Rijden jullie buiten met paard dat net ontwormd is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Rijden jullie buiten met paard dat net ontwormd is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 13:05

Wij rijden een paar dagen niet buiten als onze paarden net ontwormd zijn, omdat ivermectine giftig is voor een flink aantal hondenrassen. Ik zou niet willen, dat honden in het bos paardenmest eten met resten wormenmiddel er in en daar ziek van worden.
Vooral honden met een ontbrekend mdr1 gen worden ziek of gaan zelfs dood van wormenmiddel.

Http://www.rzwh.nl/het-ras/gezondheid/mdr1-gendefect

Maar als ik rondvraag, zijn er maar weinig ruiters die rekening houden met honden van andere gebruikers van het bos of buiten. Op stal houden veel ruiters er wel rekening mee. Maar ik hoor ook vaak dat mensen zeggen: mijn hond heeft er geen last van, overdreven. Maar niet ieder hondenras is gevoelig voor gif naar de hersenen.

Ik ben benieuwd wie op bokt wel rekening houdt met honden die mogelijk de mest eet van paarden, die net ontwormd zijn.

Appelmoes_11

Re: Rijden jullie buiten met paard dat net ontwormd is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:06

Ik wist dit helemaal niet. Wat goed dat je dit post :) Ik zal er in het vervolg zeker op letten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:07

Volkomen onbekend dit, dus ik heb hier nog nooit rekening mee gehouden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:09

Ik wist dit ook niet, maar ben een tijdje terug in het locale bosje hier een wandelaar met hond tegengekomen die aangaf dat hij het niet erg vind als ruiters eens van het ruiterpad afwijken, zolang ze inderdaad er maar rekening mee houden dat pas ontwormde paarden mest achter kunnen laten die giftig is. :j
Ik heb het onthouden, een paar dagen niet op buitenrit is een kleine moeite.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:10

Ik wist het wel en vind het ontzettend netjes dat je daar rekening mee houdt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:12

Voor mij ook onbekend.. Goede post.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:12

Ik wist het wel maar ik houd er niet echt rekening mee, gelukkig poept meneer niet in een vreemde omgeeeeeving. :')

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:13

Ik denk dat het eerder onbekendheid is, heb er zelf eerlijk gezegd ook nooit over na gedacht. En ik weet vrijwel zeker dat bijna iedereen die ik ken daar ook geen gedachten aan geschonken heeft.

Dus puur onwetendheid van heel mensen!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:14

Ik wist dit niet en heb er dus ook nooit rekening mee gehouden... Ik zal er wel op gaan letten :)

Muisssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:15

wij doen dit inderdaad ook niet, wij houden op stal ook alle stallen goed dicht in deze dagen zodat de stalhonden ook niet uit snacken gaan en er ziek van worden.

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:16

Heb er nog nooit bij stil gestaan, dus dank voor de post! Ga er voortaan ook rekening mee houden.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:16

Maar dan vraag ik mij zoizo af, laat je het als hondeneigenaar toe dat je hond paardenmest opeet? Hier mogen de honden dat niet. Zoizo mogen mijn honden buitenshuis niks eten wat ik ze niet geef.

Ik was me trouwens ook niet bewust van dat ontworming de eerste paar dagen giftig kan zijn voor honden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:17

Ik weet dit, maar ga gewoon naar buiten. Ik vind dat de verantwoordelijkheid voor het 'geen mest eten' bij de eigenaar van de hond ligt. Ik denk dan ook dat veel eigenaars helemaal niet goed weten wat slecht/schadelijk is voor hun hond.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 13:22

Hilli schreef:
Ik weet dit, maar ga gewoon naar buiten. Ik vind dat de verantwoordelijkheid voor het 'geen mest eten' bij de eigenaar van de hond ligt. Ik denk dan ook dat veel eigenaars helemaal niet goed weten wat slecht/schadelijk is voor hun hond.

