Hoe houd ik mijn hooi goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

littled28

Hoe houd ik mijn hooi goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 20:33

Hey allemaal

Aangezien ik noodgedwongen heb moeten overstappen op voordroog (gewoon hooi kan ik nergens meer krijgen) heb ik een paar vragen :)

1. Hoe bewaar ik het hooi zodat het langste goed blijft? In de buurt hier vind ik enkel grote ronde pakken iets ruwere voordroog. Het probleem is dat ik maar 2 paarden heb en ik dus vaak een groot deel van de baal mag weggooien. Wat echt zonde is van de €35 per pak.

2. Mag je van voordrong veel voeren?

3. weet iemand hooi leveranciers (geen voordroog) in Oost-Vlaanderen?
Ik wil graag zo snel mogelijk weer overstappen, want het is echt een pest om steeds naar nog goede stukjes in het pak te zoeken, om vervolgens bijna €20 in de vuilbak te mogen gooien.

knollentuin

Re: Hoe houd ik mijn hooi goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:38

Hoe groot zijn je balen en hoe groot zijn je paarden?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:41

Het pak volledig uiteen halen en los geschud laten drogen, in dit weer moet dit zeker lukken...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:42

maximuss schreef:
Het pak volledig uiteen halen en los geschud laten drogen, in dit weer moet dit zeker lukken...

:j

Ook mijn ervaring

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:45

Dat dus...

Hier was het bij 1 stal ook heel vervelend... We moesten zelf (bij haar (N) grote balen afnemen.. met 1 pony deed je er een week of 6-7 mee... Kreeg toen ook nog commentaar dat ik het uit elkaar had gegooid.. maar moest wel.. kon anders zo veel weggooien!

maar dat uit elkaar gooien en dan tussentijds nog wat door elkaar hutselen hielp hier heel goed!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:45

Doen wij ook. Het is al vrij droog maar alle folie gaat eraf en we schudden het per plak helemaal los. Als je het (deels) in folie laat zitten gaat het snel schimmelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:49

littled28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 20:55

knollentuin schreef:
Hoe groot zijn je balen en hoe groot zijn je paarden?

Moeilijk te zeggen, dat van de balen. Het zijn grote ronde balen, ik schat ongeveer 1,5 meter hoog. De diameter weet ik niet (het zijn ronde balen)
Het gaat over een 2 jarig paard van 1m50, en een 20 jarige pony van 1m34

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:11

Ik denk dat je dan de balen van 250/300 kilo hebt, als je rond de 30 kilo per dag voert doe je er 10 dagen mee, dat moet te doen zijn als je het hele folie eraf haalt

littled28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 21:13

knollentuin schreef:
Ik denk dat je dan de balen van 250/300 kilo hebt, als je rond de 30 kilo per dag voert doe je er 10 dagen mee, dat moet te doen zijn als je het hele folie eraf haalt

10 dagen? Ik ben er al zeker 2 à 3 weken mee bezig. Ik voer altijd een vaste hoeveelheid, geef ik meer, dan blijft het liggen en gaan ze er veel mee morsen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:21

Je kan die pakken max 14 dagen goed houden, maar dan moet je er wel voor zorgen dat er echt zo minimaal mogelijk zuurstof bij kan komen. Dus: hooi eruit halen voor een paar dagen tegelijk en dan weer helemaal afdichten.
Andere optie is om het pak helemaal open te gooien, maar dan moet je het overdekt en van de grond af bewaren. Niet buiten, want de lucht is te vochtig en dan krijg je alsnog broei.

De 2 jarige mag je zoveel hooi geven als het op kan, die is nog volop in de groei. Je oudje mag ook plenty hooi hebben, die zal het vast wel laten liggen als ie vol is. Mocht ie zich vaak 'overeten', dan zul je beter moeten doseren. Gaan ze morsen, kun je hooinetten overwegen.
Bij mij zou zo'n pak in 2 weken wel op zijn, ik zou daar zeker niet de helft van weg hoeven gooien.

littled28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 21:37

Dees schreef:
Je kan die pakken max 14 dagen goed houden, maar dan moet je er wel voor zorgen dat er echt zo minimaal mogelijk zuurstof bij kan komen. Dus: hooi eruit halen voor een paar dagen tegelijk en dan weer helemaal afdichten.
Andere optie is om het pak helemaal open te gooien, maar dan moet je het overdekt en van de grond af bewaren. Niet buiten, want de lucht is te vochtig en dan krijg je alsnog broei.

De 2 jarige mag je zoveel hooi geven als het op kan, die is nog volop in de groei. Je oudje mag ook plenty hooi hebben, die zal het vast wel laten liggen als ie vol is. Mocht ie zich vaak 'overeten', dan zul je beter moeten doseren. Gaan ze morsen, kun je hooinetten overwegen.
Bij mij zou zo'n pak in 2 weken wel op zijn, ik zou daar zeker niet de helft van weg hoeven gooien.

Ze stoppen beide wanneer ze genoeg hebben, overeten heb ik nooit met hun.

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:44

Ik snap niet hoe je er bij komt dat er geen gewoon hooi te koop is, Marktplaats staat er vol mee.
Dus even je best doen op het internet en je hebt gewoon hooi in huis en geen ellende van voordroog of kuilgras.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 01:38

Broei komt omdat de warmte niet naar boven weg kan. Bij een ronde baal laat ik die op de platte kant zetten, snij onderlangs de boel open, zodat je een muts hebt die je af doet bij droog weer en weer op bij regen. De warmte incl. extra vocht kan dan verdampen, de baal droogt verder en blijft goed. Je loopt wel tegen ellende aan als het een aantal dagen (zeker als baal net open is) regenachtig en vrij warm is. Dan vormt condens op het plastic wat terug in je voordroog drupt en dan knalt de schimmel er inderdaad door.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 06:58

Losschudden maar x dan moet je wel de ruimte hebben. Voor mij te karig allen je laatje stuk doe ik zo of als ik merk dat het begint te broeien. Ik heb er pallets onder liggen. Snij het plastic er helemaal af en voer er 10 dagen mee