Welke gang mag een pony onder welke ondergrond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D_M_L

Welke gang mag een pony onder welke ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 16:50

Hoi bokkers!

Ik heb een verzorgpony samen met mijn vriendin en daar wandelen wij veel mee. Alleen nu vroeg ik me af: is het slecht als je bijvoorbeeld op het asfalt gaat draven of galopperen met een pony? Zoiets had ik namelijk een keer gehoord. En geldt dit voor paarden met hoefijzers, zonder hoefijzers of geldt voor beide hetzelfde?
Ik hoor graag van jullie!

Groetjes!

soesje321

Re: Welke gang mag een pony onder welke ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:55

Het is opzich niet slecht voor je paard, maar je paard kan wel snel uitglijden als je draaft of gallopeert op asfalt. Vooral met hoefijzers

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:58

Er wordt vaak gezegd dat galopperen op de weg ook slecht is voor de gewrichten van het paard en tot vroege artrose kan leiden. Ik galoppeer en draaf daarom ook zo veel mogelijk op zachte bodem.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:59

In principe kun je beter niet galopperen om een hard ondergrond. Dit heeft te maken met de grotere klap die het paard dan op zijn benen krijgt. Stappen en draven kan wel goed, maar het is wel verstandig om dit op te bouwen.

Met een goed getraind paard zou je ook wel rustig kunnen galopperen over de verharde weg, maar dat is zeker niet aan te raden voor elk paard.

Hou er wel rekening mee dat de hoeven sneller slijten op het harde, zeker in draf of galop. Ijzers kunnen juist wat glad zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 03:35

Ik ben het oneens met bovenstaande beweringen. Een harde ondergrond (asfalt) is zelfs beter geschikt voor draf en galol dan bijv zand. Bij zand schuift het paardenbeen altijd iets door wat niet bevordelijk is voor de pezen. Dat gezegt bedoel ik paarden die blootsvoets zijn en van wie de straal de grond raakt (die geeft grip en demping)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 15:23

Uhm. Waar moet je dan galopperen? :)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 15:28

Galloperen over asfalt zou ik niet doen en hier de reden waarom:
Wij hebben een trekpaard op stal en als dat in de berm gallopeerd valt de berm weg en valt het paard, daarom moest hij altijd op het steen en het asfalt galloperen, draven en stappen.
Nu werd hij van de week dus zwaar kreupel en kwam de dierenarts, fotos gemaakt en dit kwam eruit: zwaar verzakt hoefbeen in beide voorbenen, hoefbevanen (misschien hier niks mee te maken maar je weet maar nooit.) en artrose.
Vandaar voor mijn ervaring : niet galloperen op steen met of zonder ijzers. Draven vind ik dan niet zo'n probleem voor geen extreem lange stukken. Maar ik verkies zelf graag de berm. Zelfs nu ik ijzers heb.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:51

Er is niks mis mee om af en toe eens op het harde goed door te gaan hoor, hou er wel rekening mee dat met ijzers er soms wel eens gevaar is om uit te glijden.
Hoefbevangen en artrose zijn natuurlijk dingen die je niet wil, maar hebben eigenlijk helemaal niets met dit te maken.

VivaByoux schreef:
Galloperen over asfalt zou ik niet doen en hier de reden waarom:
Wij hebben een trekpaard op stal en als dat in de berm gallopeerd valt de berm weg en valt het paard, daarom moest hij altijd op het steen en het asfalt galloperen, draven en stappen.
Nu werd hij van de week dus zwaar kreupel en kwam de dierenarts, fotos gemaakt en dit kwam eruit: zwaar verzakt hoefbeen in beide voorbenen, hoefbevanen (misschien hier niks mee te maken maar je weet maar nooit.) en artrose.
Vandaar voor mijn ervaring : niet galloperen op steen met of zonder ijzers. Draven vind ik dan niet zo'n probleem voor geen extreem lange stukken. Maar ik verkies zelf graag de berm. Zelfs nu ik ijzers heb.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 19:18

Je kan in principe gerust draven of galoperen op asfalt.
Denk eens aan alle aangespannen paarden!
Die rijden (tenminste hier in de dorpen) echt niet alleen maar in het bos en als ze op straat gaan, zullen ze echt niet alleen maar stappen!

Dit heeft mi meer te maken met de kunde vd ruiter of het verantwoord is ...

