Wat krijgen jullie koudbloeden te eten en wat start je?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Wat krijgen jullie koudbloeden te eten en wat start je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 09:03

De titel zegt het al, ik ben zoekend na voer.

Mijn haf wordt 18, krijgt 4x kuil en 1 kilo Cavalor endurix en vitamine korrel en ik start L2.

Toch mis hij wat kracht van achter en moet ik zo met weideseizoen opassen dus wil ik over op de nature best. Ivm minder suiker maar hij heeft wel energie/kracht nodig voor t werk. Ik rij 4/5 dagen op M1 niveau

Dus nu wat voert jullie je koudbloed en wat start je?

Iemand tips

Anoniem

Re: Wat krijgen jullie koudbloeden te eten en wat start je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:08

Ik zou eens kijken naar Marstall die heeft veel fijn voer :)

Ik start zelf een fjord gaan volgende maand L2 starten en trainen fanatiek op M niveau. Hij krijgt hooi waar hij de hele dag genoeg aan heeft, gaat overdag op een (kale) wei en krijgt 2x per dag 1/4 kg basisbrok van havens. Wij willen ook overstappen op marstall ivm zware zomereczeem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:22

Wat krijgt je paard binnen aan vetten? Olie is een heel fijne bron van langzame energie.

Soepkommetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:45

Ik lees even mee.

Ben mijn tinker wat aan het opbouwen in de trainig en ik merk dat hij wat energie te kort komt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 11:26

Koper schreef:
Wat krijgt je paard binnen aan vetten? Olie is een heel fijne bron van langzame energie.

Hij krijgt ook nog 30 ml omega gold olie

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:22

Hier goede ervaringen met Marstall. Marstall heeft fijne muesli´s, en ook de Force het het balancer brokje is top.
Helaas kon onze haflinger die gevoelig op suikers reageert te weinig energie halen uit de vito van Marstall. Nu zijn we over op HiPro Flexible Move. Dit voer is op basis van olie, hoog in eiwit en heeft ook een hoog vit E gehalte. Daarnaast melassevrij en het percentage zetmeel en suiker bijzonder laag. Eigenlijk iets waar ik al heel lang naar op zoek was. Ook het aandeel eiwitten wat erg belangrijk is bij het aanzetten van de bovenlijn en spieren is een belangrijke bouwstof waarvoor jaren angst is geweest.

Onze haflinger staat er nu een kleine 2 maand op plus alleen magnesium (want een balancerbrokje is ook niet nodig hiernaast) Wat ze aan energie en kracht miste lijkt ze hier wel goed uit te halen. Ze heeft werklust, plezier. We moeten af en toe echt weer even bevestigen wat de rem inhoudt terwijl ze niet fel of schrikkerig is. Het gelijkmatig vrijkomen van de energie wat juist de olie doet is ook goed te merken, ze kan een keer zo lang door.
Ook onze friese merrie die er een kleine 2 weken erop heb lijk ik al verschil te merken. Soepeler, gelijkmatig, energie is fijn en gelijkmatig.
Prijs kwaliteits verhouding is erg gunstig en een halve kilo per dag volstaat vaak al. Er is wel wat lastiger aan te komen...Dat is wel een nadeel. Niveau van beide is basis, recreatie.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 14:13

Herfterhoeve schreef:
Hier goede ervaringen met Marstall. Marstall heeft fijne muesli´s, en ook de Force het het balancer brokje is top.
Helaas kon onze haflinger die gevoelig op suikers reageert te weinig energie halen uit de vito van Marstall. Nu zijn we over op HiPro Flexible Move. Dit voer is op basis van olie, hoog in eiwit en heeft ook een hoog vit E gehalte. Daarnaast melassevrij en het percentage zetmeel en suiker bijzonder laag. Eigenlijk iets waar ik al heel lang naar op zoek was. Ook het aandeel eiwitten wat erg belangrijk is bij het aanzetten van de bovenlijn en spieren is een belangrijke bouwstof waarvoor jaren angst is geweest.

