Ervaring gewrichtsinjectie artrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlenepony

Ervaring gewrichtsinjectie artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 12:26

Hoihoi! :Y)

Zijn er ook mensen hier die ervaring hebben met gewrichtinjecties voor artrose? Aanstaande woensdag wordt mijn pony voor de eerste keer ingespoten met deze injectie voor artrose in zijn hals, vandaar dat ik me afvroeg wat jullie ervaringen hiermee zijn. :)

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 00:55

Hoi! Mijn tinker wordt al jaren ingespoten en het bevalt goed. Ervaring is dat het goed werkt, het wordt wel eerst erger en dan pas beter. Vraag wel aan de DA wat ze er precies in gaan spuiten! Gaan ze pure corticosteroïden inspuiten of doen ze hyaluronzuur met een klein beetje corticosteroïden? als ze alleen cortico spuiten is dat alleen tegen de acute ontsteking en pijn, de hyaluronzuur zou voor de lange termijn extra smering geven aan het gewricht. De tweede optie is bij mijn paard altijd gedaan.
Het is wel zo dat mijn paardje alweer 25 jr is dus ik had ook niks te verliezen toen ik het deed, als je paardje nog heel jong is dan zou ik er nog eens over nadenken of het niet beter is om hem/haar met pensioen te doen of in te laten slapen, klinkt niet leuk maar is toch altijd iets waar je rekening mee moet houden :(:)
Ik heb het nu 3x laten doen in de afgelopen 5/6 jr, in het hoefbeengewricht. Ervaring is ook dat het elke keer minder lang mee gaat, dus de 1ste keer ging het 3 jr mee en de afgelopen keer heeft het 2 jr goed gezeten en was het van de winter toch mis... Zeer kreupel

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 10:56

Gladijs schreef:
Hoi! Mijn tinker wordt al jaren ingespoten en het bevalt goed. Ervaring is dat het goed werkt, het wordt wel eerst erger en dan pas beter. Vraag wel aan de DA wat ze er precies in gaan spuiten! Gaan ze pure corticosteroïden inspuiten of doen ze hyaluronzuur met een klein beetje corticosteroïden? als ze alleen cortico spuiten is dat alleen tegen de acute ontsteking en pijn, de hyaluronzuur zou voor de lange termijn extra smering geven aan het gewricht. De tweede optie is bij mijn paard altijd gedaan.
Het is wel zo dat mijn paardje alweer 25 jr is dus ik had ook niks te verliezen toen ik het deed, als je paardje nog heel jong is dan zou ik er nog eens over nadenken of het niet beter is om hem/haar met pensioen te doen of in te laten slapen, klinkt niet leuk maar is toch altijd iets waar je rekening mee moet houden :(:)
Ik heb het nu 3x laten doen in de afgelopen 5/6 jr, in het hoefbeengewricht. Ervaring is ook dat het elke keer minder lang mee gaat, dus de 1ste keer ging het 3 jr mee en de afgelopen keer heeft het 2 jr goed gezeten en was het van de winter toch mis... Zeer kreupel
wat goed dat het bij je paardje aanslaat zeg! Echt fijn :)! Mijn pony is 12 jaar.. Heb hem aan de glucosemine en dat gaat redelijk, als ie kreupel is en ik wandel met hem loopt ie op 1 of andere manier na 5 minuten vaak weer goed , dus beweging doet hem goed. Ik zal vragen wat ze erin spuiten, dit is voor mij eigenlijk iets om hem nog meer te verlichten..

Gladijs

Re: Ervaring gewrichtsinjectie artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:32

En wanneer gaat het gebeuren? Lijkt me spannend voor je...

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 18:55

Gladijs schreef:
En wanneer gaat het gebeuren? Lijkt me spannend voor je...

Aankomende woensdag! Ja ben ook best wel zenuwachtig, als dit niet aanslaat ben ik ook echt de hoop nabij..

DyDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:58

Paardje van mijn zus heeft dit twee maal in zijn been gehad toen hij twee was dacht ik, is ondertussen acht en je merkt er niets meer van!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:00

Ik heb een paard gehad met artrose aan de knie. Ze heeft injecties met hyaluronzuur gehad. Werkte prima. Enige aandachtspunt was dat de injectie in het gewricht was en dat dat een heel secuur werkje is. In de praktijk waar mijn paard behandeld werd was er maar 1 veearts die die injecties gaf. Zijn collega zei eerlijk dat ze er niet voldoende ervaring mee had en die injecties dus niet deed.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 21:10

Sclimpre schreef:
Ik heb een paard gehad met artrose aan de knie. Ze heeft injecties met hyaluronzuur gehad. Werkte prima. Enige aandachtspunt was dat de injectie in het gewricht was en dat dat een heel secuur werkje is. In de praktijk waar mijn paard behandeld werd was er maar 1 veearts die die injecties gaf. Zijn collega zei eerlijk dat ze er niet voldoende ervaring mee had en die injecties dus niet deed.

Oke dat is goed nieuws :) Ik ga er vanuit dat ze in de kliniek waar ik heen ga gewoon genoeg ervaring erin hebben haha..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:59

Ik heb het overwogen voor mijn merrie. Echter tolereerde die het niet als je op die manier aan haar knie kwam, de DA durfde het niet aan. Ook niet onder een roesje. Merrie heeft nogal karakter := En omdat de injectie inderdaad heel secuur gezet moet worden, hebben we er voor gekozen om het niet te doen.

Zijn nu enkele jaren verder, ze krijgt dagelijks glucosamine en in de winter duivelsklauw. Ze gaat hartstikke goed, loopt niet kreupel en is topfit. Ze is 26-27 nu.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:05

Als het op hyaluronzuur gaat had mn vorige pony er zeker baat bij.
Tot aan zn dood er goed mee gelopen,ongeveer 1,5jaar.

Zelf ook goede ervaring mee.
Het is per paard/mens verschillend want mocht je er een ontsteking op krijgen is de kans heel groot dat het niet aanslaat.
Er zit alleen wel degelijk verschil in de ene hyaluronzuur injectie of de andere kwa hoeveelheid/dikte hyaluronzuur.

Succes met je paardje

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 13:44

Afspraak is verzet naar volgende week woensdag, ze hadden het verkeerde apparutuur op de kliniek staan, voor artrose in de benen ipv hals.. Ook hadden ze niet vermeld dat ik t paard sochtends moet brengen en hem later in de middag weer op kan halen. Heeft iemand enig idee waarom hij een hele dag moet blijven hiervoor? Vergeten te vragen namelijk.. :x