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 01:28

Met die van mij fiets ik zo nu en dan graag een stuk. Wij hebben geen berm langs te weg (nouja een stuk waarom de zoveel meter een boom staat). Galoperen mag ze van mij niet op het asfalt maar draven wel. Heerlijk vind ze dat. Mits je het niet te veel doet zodat de hoeven goed blijven zie ik geen probleem in waarom je niet met je paard zou draven op het asfalt.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:27

Verscheen net filmpje met dat een paard is uitgeleden toen hij op steen gallopeerde en nu zijn been heeft gebroken.
Zal het filmpje niet delen want ontzettend bloederig

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:31

Als je dit opbouwt is het geen probleem en juist goed voor de pezen! Maar wel goed opbouwen en geen einden doen

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:39

Goede hoeven. Kunnen in stap/draf/ galop over asfalt. En overal waar je maar wil.
Opbouwen is vanzelfsprekend. Goed voor de hoeven.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:45

Galopperen zou ik niet zo snel doen op asfalt, maar meer uit angst om uit te glijden. Draf en stap doe ik juist expres op het harde. Liefst iedere dag om de pezen sterker te maken. Neem daar wel de tijd voor, pezen sterken langzaam en goede opbouw duurt al snel een half jaar. Welke ondergrond ik juist zou vermijden is mul zand, echt funest voor pezen, zelfs in stap.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:50

Draven op het asfalt vind ik geen probleem, met of zonder ijzers. Het is goed voor de pezen, maar je moet het wel opbouwen. Ik doe het alleen met paarden die redelijk bij elkaar lopen, zodat er goede controle is. Anders wordt het risico van uitglijden groter, zeker met ijzers. Zonder ijzers is dat risico kleiner, maar je hoeven slijten wel..
Galopperen heb ik nooit gedaan, ik begrijp ook niet waarom je het zou willen. Aangespannen ok, maar waarom zou je op het asfalt onder het zadel willen galopperen? Er is vaak meer verkeer en het voegt weinig toe in vergelijking met draf - dat is dan toch wat veiliger. ...

Ik galoppeer trouwens wél in het zand, ik denk dat Weidebloem zwaar, mul zand bedoelt?
Een mooie strakke zandweg is toch wel mijn ideale galoppeerpad...

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:33

Ik galoppeer regelmatig over het asfalt. Mijn pony vind het prettig ze loopt als een trein.
En nooit 1 moment gehad dat ik zou gaan glijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:39

VivaByoux schreef:
Verscheen net filmpje met dat een paard is uitgeleden toen hij op steen gallopeerde en nu zijn been heeft gebroken.

Ik heb dat meegemaakt met een shetje in draf, ging ook onderuit. Niet been gebroken, wel flinke wond. Maw, kan altijd gebeuren.

Enige waarom ik niet galoppeer op asfalt is omdat ik de ondergrond de klap te weinig vindt absorberen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:48

VivaByoux schreef:

Gelukkig zijn de bermen altijd super gelijkmatig en zal een beest daar nooit struikelen.
Met andere woorden: dikke pech maar dat kan overal gebeuren

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 23:32

Polly schreef:
VivaByoux schreef:

Gelukkig zijn de bermen altijd super gelijkmatig en zal een beest daar nooit struikelen.
Met andere woorden: dikke pech maar dat kan overal gebeuren

Zeg ook niet dat dat niet kan gebeuren. Ben niet pro berm noch pro asfalt en ik rij waar ik op dat moment het idee heb dat mijn paard het beste loopt.

Maar het paard in het filmpje was uitgegleden op asfalt. Niet in een berm. Of gestruikeld. Vond het toch een puntje om aan ts te delen zodat ze het in haar overweging mee kon nemen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 07:49

Bij soms gebrek aan betere ondergrond. Rij ik liever op asfalt.
Een van mijn paarden heeft shoes. En de andere 2 niet.
Alle 3 lopen ze probleemloos in alle gangen. Maar ze worden goed bekapt. En hebben voldoende demping in hun hoeven.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 08:38

Okee bedankt :) uit dit topic maak ik dus iig uit dat draven op beton/asfalt best kan dus :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:20

Kendra schreef:
Ik galoppeer trouwens wél in het zand, ik denk dat Weidebloem zwaar, mul zand bedoelt?
Een mooie strakke zandweg is toch wel mijn ideale galoppeerpad...

Inderdaad *D . Zwaar mul zand zoals stuifzand bv. Blijf ik ver vandaan, maar een strakke zandweg vraagt om een galopje :D