Onze haflinger staat er nu een kleine 2 maand op plus alleen magnesium (want een balancerbrokje is ook niet nodig hiernaast) Wat ze aan energie en kracht miste lijkt ze hier wel goed uit te halen. Ze heeft werklust, plezier. We moeten af en toe echt weer even bevestigen wat de rem inhoudt terwijl ze niet fel of schrikkerig is. Het gelijkmatig vrijkomen van de energie wat juist de olie doet is ook goed te merken, ze kan een keer zo lang door.
Ook onze friese merrie die er een kleine 2 weken erop heb lijk ik al verschil te merken. Soepeler, gelijkmatig, energie is fijn en gelijkmatig.
Prijs kwaliteits verhouding is erg gunstig en een halve kilo per dag volstaat vaak al. Er is wel wat lastiger aan te komen...Dat is wel een nadeel. Niveau van beide is basis, recreatie.

Helaas geen dealer in de buurt van mij,, moet bijna overal ruim een uur voor rijden.. Helaas....

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:13

plutolover schreef:
Herfterhoeve schreef:

Helaas geen dealer in de buurt van mij,, moet bijna overal ruim een uur voor rijden.. Helaas....

Dat is jammer. Ik heb eventueel een tel nr voor je die door het hele land wel rijden en zo ook bij mij aan huis. (Maar ik zit vrij centraal rondom Zwolle)

Eventueel zou je ook eens kunnen kijken naar pavo topsport dat is ook op basis van olie en eiwitten. Maar in verband met aankomend weideseizoen wel even voeradvies hierin aanvragen bij pavo zelf.
Voer je ook magnesium bij?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:18

mijn belgisch trekpaard krijgt veel ruwvoer en superbrok plus van healthy herbs in combinatie met reformin plus van hoveler. we starten geen wedstrijden maar rijd heb 5 a 6 dagen in de week dressuurmatig.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:37

Marstall kun je bestellen bij lavor. Wordt voor een klein bedrag aan huis bezorgt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:16

:o Mijn Haflinger krijgt onbeperkt hooi en 's avonds een paar wortels met Refomin Plus, een vitaminekorrel. We starten Z1 dressuur, crossen, springen en mennen op hobbyniveau.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:16

Mijn tinker, 1.46, 10 jaar, krijgt:

- 2x per dag grote portie hooi
- daartussen in de middag speedibeet (ongeweekt weegt het ongeveer 250 gram). Na het werk evt nog een extra portie, als ze het eet...
- 60 ml lijnzaadolie met vit E
- 's avonds 350 gram vitalbix
- liksteen altijd beschikbaar

Speedibeet ga ik nog een ruwvoer vervanger voor zoeken. Deze eet ze slecht. Dus iets van grasbrok of agrobs aspero etc.

We trainen voor endurance

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:22

Mijn Tinker staat op de muesli van Pavo ( natures best). Ik merkte ook dat ik wat tekort kwam bij meer training. Als het programma zwaarder wordt gaat er een portie gewone brok bij ( pavo, de zwarte zak, ik geloof sportfit?). Daar wordt ze normaal (zonder training) heel heet van, maar het kan ook het beetje peper geven wat ze dan dus net nodig heeft.
Komt er nog regelmatig een klein scheutje lijnzaad/distelolie bij.

Over Marstall hoor ik eigenlijk ook veel goede verhalen. Het werd hier in de buurt ook niet geleverd, maar toen er na gevraagd werd bleek dat de voerwinkel het gewoon kon bestellen.

Zolang ik nog zo tevreden ben over de Natures Best, stap ik nog niet over..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:12

Mijn haflinger krijgt onbeperkt voordroog in slowfeeders en staat momenteel alweer een paar uur in de wei (kale wei overigens).
Daarnaast krijgt hij een vitaminebrokje (Vitalbix, maar ben weer terug aan het overstappen naar Marstall Force) en Agrobs Alpengrunmuesli (Agrobs wordt thuisbezorgd). Zonder granen en suikers.
Daar worden lijnzaadvlokken en een beetje magnesium doorheen gemengd.