Ik zou niet ' verantwoordelijk' wiillen zijn voor de dood van een hond, omdat hij mest eet in het bos van een door mij ontwormd paard :o ondanks dat ik weet dat veel hondeneigenaren onwetend zijn. Voor mij een kleine moeite de eerste dagen de paarden op het erf te houden.
Als ik het kan voorkomen. Op het erf ruim ik ook alle mest op en sluit de boxen voor de zekerheid als de paard ontwormd zijn.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:26

Volgens mij is het rasafhankelijk hoe giftig het is. Collies kunnen er aan sterven geloof ik maar andere honden worden er alleen ziek van. Beide niet leuk natuurlijk maar misschien handig om te weten.

Edit: dit vond ik op de site van DAP bodegraven

•Minder belasting van het paard en zijn omgeving met chemische middelen (ontwormingsmiddelen zijn immers chemische middelen). Voor sommige hondenrassen zoals Collies, Bobtails, Shelties, Duitse Herders en Whippets kunnen ivermectines giftig zijn, dus de eerste dagen na ontworming oppassen met mest etende honden. Mestkevers, de natuurlijke opruimers van mest in de wei, blijken ook schade te ondervinden van ivermectines, waardoor de natuurlijke mestverwerking vertraagd wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:28

Geldt wel alleen voor ivermectine en moxidectine, niet voor pyrantel en fenbendazolen.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:29

Fantastisch dat je dit post! Zo komt er inderdaad wat meer bekendheid voor dit probleem.
Ik hoorde het ook nog maar pas op de hondenwei, maar heb toevallig wel een ras dat er gevoelig voor is.

Hilli schreef:

Dat is mooi sociaal. Hondeneigenaars letten natuurlijk op dat hun hond niets opeet, maar als je los in het bos gaat wandelen, heb je niet alles gezien, zeker als je aan het babbelen bent, of nog kinderen bij hebt of wat dan ook.

Ik rij zelf niet buiten met een pas ontwormd paard én ik let er (zo veel mogelijk) op dat mijn hond geen paardenmest eet.

Maar het mag toch wel van twee kanten komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:31

Yep...ik rij dan wel niet buiten maar heb s'ochtends ''hulp'' in de stallen van mijn 7 honden.Als ik ze ontwormd heb,dan mogen ze vier dagen geen mest eten.Dan leeg ik mijn poepemmer direct in de aanhanger of leg een plaat hout over de kruiwagen.Ik ben er heel voorzichtig mee!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:32

De meeste honden kunnen er gewoon tegen (het wordt ook gebruikt tegen oa hartworm).
Het zijn er enkele rassen waar het voor komt (en dan ook nog niet bij alle honden van dat ras).
Eigenaren kunnen heel makkelijk hun hond laten testen hierop.
Want als ze een afwijkende MDR1-gen hebben kunnen tegen veel meer medicijnen niet.
http://www.zod.nl/gezelschapsdieren/het-mdr1-gen/

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:34

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 13:35

Brainless
Ik had een duidelijke link geplaatst in de openingspost waarin uitleg staat en de hondenrassen genoemd worden, geldt ook voor Duitse herders en Witte herders namelijk, niet alleen collie achtige honden en kruisingen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:37

In mijn lijst (eigenlijk dezelfde) staat hoeveel procent van dat ras het betreffende gen heeft.

Had niet gezien dat de medicijnen er ook al bij jou in stonden :o

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:38

Ik wist het niet :oo goed dat je dit post +:)+

Mijn hond weet heel goed dat ze geen mest mag eten (sowieso niks van straat) maar soms is ze me té snel af _-:(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:39

de ivermectine die ik gebruik word ook oraal gebruikt tegen schurft...maar ik laat ze geen mest eten,ze hebben geen schurft :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 13:41

Maakt niet uit, brainless. Haha

Ik schrik er eigenlijk van dat veel paardeneigenaren het niet weten.
Wel apart dat ruiters weten dat je goed moet doseren voor je paard als je het wormenmiddel inbrengt, maar er niet bij stil staan, dat het middel voor een groot deel er ook weer uitkomt. En een hond vele malen lichter is dan een paard en de dosis rest middel dodelijk kan zijn voor een hond of andere dieren.
Laatst bijgewerkt door janouk op 11-03-16 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt