gekneusde zool / stralen. Domme pech of ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

gekneusde zool / stralen. Domme pech of ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 13:32

Vorig jaar liep mijn merrie ineens goed kreupel. Ik dacht meteen aan een hoefzweer dus hoefsmid gebeld. Helaas was mijn eigen hoefsmid op vakantie dus een andere laten komen. Deze hoefsmid kon niks vinden. En was voor het gemak de tang vergeten.

Ik was er niet gerust op en heb dus de dierenarts gebeld en laten komen. Die heeft er iets meer tijd en energie ingestoken. En kon ook geen zweer ontdekken. Er werd dan ook gedacht aan een zoolkneuzing.
Paar weekjes niks gedaan alleen maar lekker buiten en getut.

Vorige week had ik al het idee dat ze niet helemaal lekker liep. Dat bevestigd toen ik afgelopen maandag les had. Ze was niet kreupel maar toch ook niet helemaal rad. Alleen wat stap oefeningen gedaan.
Rest van de week niks met der gedaan behalve lekker de paddock in.
Vanmorgen kwam de smid. En die ontdekte na het weg snijden van de stralen rode plekken in de stralen.
Gekneusde stralen.

Toen de hoefsmid naar huis was. En ik er over aan het nadenken was. Vroeg ik me af of dit gewoon domme pech is. Of dat ze echt gevoelige voetjes heeft en een ijzer misschien zou helpen.
Ik heb deze vraag ook naar de hoefsmid geappt. Maar nog geen reactie op (is natuurlijk nog aan het werk).

Wat denken de bokkers?

Ilse96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:46

Is vervelend inderdaad!
Mijn merrie heeft er dit jaar ook last van gehad een paar weken geleden als het had gevroren en ze gingen 's morgens naar buiten liep ze de dag Erna op eieren.
bij mij kwam het dus door een bevroren grond. Nu gaat ze gewoon iets later naar buiten en is het probleem over.
Paard staat vierkant op ijzers

8nnemiek

Re: gekneusde zool / stralen. Domme pech of ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:54

Ik zie het hier inderdaad ook zo nu en dan als het gevroren heeft. Zeker als de bak of wei erg hobbelig is en hard bevroren zie je vaak dat er van die punten in het zand zitten en dat zal niet veel anders zijn dan een scherpe steen. Als ze daar na een gekke sprong met hun volle gewicht op landen.. Maar het is meestal vrij snel weer over. Ik zet ze er ook niet voor binnen hoor. Ik probeer wel de bak een beetje vlak te hebben getrokken als ze een periode met flinke vorst voorspellen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 14:09

Als de keuze is ijzer of pijnlijk laten lopen ga ik voor een ijzer eronder, als is het maar voor een week of 6 om de boel te laten rusten en genezen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:06

Een kneuzing kan bij elk paard optreden, en dit zowel bij met of zonder ijzers er onder.
Dus wat dat betreft zou ik zeggen gewoon afwachten en regelmatig de smid er bij, dit is op zich geen reden om er zowiezo een ijzer onder te zetten.
Alleen als dit regelmatig zou voorkomen of indien er echt veel op heel ruwe ondergrond gewerkt dient te worden , tjaaa dan zou ik ook overwegen er een ijzer onder te plaatsen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:19

Als hij rode plekken in de stralen vindt, dan heeft ie wel veel van de stralen afgesneden ben ik bang. Het paard op ijzers zetten voorkomt andere kneuzingen in de toekomst niet, dat kan evengoed gebeuren, alleen zíe je het niet meer. Dan woekert het onderliggende probleem dus nog steeds gewoon door alleen heb je er totaal geen zicht meer op. Dat is vergelijkbaar als pijnstillers geven en dan zeggen 'kijk hij loopt weer goed', je ziet dan dus ook niet meer of het beter of slechter aan het worden is.

Kneuzingen herstellen over het algemeen vanzelf, als je je paard gewoon even rust gunt en gewoon lekker buiten zet.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 20:58

Dankjewel voor jullie feedback.

Inmiddels een reactie terug van mijn hoefsmid. Die denkt dat het een optie zou kunnen zijn.
Ben helaas niet in de mogelijkheid om te bellen. Anders had ik dat zeker gedaan voor een onderbouwend antwoord.

Paard is al weer bijna 10 jaar bij mij. Heeft nog nooit op ijzers gestaan. Wel is ze blessure gevoelig.

Gelukkig gaan we nu de goede tijd in en kunnen we gaan genieten van de lente. Ze zal dan hopelijk niet zo snel last hebben van gekneusde stralen en zolen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:54

Teveel straal kan ook kneuzingen geven hoor Arabesk :P Als die teveel uitsteekt en geplet wordt.. Geen idee of dat hier het geval is natuurlijk. Aannemen dat er teveel af is gehaald is ook niet per se juist...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 11:03

Ik moet ook eerlijk zeggen. Dat ik het totaal niet weet of er te veel afgehaald is van de stralen.
Ik vertrouw mijn smid en ik heb zelf niet de kennis om er goed over te oordelen.
Ik merk natuurlijk wel als mijn paard gevoelig of zelfs kreupel loopt. Maar ze loopt niet gevoeliger dan voor het bekappen.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:57

Kijk je nooit even onder de voetjes als de hoefsmid is geweest of direct als hij aan t werk is?
Steek je best wat van op (van meekijken) en heb je ook een idee wat bij jouw paard normaal is en wat niet.

