal te wankelen omdat hij moest plassen.
Toen liet hij het maar gaan en heb ik hem weer beloont.
Nu plast en poept ie over al Lachen.

Ik weet niet of je met belonen zo iets bereikt maar bij mij lijkt het er wel op.
Of het was gewoon iedere keer stom toeval...dat kan ook.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 12:55

mja je paard berijden en daarmee stemhulpen gebruiken lijkt me niks voor dressuur Knipoog eerder voor aan de longe ofzo,ikzelf zou zeker nooit "galop"zeggen aan mn paard als ik ga aangalopperen,maarja ieder zn mening..
je kunt ieder dier conditioneren,maar met een paard zou dit echt geen makkie zijn..pretty laat ook nooit iets vallen in de bak,maar ik merk niks aan dr,alleen dat ze meteen mest als ze in haar stal komt

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:56

Mijn oude pony plaste ook op commando (idd fluiten als hij ging plassen). Dit was erg handig tijdens concours, even fluiten en hij ging plassen.
De pony die ik nu heb plast altijd als ik de stal binnenkom om iets te gaan doen. Mijn andere paard heeft dit overgenomen en plast dan ook (ook al moet hij niet echt). Nu fluit ik ook tijdens het plassen en neem aan dat ze het t.z.t ook op commando gaan doen.

Pretty, mijn paard doet alles op beenhulpen, maar hij kan het ook met stemhulpen. Stemhulpen bevallen hem beter en hij reageert alerter. Idd met dressuur niet nodig, maar wel handig. Zo kan de mijne in volle galop remmen met het commando "ho". Als ik hem zou "inhouden" en de goede houding aanneem duurt het iets langer voor hij stilstaat (en stoor ik hem meer).
Hij kent ook de commando's "stap/draf/galop", "andere kant" (tijdens longeren), "nu" (spaanse pas), "terug", "opzij" en het beste kan hij "kom". Erg makkelijk. Zo kan je hem met "sta" overal parkeren en weglopen (niet te lang) en vandaag heb ik hem in het bos vrijgelaten zodat hij een plekje kon zoeken om te rollen. Toen hij klaar was zei ik "kom" en hij kwam (of ik zeg "sta, dan blijft hij staan en haal ik hem op).
Meer commando's komen op den duur erbij.

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:02

Misschien heeft ie wel kramp, dus buikpijn. lijkt me niet lekker om dan aangedreven te worden, toch?
Ik rij ook met stemcommando's hoor, ter ondersteuning, juist heel lekker relaxed. Toch moet hij er geen gewoonte van maken natuurlijk. Misschien is ie bereden door iemand van wie hij altijd lekker stil mocht staan tijdens zijn behoefte en moet je hem dat nu afleren door iets strenger te zijn. Moeilijk te beoordelen van achter de computer, dus overleg eens met mensen op je stal of instructeurs ofzo..

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:05

Als ik pablo uit het land haal om iets te gaan doen in de zomer dan weet ik dat hij eerst wil plassen op stal.
Na het poetsen zet ik hem dus in zijn stal,geef hem een paar tellen en hij plast.
Anca gaat zodra ze me ziet op stal een plas doen voordat ik haar eruit haal(in de winter)

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:07

blijkbaar is dit heel nieuw voor mij,die stemcommandos Knipoog hier in belgie heb ik dat nog nooit geweten,maar kan me voorstellen dat je dit eerder bij pony's dan bij paarden doet,enfin ik wist er dus niks van maar ga dat zelf nooit doen,mn paard laat ik liever paard blijven,ik heb mn hond en die leer ik wel truucjes en daar gaat alles wel met mn stem Knipoog

idd je paard conditioneren dmv.een fluitje of clicker (ook al vind ik dit weer meer iets voor honden maja)het ene paard zal dit gemakkelijker willen geloven dan het andere Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barb, MalaQ, Ubermetrics en 56 bezoekers