Ervaring shoe secure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Ervaring shoe secure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 19:05

Heeft iemand ervaring met het systeem shoe secure? Het lijkt mij het ei van Columbus. Www.shoesecure.nl

rien10

Re: Ervaring shoe secure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 19:42

En? Bekend bij iemand?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:55

Ik kende ze niet, ben niet tegen ijzers. Mijn motto blote voeten als het kan, ijzers als het moet...

Maar dit zijn afschuwelijke dingen in mijn ogen.
Om ijzers te beschermen moeten ze in de stiftgaten vastgeschroefd worden, je ziet de stiften onder de hoef uitsteken zodat het paard op hakken loopt.
Je weet nooit wanneer een paard zijn ijzers eraf trapt, in de wei, paddock, op stal of tijdens het werk. Dat zou betekenen dat deze dingen er 24/7 onder moeten zitten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 10:47

Nee, stiften zijn het niet, wel een soort moeren van een paar mm hoogte. Die bovendien wegzakken in het zand waar je op rijdt. Dat lijkt mij het probleem niet. Ik vraag me wel af in hoeverre ze goed hun werk doen, namelijk het ijzer beschermen.
Nee, dit is niet bedoeld om 24/7 om te houden. Enkel bij de situaties waarin je het nodig hebt. Die situatie kan bij iedereen verschillend zijn.

Maar goed, jij hebt er dus geen ervaring mee? Ik ook niet maar ben dus op zoek naar iemand die er wel ervaring mee heeft.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 10:00

Kennelijk is het systeem niet erg bekend in Nederland.

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:12

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen :o Mijn ultra-lenige merrie weet het voor elkaar te krijgen om tijdens het longeren regelmatig 1 van haar ijzers af te trappen (ondanks springschoenen), dus ik ben hard op zoek voor een oplossing daarvoor. Ik zag de ShoeSecure langskomen en zou graag ervaringen horen als die er zijn.

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:24

Uitvinding van de eeuw :j . Vorige paard kreeg het regelmatig voor elkaar zijn voorijzers af te trappen. Behalve vele ritjes naar de hoefsmid was het natuurlijk ook elke keer een klap op de pezen. Het kost even vijf minuten om ze om te doen, maar ik heb nooit weer problemen gehad. Wel even meenemen naar de hoefsmid of een scheurtje in het midden maken zodat ze wat flexibeler zijn. Stootgaten zitten natuurlijk nooit 200% op dezelfde plaats..
Ik deed ze overigens alleen onder als paard los buiten stond. Niet met rijden oid.
Laatst bijgewerkt door SemperFi op 18-04-16 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:38

Zal ongetwijfeld goed werken bij paarden die met hun achterhoeven hun voorijzers aftrappen :j

Lijk me wel lastig om voor elk model hoef / voet een perfect passend kapje te hebben dat de hoefballen niet irriteert tijdens het lopen en waar geen rotzooi tussen gaat zitten broeien...

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:32

Mijn paard trapt inderdaad haar voorijzers eraf met de achtervoeten, vaak gebeurt dat als ze flink gek doet.

Dat laatste is inderdaad ook mijn zorg, dat het gaat irriteren door zand e.d. Aan de andere kant: ik zou ze alleen met longeren/losgooien willen gebruiken, dus dat is natuurlijk maar van korte duur. Echter wel in beweging, dus dan ben ik wel bang voor irritatie. Maar ja, iedere keer een ijzer kwijt is natuurlijk ook niks...

SemperFi, hoe zorg jij ervoor dat ze bij ieder paar ijzers weer goed passen? Geef je ze aan de smid zodat hij de stiftgaten erop aan kan passen? En hoe strak zitten de kapjes tegen de hoefballen aan?

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:36

Ze zijn groot genoeg en je moet zelf de gaten erin maken. Dus je kunt ze precies "op maat" maken ;-) . Dus ook zo dat er ruimte genoeg zit om schuren tegen te gaan. Daarnaast hebben we een stukje "ingeknipt" zodat je ze wat breder kunt trekken.
Zal eens kijken of ik nog fotos kan vinden.

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:55

Het gaatje in het midden zit er in, dus die hebben we doorgesneden zegmaar, zodat je ze wat uit elkaar kunt trekken.
Afbeelding
Zit circa een halve centimeter tussen denk ik, nooit problemen met schuren gehad. Het heeft eerder de hoefballen beschermd. Het is erg hard spul, dus het komt eenmaal op maat ook niet tegen de hoefballen aan. Op het harde staat de hoef iets voorover, maar in het zand of op het land zakt dat weg, dus is dat geen probleem.
AfbeeldingAfbeelding

Edit, ik heb overigens tegen de hoefsmid gezegd dat hij een beetje secuur de gaten moest boren, maar eigenlijk in de praktijk leverde dit geen problemen op. Je kunt ze voor de zekerheid altijd meenemen natuurlijk, maar dat deden wij eigenlijk niet. Mede door de snee in het midden kon ik ze wel redelijk buigen. Heel af en toe dat het wat strak zat.

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:33

Super, dank voor de duidelijke foto's! Fijn om te horen dat ze op een zachte ondergrond geen last hebben van het hoogteverschil, want op het harde vind ik het zo nog beste 'hakjes' :o Gebruik jij ze alleen op het land, of ook voor bijvoorbeeld longeren?

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:54

Ik gebruikte ze alleen op het land of los in de buitenbak. Tijdens het longeren trapte hij ze nooit af (en dat deed/doe ik ook niet zo heel vaak eigenlijk :o ) dus was het niet zo noodzakelijk. Je kunt er evt springschoenen overheen doen, maar die gingen er bij mij soms wel tussen zitten. Later liet ik die volgens mij gewoon af, maar met longeren etc is dat misschien wel handig. Met hele rare sprongen kan t paard ze niet vanaf de 'bovenkant' eraf tikken, omdat de springschoen er overheen zit. Dat duurt immers ook geen halve dag.
Grootste nadeel vond ik de tijd, want 'even snel' het paard naar buiten zetten ging niet, maargoed dat is meer gemakzucht :P .

martijn719

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:28

houd rekening met schuren bij de hoefballen, ophoping van zand/modder.
geen aanrader in mijn gedachten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 23:24

Dank je voor de tip. Heb je dit zelf ervaren?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:34

Ik heb ze 1 dag aan gehad bij mijn paard, toen was ik ijzer + schoen kwijt :+
Dus weer gewoon terug naar maat te grote springschoenen, werkt stukken beter en fijner, zacht materiaal en gemakkelijk op en af te doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 06:20

Ik doe nu een maat te grote springschoenen aan. Dan kleinere er bovenop om de grote naar beneden te houden. Dus dat blijf ik maar doen. Is goedkoper ook :+