Hoeveel grasbrok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pastis

Hoeveel grasbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 07:41

Hallo Bokkers,

Korte vraag; hoeveel grasbrok geven jullie aan je paard? Mijn ruin is 1m72, is goed op gewicht en is cushingpatient. Ik geef de herbs-brok van Agrobs. Ik geef meestal zo'n750g samen met 750g alpengrünslobber. Maar het lijkt me eens geweekt zoveel. Bijna 3/4e van zo'n grote flexibele emmer. Is dit té veel, of kan die hoeveelheid geen kwaad? Hij krijgt het 's avonds, zodat hij voldoende bezigheid heeft op stal. Verder krijgt hij voldoende voordrooghooi, en 2x daags 750g 16+ muesli en 500g cushcare (beiden van D&H).

Wat denken jullie?

tamary

Re: Hoeveel grasbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:34

Hij heeft dus de hele nacht de tijd om het op te eten, dan is er geen probleem zolang hij niet te dik wordt. Spul blijft ook lang genoeg vers om veilig gegeten te worden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 14:03

Grasbrok voor voldoende bezigheid op stal ? Hooi werkt daarvoor toch veel beter. Die grasbrok hebben ze zo op ?!
1 kg grasbrok vervangt qua energie ongeveer 1 kilo hooi.
Paard van 1,72 m zal toch snel 650 kilo wegen, dus zal zo ongeveer 12- 15 kilo hooi per dag krijgen ?
Van dat hooi kan je dan een deel vervangen door grasbrok. Alhoewel ik dus echt niet snap waarom je grasbrok geeft om je paard meer te doen te geven.

Doe je nog veel met je paard, omdat je hem 2,5 kilo krachtvoer geeft per dag ? Of blijft hij anders niet op gewicht ?

Pastis

Re: Hoeveel grasbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 14:14

Hij krijgt 's avonds zo'n 16kg hooi. 3/4e gaat er in een slowfeeder, de rest krijgt hij zo. De grasbrok is eigenlijk als extraatje. Niet om het hooi te vervangen. Maar als hij binnenstaat voor de nacht, is het wel zo fijn voor hem om voldoende te eten te hebben. Op de wei staat er nu ook niet echt veel meer op.
Hij wordt niet meer intensief gereden, enkel wat recreatief. Maar hij valt erg snel in, en zeker de cushcare houdt hem goed op gewicht.