wormen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haffie14

wormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 10:02

hallo...
mijn haflinger is opeens aan het vermageren, je kan haar ribben zien maar ze heeft nogsteeds een dikke buik, ze trekt hem aan de achterkant ook een beetje op en haar kont is aan het invallen.haar vacht ziet eruit alsof ze geschoren is geweest maar dat is ze nooit geweest. ik dacht zelf aan wormen maar ze heeft geen koliek en ze poept goed, ook heb ik geen wormen kunnen ontdekken in haar poep.
wat denken jullie?

Rizette

Re: wormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:04

Als ze zo ver zijn dat ze koliek krijgen van wormen of dun gaan mesten dan zijn ze al veel te ver heen dan zitten ze nokvol zo ongeveer. Ik zou de mest toch maar eens laten onderzoeken en een kuur geven als datnodig is . En veel , goed ruwvoer voeren.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:05

wanneer is ze voor het laatst ontwormt? Je mag 1x per jaar sowieso ontwormen, de rest vh jaar mest laten testen.

Hoe oud is je pony? Kan het een oudere pony zijn die nu de symptomen van cushing krijgt? Drinkt ze ook meer?

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 10:56

itsmi schreef:
wanneer is ze voor het laatst ontwormt? Je mag 1x per jaar sowieso ontwormen, de rest vh jaar mest laten testen.

Hoe oud is je pony? Kan het een oudere pony zijn die nu de symptomen van cushing krijgt? Drinkt ze ook meer?

ze is voor het laatst ontwormt toen ze is bekapt wanneer dat is geweest weet ik niet precies meer.. ze is 16 jaar en ze drinkt gwn normaal net als anders

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:28

haffie14 schreef:
itsmi schreef:

ze is voor het laatst ontwormt toen ze is bekapt wanneer dat is geweest weet ik niet precies meer.. ze is 16 jaar en ze drinkt gwn normaal net als anders

Je weet niet neer wanneer ze voor het laatst bekapt is? Hoop dat dat niet langer dan een paar maanden geleden is dan...
Wanneer heb je voor het laatst de mest laten testen?

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 20:01

Nee....dat is denkik iets minder dan een half jaar geleden maar ze moet nu weer bekapt worden binnenkort..mest is nooit onderzocht omdat ze nooit kwalen gehad heeft en altijd kerngezond was maar nou is ze in 1 week zo erg afgevallen dat ik me wel redelijk zorgen gaat maken aankomende week laten we dr mest testen...maar ik wilde gwn even weten of dit echt wormen kunnen zijn

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:21

Klinkt alsof ze misschien te weinig ruwvoer krijgt,daar krijgen ze ook een opgetrokken buik van
wat voor ruwvoer krijgt je pony en hoeveel?
Geef je ook nog een krachtvoer

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 08:11

ellepel schreef:
Klinkt alsof ze misschien te weinig ruwvoer krijgt,daar krijgen ze ook een opgetrokken buik van
wat voor ruwvoer krijgt je pony en hoeveel?
Geef je ook nog een krachtvoer

Ze staat 24/7 op de wei en krijgt alleen hooi bijgevoerd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 08:16

En hoeveel hooi is dat?
Staat er nog veel gras op de wei

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 08:52

Ik zou eens bloed laten trekken om te controleren op bloedwormen

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 10:41

ellepel schreef:
En hoeveel hooi is dat?
Staat er nog veel gras op de wei

Ze hebben 2 weides als er te weinig gras staat op de ene gaan ze naar de andere hooi is ong een halve baal hoeveel hooi moeten ze krijgen per dag dan? ze staan met 2 op de wei andere paardje is in april 1

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:22

als er genoeg gras zou staan is dat genoeg, en als dat niet zo is zou je haflinger ongeveer 8-10 kilo aan hooi er per dag bij moeten hebben.
Dan zou je het hooi moeten wegen en kijken of je daar aan toe komt.

Maar je denkt aan wormen he, zou best kunnen dat dat zo is zou je nu het beste een wormenkuur kunnen halen, een equest bijvoorbeeld en die geven.
Het andere paardje van 1 dan ook meteen want op die leeftijd hebben ze er vaak wel wat last van :j
En je zou kunnen kijken of je er een vitaminebrokje bij miet geven.
Maar overleg het met je veearts,die moet je toch ook hebben in verband met de wormenkuur en an meteen vragen wat het beste is

haffie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 12:14

ellepel schreef:
als er genoeg gras zou staan is dat genoeg, en als dat niet zo is zou je haflinger ongeveer 8-10 kilo aan hooi er per dag bij moeten hebben.
Dan zou je het hooi moeten wegen en kijken of je daar aan toe komt.

Maar je denkt aan wormen he, zou best kunnen dat dat zo is zou je nu het beste een wormenkuur kunnen halen, een equest bijvoorbeeld en die geven.
Het andere paardje van 1 dan ook meteen want op die leeftijd hebben ze er vaak wel wat last van :j
En je zou kunnen kijken of je er een vitaminebrokje bij miet geven.
Maar overleg het met je veearts,die moet je toch ook hebben in verband met de wormenkuur en an meteen vragen wat het beste is

oke bedankt