Slechte weerstand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Slechte weerstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 18:04

Heyhoi,

Ik open dit topic omdat ik echt niet meer weet wat ik ermee aan moet en ik hoop iets te vinden waarvan mensen zeggen 'ja dit herken ik, ik heb dit gebruikt en het hielp!' want als ik het in de winkel vraag krijg ik wel 20 producten naar mijn hoofd gesmeten wie zeggen te helpen. -O-

Ik heb een 4-jarige ruin (hij wordt in mei 5) en hij heeft iedere keer wel weer iets en ik denk dat dat komt omdat hij weerstand mist, gezien zijn leeftijd misschien?
Hij heeft namelijk dan een schimmeltje, dan weer rotstraal, dan weer troebelige ogen, dan weer mok.. Inmiddels ben ik dagelijks al drie kwartier bezig met al zijn kwaaltjes te verzorgen.
En ik vroeg me af of iemand tips heeft om hem te helpen wat weerstand op te bouwen?

Hij krijgt sinds oktober elke maand een vitamineboost van equivital. Maar dat werpt helaas niet zijn vruchten af.
Als rantsoen krijgt hij 2x per dag een kg brok, staat hij de hele dag op het land en krijgt hij nog een halve plak hooi in zijn stal.

Of is het misschien een keer handig om bloed te laten prikken? Kijken of hij te korten heeft?
Hij zit verder wel goed in zijn vel, opgewekt, energiek, goed op gewicht en een glanzend velletje.
Heb nog geen ervaringen met situaties als deze, vandaar mijn vraag. :)

Alvast heel erg bedankt! Ik wil hem uiteraard graag een handje helpen!

Anoniem

Re: Slechte weerstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:12

Ik zou eerst eens bloed laten prikken. Kan zijn dat ie wat onder de leden heeft of had, waardoor hij niet goed bijkomt. Is hij ook schraal?
Soms kan bloedworm bijv ervoor zorgen dat een paard voor een langere periode ziek blijft en daardoor dit soort kwaaltjes krijgt.

Maar goed, pas als je bloed laat prikken, weet je wat hij mist en waarop je evt kunt aanvullen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 08:57

Joolien schreef:
Ik zou eerst eens bloed laten prikken. Kan zijn dat ie wat onder de leden heeft of had, waardoor hij niet goed bijkomt. Is hij ook schraal?
Soms kan bloedworm bijv ervoor zorgen dat een paard voor een langere periode ziek blijft en daardoor dit soort kwaaltjes krijgt.

Maar goed, pas als je bloed laat prikken, weet je wat hij mist en waarop je evt kunt aanvullen.

Nee hij is niet schraal en word ook regelmatig gecontroleerd op wormen.

Bedankt voor je reactie! :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:01

Als het al langdurig is en je steeds van het ene in het ander valt dan is het verstandig om eens met de DA te overleggen en bloed te laten prikken.

Qua producten om even de weerstand te ondersteunen heb ik goede ervaringen met Opkikker van NAF. Heb het idee dat als je het paar weken bijvoert wel echt paarden door lastige periode kan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:37

Worden de wormen in de mest gecontroleerd of in het bloed?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:39

Bloedwormen vind je niet in de drollen, maar in het bloed (toch?)
Mijn advies is dus even bloed laten prikken!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:40

Je geeft dus alleen zo nu en dan vitaminen?
Ik zou dagelijks een vitaminebrokje geven (vitalbix of een ander merk).
1 plak hooi is wellicht ook wat weinig voor een paard in de groei?