Hoe hoefbevangen (gevoelige) shet stallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deni11

Hoe hoefbevangen (gevoelige) shet stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 21:10

Hallo,

Vandaag had ik een discussie met mijn moeder over de stalling van een shet die al 2 maal toe hoefbevangen is geweest en door middel van goed bekap en dierenarts hulp er boven op is gekomen.

Nu is het als volgt:
Ze staat 's nachts binnen en overdag buiten op een paddock met schuilstal, verharde plaats met hooiruif, stukje om te crossen, watertje, en (wilgen?) takken om mee te klooien. Kortom genoeg te doen.
Alleen het probleem is dus dat ik laatst kwam en ze stonden op het weiland.
Ze staat samen met een fries en ik had gewoon met een hint gezegd tegen de eigenaar van dat paard, waardoor ik goedkoop en goed mijn paardje kan stallen, 'klopt het dat ze op het land staan of heeft de fries het hek weer eens lopen mollen'. Het antwoord luide: ' ja ik vond dat het wel weer kon'.

Daar was ik dus echt niet blij mee. Shet had geen masker op niks, om maar van overleg te spreken.
Ik ben zeer bang dat ze weer snel bevangen raakt dus ben heel zuinig op der :j
Vorige weidesezioen heeft ze met een graasmasker opgelopen maar dit vond ze verschrikkelijk. Ze kon dus ook geen hooi uit de hooiruif pakken helemaal niks.
Ze staat op een plaatst waar ook mensen in opvang zitten en toen heeft iemand ooit dat masker afgedaan -O-
Weg geld, weg masker. Ik snap de bedoeling wel (nouja, meer van ohh wat zielig maar tis voor best wil van het beestje) maar ik heb gewoon geen zin meer om een nieuw masker te kopen als die toch afgehaald word, kan ik het geld nog beter op straat leggen ipv daar aan besteden.

Nou was dus eigenlijk mijn vraag:
Hoe hebben jullie je paardje die hoefbevangen is/was staan?
En wanneer is het gras het "gevaarlijkst"?
Kan ze wel gewoon gevoerd worden met PAVO nature's best?, anders is ze namelijk snel te dun..

Mijn idee was de paarden gewoon lekker op het soort van paddock paradijs te laten en af en toe even op het land te zetten maar dan zou ik wel eerst dit uit moeten zoeken.

Ik hoor het heel graag want wil het beste en heb de juiste bedoelingen met mn paardje voor.
Maar wil gewoon niet zoals ze (toen ze mijn verzorgpaardje was) was weer het hele proces in met dierenarts en pijn.

Groetjes

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:18

mijn shet die jaren geleden bevangen is geweest (2010, midden in de winter door een infectie in de darm vermoedelijk) heeft pas vorig jaar (2015) voor het eerst weer op gras gestaan.
De jaren ervoor stond ze overdag op zand met hooi en 's nachts op een verharde uitloop met hooi. Ik heb het pas vorig jaar aangedurfd om haar eerst weer op een kaalgegeten land te zetten en pas aan het einde van het seizoen stond ze weer dag en nacht buiten.

Ze is uiteindelijk niet bevangen geraakt van eten maar door een infectie maar evengoed durfde ik het niet aan. Ik heb wel met mezelf afgesproken in 2010 dat herstel best enkele jaren mocht duren maar als het vooruitzicht was 'nooit meer op het gras' dat ik haar dan had laten inslapen, dit heb ik ook besproken toen met de behandelend dierenarts. Dit dier heeft al die jaren zoveel voor mij betekend en gedaan en ze leeft voor de wei en voor gras, dat wil ik haar voor haar bestwil best een aantal jaren ontnemen maar niet voor altijd.
Ik denk dat je voor jezelf in je achterhoofd moet houden wat jij een waardig bestaan vind, permanent op zand de rest van haar leven was dat voor mij niet, een periode (enkele jaren valt daar ook onder in dit geval) wel. Ze heeft veel homeopatische ondersteuning gehad en is nu nagenoeg weer de oude.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:16

Beste Deni11, best vervelend dat de eigenaar van de Fries dat zonder te overleggen doet.. Je hebt dan wel voordeel van hem/haar maar het is en blijft nog wel steeds jou pony. Ik weet niet wat de tegenprestatie is waardoor je je beestje goedkoop daar kunt houden? Als dat mestruimen en of klusjes doen is, dan betaal je er wel degelijk voor en als de tegenprestatie enkel het gezelschap van een kuddedier is, zal de eigenaar van dat paard toch best even een grasmasker bij je pony op kunnen doen, zoveel moeite is dat niet. Het gaat tenslotte wel om de gezondheid van een dier waar hij/zij wel verantwoording voor hoort te dragen als hij/zij besluit om jou hb gevoelige pony een hele dag op het gras te zetten. Tenminste, zo kijk ik er tegen aan..

Mijn hoefbevangen gevoelige shetje kan er in ieder geval niet tegen om hele dagen in een volle wei te eten. Vooral als er rijp op het gras ligt maakt het meer fructaan aan en ook bij felle zon. Veel fructaan maakt dat je pony weer hoefbevangen kan raken, het is iig geval een risico. Zelf heb ik veel baat bij de info en uitleg die op de website van "paardnatuurlijk" staat.

Wat betreft de mensen die het graasmasker van je pony hebben gehaald, daar zou ik ook even heel duidelijk tegen zijn. Beperking of niet. Desnoods stap je even naar de leiding daar. Als je uitlegt dat je pony ernstig ziek zal worden als ze zonder dat masker de hele dag gras staat te eten, dan komt dat vast wel aan. Heb ik zelf ook gedaan en toen werd er zeker rekening mee gehouden :j

Als je dat gaatje wat onderin het grasmasker zit wat groter maakt, lukt het beste bij zo'n rubber geval, en genoeg ruimte maakt voor de neusgaten, dan vind je pony het misschien al veel minder erg.

Wat betreft de "nature"s best" van pavo, vind zelf dat daar toch best nog wat suikers in zit. Zelf geef ik mn pony een afgewogen hoeveelheid "equilife formula4feet", daar zit zo ongeveer alle extra's in die ze naast hooi en magnesium liksteen mag hebben.

Gini

Re: Hoe hoefbevangen (gevoelige) shet stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:53