Hij loopt 4/5 dagen in de week, wij starten western, maar rijden ook veel buiten.

Ik had ook een probleem met kracht van achter. Maar sinds ik voordroog voer (meer eiwitten) en de training heb aangepast naar minder intensief, krijgt hij meer kracht.
Als jij 5 dagen intensief traint krijgen de spieren niet de kans om te herstellen en breken dan juist af in plaats van dat ze opbouwen. Daarnaast hebben spieren geen suikers nodig om op te bouwen, maar eiwitten.
Ik train hooguit 2x per week intensief, 1x per week een stapritje buiten, 1x per week een flinke buitenrit en 1x per week lichte training, 2x per week vrij (en dan ook echt vrij in de bak of op de wei).

Ik zou het in het voer dus niet zoeken in de hoeveelheid, zeker geen granen, maar voer dat hoog in het eiwit staat. Bijvoorbeeld olie, maar je hebt ook voer zoals Agrobs Fetura.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:58

Interesant topic, ik lees mee :).

Zelf voer ik mijn haflinger 4 handjes marstall structur brok en 2 schepjes lijnzaadvlokken per dag.

We trainen momenteel voor de B dressuur actief sinds 1,5 maand.

Ik ben nog op zoek naar een vitamine mineralen supplement, en denk erover om luzerne te gaan geven.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 09:24

Ik start niks. Rij recreatief buiten. 4 plakjes hooi daags en een halfje marstall faser light met force. Onbeperkt stro.

Shet onbeperkt hooi en force en handje wiesenfasern met muesli

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:42

Op de site van voervergelijk staan mooie tabellen van de voedingswaarde qua eiwitten en vitamines/Mineralen. Dit is een redelijke richtlijn om aan te houden voor jezelf.
Ik heb dit gedaan voor mijn paardje waarmee ik endurance klasse 2 start.
Buiten het starten wordt er flink in duurtraining geïnvesteerd, waarnaast soms een krachttraining (springen / heuveltjes) aan bod komen.
Mijn paardje had energie voor 10, maar was vervelend en viel op de flanken erg in. Ook merkte je op de duurtrainingen dat de man met de hamer steeds sneller kwam....
Na analyse bleek dat ik aardig in het rood (tekorten) zat. De gegevens hebben we in een excel bestand gezet en je hebt zo een helder overzicht van wat je voert. Je moet "alleen" even weten hoeveel kg je exact voert. Muesli is minder zwaar dan brok. Meet dit, anders hou je jezelf (eigenlijk je paard), voor de gek. Is een schep muesli wel 1kg.....? Hoeveel kuil/hooi eet je paard eigenlijk...? En wat is de kwaliteit hiervan?

Vaak zijn we imo te bang voor eiwitten, maar besef je dat wij mensen EN dieren het nodig hebben om te herstellen, maar ook juist om spieren op te bouwen....
Ik merk nu sinds ik met het schema van voervergelijk (en andere literatuur) werk, dat mijn paard veel beter er uit ziet, minder zenuwpees is en eindelijk ronde gespierde billen krijgt.

Als de topicstarter er behoefte aan heeft, wil ik best eens vrijblijvend haar een overzicht sturen, mits je de gewogen waardes hebt van je rantsoen (hooi/Kuil +kwaliteit, welke brok, welke muesli plus hoeveelheid gewogen, olie, luzerne, icm koudbloed/warmbloed en intensiteit arbeid, etc). Stuur me dan even een pb, geef ik je de info die ik ervoor nodig heb.
Laatst bijgewerkt door Gini op 10-04-16 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast: commercieel stuk verwijderd

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:14

mijn shetlander x welsh van 4 (word in juli 5)
krijgt in de ochtend een halve kwart energy control van pavo
en in de avond een halve kwart cool mix van havens met 15 ml relax van liquehorse
en wat vitamine korrels en een kruidenmix

hij loopt zon 2 a 3 keer per week aangespannen en dan behoorlijke ritten van 2 a 3 uur. de rest van de week loopt hij aan de longe, aan de fiets etc. en 1 dag rust