Als je het paard al 10 jaar zonder ijzers hebt zou ik er niet opeens ijzers onder doen maar kijken naar de oorzaak van de kneuzing. Wellicht iets in het management recent veranderd?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 12:20

Normaal kijk ik veel mee en overleg ik ook veel met de hoefsmid.
Ik heb alleen een verstopte speekselklier (speekselsteentje). Loop met een dikke wang en verrek van de pijn. Ik heb dus dit keer niet veel gevraagd of mee gekeken.

Oeps helemaal vergeten erbij te zetten.

De hoefsmid dacht dat het door de vorst is gekomen.
Bij mij lopen ze iedere dag minimaal 10 uur buiten. Alleen bij de ingang van de paddock is het altijd drassig. Dat is door de vorst natuurlijk flink hard geworden. Hij denkt dat ze het daar bij opgelopen heeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 12:26

Ik heb ook paard gehad die wat gevoelig liep tijdens de vorst. Tja, vind ik geen reden om er meteen ijzers onder te gooien. Nu loopt ze weer helemaal goed.

Uitsteknde stralen kan ook een oorzaak zijn. moet je kijken of de straal uitsteekt ten opzichtr van de hoefwand. Moet gelijk zijn, maar niet uitsteken

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:09

felicity schreef:
Alleen bij de ingang van de paddock is het altijd drassig. Dat is door de vorst natuurlijk flink hard geworden. Hij denkt dat ze het daar bij opgelopen heeft.

Dat denk ik ook. Ik zit net te bedenken dat ik de afgelopen jaren geen kneuzingen meer gezien heb met vorst en kwam tot de conclusie dat ze niet meer op bevroren hobbelige grond lopen maar op bevroren rechte grond.

Heb je de mogelijkheid om 2 doorgangen te maken, 1 voor als het nat is en 1 voor als het vriest? Die laatste gebruik je dan alleen als het vriest (of in de zomer), zodat hij recht blijft.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 19:54

Phoee daar moet ik even goed over nadenken.

Haar paddock ligt precies tussen de bak en de paddock van mijn andere paard.

Ik hoop dat ik dat probleem kan uitstellen tot volgend jaar. En we nu eerst lekker de lente krijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:57

Aan het begin van de winter de huidige doorgang splitsen dan als die breed genoeg is?

Ik wil nu ook wel eerst lente {:}

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:02

als de smid hier komt merk ik ook soms op dat de straal wat rood ziet, echter staat mijn paard altijd op ijzers en merk ik hier dus niks van aan haar

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 21:40

@ koper Dat is wel een goede denk ik. Even kijken hoe ik dat kan realiseren. Iets met prikpaaltjes misschien. Dankjewel voor de tip. Ga ik eens over nadenken.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:37

Koper schreef:
Heb je de mogelijkheid om 2 doorgangen te maken, 1 voor als het nat is en 1 voor als het vriest? Die laatste gebruik je dan alleen als het vriest (of in de zomer), zodat hij recht blijft.

Hahaha doe ik ook! :P
Al wil ik er tegen volgende winter gewoon een hoop steentjes in kappen. Blijft droog en niet vriest niet aan in bulten en is goed voor de voeten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 00:40

Gruproosters in de modder leggen schijnt ook goed te werken!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 01:08

Kneuzing door bevroren grond kan best gebeurd zijn. Dan zou het na een poosje weer goed moeten zijn. Ik hoop dat er niet te veel van de straal is afgehaald, want dan duurt het proces mogelijk langer.

Ik zou je paard zeker hierom niet op ijzers zetten hoor!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 01:21

Je moet juist wel zo veel mogelijk gekneusd weefsel weghalen. Ten minste als je wil dat het paard zo gauw mogelijk weer pijnvrij kan lopen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 02:13

Als er flink wat van de stralen is afgehaald dan verwacht ik eigenlijk dat dat niet enkel gekneusde delen zijn.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 06:40

Wij hebben ook een paard wat zeer slecht op zijn hoeven stond ijzers bleven niet hangen dus hoefschoenen aangeschaft puur voor het rijden.
Hoeven bleven slecht en pijnlijk zijn zool was ook erg dun en hij liep vaak gevoelig.
Vanaf afgelopen zomer supplementen gegeven voor zijn hoeven en hij heeft nu zulke harde hoeven echt niet normaal na jaren tobben eindelijk de hoeven zoals ze moeten zijn.
Duurd wel 3 maanden voordat het aanslaat en je moet het elke dag geven.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 06:54

ijzers hebben niet zo veel zin. Mijn ene paard heeft dit een aantal jaar geleden ook gehad en volgens de da moesten er ijzers onder. De hoefsmid zei dat dat geen zin had want een andere keer stappen ze op iets groters en dan is het alsnog gekneusd. Die van mij heeft er ook nooit weerlast van gehad gelukkig