Muggen paniek !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fabj3

Muggen paniek !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 16:13

Wat ben ik blij dat het weer lente is en het zonnetje schijnt! {:}
Paard natuurlijk ook, op de muggen na -O-

Vorig jaar zat mijn paard van de een op de andere dag van kop tot teen onder de bulten!
Ik schrok mij kapot, direct de dierenarts gebeld welke mij adviseerde om naar de paardenwinkel te gaan en een jeukstillende shampoo, lotion en vliegendeken te kopen want dit bleken muggenbulten te zijn.

Sindsdien bij iedere steek van een mug komt er een enorme bult en dat jeukt ook erg.
Ze is hierdoor echt panisch en overgevoelig voor vliegen en muggen, waardoor het gewoon niet mogelijk is buiten te rijden.
Want gaat er 1 vliegje op haar billen of buik zitten dan is het blinde paniek.
(wat eigenlijk ook niet gek is als je de bulten ziet :( )

Afbeelding
Dit was vorig jaar toen ik haar vol met bulten aantrof.

Afbeelding
En haar deken, die gelukkig heel erg helpt. (let niet op haar halster, die hangt wel heel erg laag op deze foto :oo )

Zijn er meer mensen met paarden die altijd zo erg gevoelig (allergisch) zijn op muggen?
Zijn die paarden ook zo paniekerig op vliegen/muggen?
En rijden jullie dan ook alleen maar binnen?
Wat doen jullie ertegen en helpt?

Alvast bedankt !

Sheran

Re: Muggen paniek !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:15

Mijn paard kreeg dezelfde bulten maar raakte niet in paniek. Ik reed haar ook gewoon met zo'n deken buiten. Kun jij dat niet ook doen? En een beetje de juiste tijden opzoeken... en Atex spuiten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:21

Oude tinker hier is niet dol op zoemende insecten. Vliegen geen probleem dazen is al erger. Wordt hij onrustig van en krijgt er dikke bulten van. Alleen horzels en andere stekende zoemers is blinde paniek. Dat heeft me ook flinke schade opgeleverd omdat hij tijdens een galop in de bak is gestoken in zijn lies en daar helemaal van doordraaide. Sinds die tijd is alles dat zoemt een probleem. Ik gebruik zoveel mogelijk goede vliegenspray. Deken gaat niet goed ivm belabberde pasvorm en snel zweten.

En verder duimen dat ik niks tegenkom.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:21

Mijn verzorgpaard kreeg ze destijds ook. Daar is niks voor aangeschaft (helaas).

Mijn eigen paard begin ik begin maart (ben er dus al mee begonnen) met 1 schepje knoflooksnippers elke dag. Helpt bij hem blijkbaar genoeg.

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 16:40

Karuna jouw verhaal komt wel erg overeen.
Als het erg warm is zweet de mijne helaas ook erg onder de deken, maar altijd beter als een paard in paniek die gevaarlijk wordt.

Knoflook geprobeerd, allerlei sprays, DEET gel van NAF werkte het best maar niet goed genoeg.

Uitrij vliegendeken heb ik, maar die beschermt de buik niet.
Buikflap heeft geen zin omdat deze gaat schuren..

Vorig jaar nog helemaal in gesprayd met vliegendeken en oornetje 50 meter geprobeerd het park in te lopen, maar helaas blinde paniek en toen een behoorlijke trap op mijn bovenbeen gekregen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:43

Jeetje, balen dan dat haast niks werkt.

Ik moet wel bekennen dat ik vlakbij de zee zit. Echt dazen of horzels heb je hier niet in hele grote aantallen. Wellicht dat de knoflook daarom bij ons "beter" helpt.

Hopelijk vindt je de ideale oplossing

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 16:58

Dankje Sanne! Lijkt me echt geweldig dicht bij de zee, maar dat wordt voor ons dan een stukje verhuizen := !
Ben wel net een paar maanden geleden verhuisd naar een andere stal, weg bij het park.
Zit meer in een woonwijk met weiland en een klein slootje dus veel minder last van muggen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:07

Ik ben verkast naar een erg vlieg/daas/horzelarme plek. Vorig jaar daar wezen kijken in vol dazen seizoen en helemaal geen een te vinden, staat altijd een fijn briesje vanaf het mega grote hooiland.

Hier zijn buik maar vooral liezen een zwak punt, dekens dekken dat niet af helaas. En zijn borst is te breed. 215 is gewoon te krap helaas.