Wormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AS1999

Wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 12:20

Hee bokkers!
Ik vroeg me af, ik las dat wormenkuren niet nodig zijn als het paard geen (of nou ja er geen last van heeft) wormen heeft, en dat je daarom pas een kur hoeft toe te dienen als er uit een mestonderzoek is gebleken dat dit nodig is. Hoeveel kost zo'n mestonderzoek en hoe vaak moet dit gebeuren? En wat kost een wormenkur zo ongeveer (licht en zwaar)?
Groetjes mij!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:31

Je weet pas of je paard wormen heeft als het te laat is, als hij half dood is van de koliek, of graatmager wordt. Dat kun je dus maar beter voor zijn.
Er zijn heel veel ideeen over hoe vaak je moet ontwormen. Ik ontworm zo min mogelijk omdat het toch een flinke hap vergif is die er in gaat. Voor ik ga ontwormen doe ik een wormeitelling uit een mestmonster bij de veearts. Die vertelt mij dan wat voor wormen er aangetroffen zijn en in welke hoeveelheden. Helemaal wormvrij wordt een paard nooit. De veearts geeft ook advies waarmee te ontwormen en waarmee.

Ondanks dat paarden bij elkaar gehouden worden is de hoeveelheid wormen bij elk paard heel anders. Het is maar hoe bevattelijk ze er voor zijn. Regel is dat hoe beter het dier als veulen verzorgd is hoe minder aanleg ze hebben. Die van mij is dan niet zo best verzorgd. Ik moet altijd ontwormen en en stalgenoot van me nooit.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:34

Ik ontworm in november en maart met Equest en van maart tot november elke 6-8 weken een mestonderzoek. Ik breng de mest 's ochtends naar de veearts, betaal €2,50 en einde middag krijg ik een telefoontje met de uitslag. Indien nodig kan ik dan een wormenkuur ophalen.

As simple as that...

Edit: oh en ik betaal geloof ik iets van €25,- voor een Equest. Wormenkuren verschillen in prijs. Er zijn meerdere merken en ook meerdere soorten afhankelijk van welke wormen er zijn aangetroffen.

AS1999

Re: Wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 12:53

Okay dankjulliewel!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:38

Een paard hoeft helemaal niet dood of harstikke mager te zijn voordat je er achter komt dat 'ie wormen heeft. Als je paard normaal op gewicht is en er zitten wormen in de mest weet je ook al genoeg. Heb ik het niet over eitjes. Maar over volwassen exemplaren.

Een wormeitelling is niet betrouwbaar. Onder andere omdat het maar een schatting is, er wordt maar een heel klein stukje mest onderzocht en daar moeten maar net voldoende eitjes in zitten. Ook heb je van die tellingen waarbij de mest van meerdere paarden tegelijkertijd wordt gecontroleerd, dat vind ik al helemaal niks. Ook moet de telling op een juist moment plaatsvinden, intestinale wormen hebben een cyclus en als je op het verkeerde moment telt krijg je ook een verkeerd beeld.

Daarnaast heb je de wormen waarvan je de eitjes niet in de mest kunt terugzien. Rode bloedworm ga je met een mestonderzoek niet terug kunnen vinden, daar heb je een bloedonderzoek voor nodig.

Naar mijn idee klopt het wel dat het ene paard er eerder last van heeft dan het andere. Mijn ene paard heeft echt nooit sporen van wormen gehad. De andere dus wel. En beide komen ze bij een goede fokker vandaan. Mijn paardje wat wormen had is daar ook jarenlang fokmerrie geweest en op allerlei andere fronten is ze tiptop in orde dus aan de verzorging kan het nauwelijks liggen lijkt me. Ze zijn er echt heel zuinig op geweest.

Chemisch ontwormen kan maar het is inderdaad vergif wat je dan in je paard stopt. Mijn zwaarbesmette pony kreeg als reactie op zo'n ontwormcocktail een hoefzweer. Ik ontworm zelf op een andere manier, de mijne krijgen een middel wat de maag, darmen en lever niet belast. Het middel werkt zowel tegen de wormen als tegen de schade die de wormen in de darmen kunnen aanrichten. Mijn pony heeft veel betere mest nu.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:41

Hoe ontworm jij dan koper?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:47

Ik stuur je een pb.

AS1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 21:15

Dankjewel voor je uitleg! Klinkt goed. Kan je mij ook vertellen van hoe en wat je doet?