Valeska00

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:23

ik heb een fjord en ik start volgende week voor het eerst op M niveau. Ik geef haar in de ochtend een halve vitaminekoek. als ze dat op heeft zet in haar buiten hier kan ze lekker gras eten. Aan de eind van de middag zet ik haar weer binnen. Dan krijgt ze weer een een halve vitaminekoek als ze goed heeft getraind of ik die dag erna veel moet doen geef ik haar ook nog wat pony brokken en natuurlijk voor in de nacht wat hooi. Mijn pony doet het hier super op.

het lijkt misschien dat ze heel veel krijgt maar dat valt best mee ze is geen dikke fjord.

SUCCES!!!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:33

Ik start niks.
Mijn haflinger van 28 krijgt, per dag te eten:
2,5 kg bietenpulp, 1 kg luzernebrok, 800 gram seniorenmuesli (18plus van Pavo), 1,5 voerschep zemelen en 50 gram vitaminekorrel (Vital Complete, dit omdat hij te weinig muesli krijgt om alle vitaminen uit te halen, maar meer muesli een te stuiterend paard oplevert). Dit voorgaande krijgt hij uiteraard geweekt met water te eten, in 2-3 porties per dag. Nu het weer goed weer is staat hij overdag op de wei met gras, 's nachts op de wei met schuilstal waar het gras nog niet is doorgekomen na de winter, alleen langs de kantjes wat te grazen valt. Bij de schuilstal heeft hij wel onbeperkt beschikking over Hartog Compact Gras.

Mijn jonge haflinger die nog 6 moet worden en nu sinds ong. 4 maanden actief wordt doorgereden, krijgt 2x per dag een flinke portie voordroog, en 2x daags 2 handjes compactgras met een kwart voerschep Nature's Best van Pavo en 1x per dag 50 gram vitaminekorrel. Overdag (tussen 9-19:00 momenteel, als het beter weer wordt en langer licht gaat hij steeds later naar binnen) staat hij op de wei met nog niet al te veel gras, daar krijgt hij ook nog wat voordroog bij. Als het gras straks volop groeit, gaat hij dag en nacht naar buiten en krijgt hij 1x daags nog een flinke portie voordroog bij.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:54

Mijn oudere merrie van 19 jaar krijgt 4x per dag hooi.
En 3x per dag een volle schep grasmix met 1 handje muesli.
Loopt Z2
Bijna alleen maar ruw voer dus.

Jonkie het zelfde alleen 3x per dag een kwart schep muesli bij de gras mix.
Loopt L2

Thats it niks meer niks minder.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:57

Mijn Haflingermerrie is 20 jaar , in topconditie ook!
Er word dressuur mee gereden en ze gaat mee in het bos , ze is heel fit en gezond :)

Ze krijgt 1x per dag een beetje simpele recreatiemengeling en voor de rest 7/7 weidegang en als er geen gras is hooi of voordroog.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:04

Mijn kruising haflinger merrie van 12 jaar wordt op Z2 niveau getraind (start even niet momenteel) en krijgt:

's ochtends een 1/2 kilo marstall Champion met een scheut Omega gold olie.
's avonds een 1/2 kilo marstall Champion met een voerschep luzerne.

Overdag op de redelijk kale wei, waar wel de hele dag wat grasjes te plukken zijn en savonds en snachts continue goede kwaliteit voordroog.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:17

100 gram metazoa met bijna onbeperkt hooi en paar uurtjes gras.
En soms een handje musli of brok er bij als ik dat eens gewonnen heb.

Pony's lopen van 1x in de week kinderlesje t/m ZZ nivo. Ze doen het hier allemaal prima op, de gene die het hoogst loopt is zelfs nog de dikste, dus heeft niets extra's nodig.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 09:30

De metazoa heb ik ook geprobeerd eet hij na een tijdje niet meer op..