Ondertussen een beetje het spoor bijster.
Begin van het jaar zagen we kale plekken op mijn paard ontstaan (oude ruin van bijna 27, 24/7 in wei met schuilstal, zonder andere paarden in de buurt ivm medische situatie. Volledig op pensioen). De dierenarts is 31jan geweest en zag mijten dus behandeld met byemite en dectomax ingespoten, daarnaast nog vitaminekuur voor weerstand en nog een andere ondersteunende injectie.
Hiervan leek het even beter te worden, de kale plekken zaten op jeukplekken (rand van de bil naar been, achterkant bil, borst enz) en deze gingen dicht. Mijn paard staat een eind bij mij vandaan, wel regelmatig coontact met man bij wie hij staat en die zag verbetering. Hij waste het paard ter odnersteuning 2x per week met teerzalf en was begonnen wat olie bij te voeren "voor een betere vacht".
Gisteren belde hij dat hij zich wat zorgen maakte dat het toch achteruit ging, hij had er al een deken opgelegd en daarmee keek hij wat levendiger. Dus ik ben vanochtend langs gegaan en foto's zijn van vanochtend. Ook al weer even telefonisch contact gehad met de dierenarts die de vorige keer is geweest maar die weet het niet zo goed en kan alleen nog regenrot bedenken, hoewel het verloop daar niet echt op lijkt. Het lijkt niet echt op schimmel. DA heeft het zelfs gehad over een extreme vorm van sarcoidose maar daar vind ik het totaal niet op lijken. Beestjes kunnen we niet meer vinden.
Ik heb de staleigenaar gezegd niet meer zo veel te wassen, eventueel de plekken alleen en max 1x per week. Realiseer me nu nog extra om misschien niet te wassen met teershampoo maar betadineshampoo?
Verder in overleg met DA deken er overdag af in de zon en dagelijks goed borstelen, ook rondom de kale plekken zodat de korsten los komen. Met name op de bil voel je dat er nog een hoop los moet komen.
Hij voelt zich prettig, weinig jeuk er aan, behalve als je borstelt uiteraard. Eet goed, drinkt goed en tijdens het wandelen vanochtend (aan de hand) was hij de vrolijkheid zelve.
Iemand nog enig idee wat dit kan zijn? Heb het behoorlijk met hem te doen.