Agrobs: pony eet het niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Agrobs: pony eet het niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:27

Dacht ik goed te doen .. maar het is te gezond waarschijnlijk :+

Ik zoek iets voor pony in kwestie om te geven als beloning na het werk, gewoon een schepje van iets in zijn voerbak is ok. Ik zoek niks als aanvulling qua vitaminen ed, dat zit in principe wel goed door de rest van zijn voeding. Echter zijn er nogal wat maars:

- pony reageert heel erg op gras, blijkt een soort grasallergie te hebben dus kan niet op gras, droog hooi gaat nog redelijk maar vanaf voordroog begint de ellende al. Om die reden geef ik geen grasbrok meer (dat had ik eerst namelijk). Ben me ervan bewust dat Agrobs ook gras is/bevat, maar dacht dit eens te proberen omdat dit van duitse weides komt (zonder bemesting), dus niet het standaard gras van hier..
- pony lijkt ook op luzerne te reageren (staartschuren), dit enkel als hij puur luzerne(brok) krijgt, dus beetje luzerne in de voeding moet wel kunnen.
- suikers/zetmeel worden zoveel mogelijk vermeden omdat ik het idee heb dat hij daar ook gevoelig op reageert (bepaalde voeding in het verleden), wortels & appels mijd ik ook om die reden (die krijgt hij wel genoeg van stalgenootjes, moet niet extra :P ).

Dus ja, ik dacht Agrobs te proberen, de Leightgenuss (= ideaal voor paarden met overgewicht), maar dat moet hij na 3x gewoon niet hebben, gaat dan super vrolijk naar zijn bak, en met hoofd naar beneden weer naar buiten .. vind ik toch maar zielig :')

Zou iets anders van Agrobs wel kunnen?
Of iets als Cavalor Fiber Force?
Pavo Care4Life heeft hij ook een tijd gehad maar daar had ik niet zo'n goed gevoel bij, weet nog niet goed of ik dat opnieuw wil proberen.

Andere ideeën?

Saul

Re: Agrobs: pony eet het niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:34

Heb je ze al eens geweekt? Misschien dat hij ze dan wel lust?

Mijn cushing/hb/ir pony krijgt de fiber force en doet het er tot nu toe super op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:36

Had ik inderdaad al geprobeerd :j Omdat hij zijn hooi ook liever nat dan droog heeft (moet vochtig omdat hij anders gaat hoesten, maar als het niet (meer) nat genoeg is gaat hij zelf soppen in een waterbak ;) ). Maar geen verschil helaas...

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:37

Hmm dan durf ik het ook niet te zeggen.
Hier gaan ze er goed in.

Behalve bij onze bejaarde shet die hoeft ze niet, maar die wil op het moment sowieso heel weinig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:43

Waarom wil je dit? Een paard koppelt voer in zijn bak na het werken niet aan het werk zelf. Daarnaast is het voor paarden niet logisch om met voer "beloond" te worden, zoals dat voor een hond of een andere vleeseter wel is.

Als hij hooi heeft en een aanvulling daar op voor de vitamines enzo dan heeft je paard toch alles? Alleen jij dan misschien niet maar komt dan doordat jij je paard vermenselijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:46

Gewoon omdat ik dit wil inderdaad :j Voor mezelf :j
Omdat ik het echt stom vind als we samen wat gedaan hebben hem terug in zijn paddock te zetten en te zeggen: ga nu maar weer gewoon hooi eten zoals je al de hele dag doet..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:58

Dan kun je 'm toch ook gewoon een stukje witlof ofzo geven? Het lijkt me leuker om 'm iets te geven wat hij ook leuk vindt om te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:45

Dat is de bedoeling van het topic.. iets vinden, liefst gezond, wat hij leuk vindt om te krijgen :)
Hoe zit het met suikers ed in witloof? Omdat ik om die reden ook appels/wortels liefst vermijdt..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:17

Geen idee :Y) Vind jij het heel zoet? Van die paar stronken die die van mij in de week krijgen hebben ze in elk geval nog niks opgelopen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:21

wortels vallen opzich wel mee, kan ze zelfs aan mijn merrie geven. Terwijl die van het minste of het geringste warm staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:42

@ Koper : ik eet geen witloof dus ik zou het echt niet kunnen zeggen :')

@ Tycranol : handig.. heb ook even wat zitten opzoeken en het blijkt inderdaad wel mee te vallen, dacht altijd dat wortels en appels hetzelfde was maar dat is blijkbaar niet. Dus een wortel of 2 na het werk zou hij inderdaad in principe geen last van mogen hebben.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:46

Dat lijkt me niet.
Mevrouw krijgt er 3 per dag en dat gaat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:50

Dan gaan we dat doen, is het meest simpele :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:53

Zoveel mensen denken dat er veel suiker in wortels zit maar het is 95% water!

Ander idee: dieetmix van Subli?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:02

Dat blijkt inderdaad :j Had het ook verkeerd voor :j
En waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan: een paar wortels is een stuk eenvoudiger dan allerlei speciaal voer :P

Maar bedankt voor je input :) Subli is hier niet (makkelijk) verkrijgbaar.